• Älva

Var kan man köpa fröer(örter)??

Hej!

I sommar har jag tänkt att göra ett litet trädgårdsland. Är sugen på att bl a så lite örter. Är det någon som kan tipsa var man kan köpa sådana fröer på internet?

• Svar på tråden Var kan man köpa fröer(örter)??
  • audi100

Hej, jag har inget bra svar på din fråga men jag är också nyfiken så jag hänger med här och hoppas nån svarar! Glad

• Gurkburk

Du har fått flera bra tips redan. Framför allt gillar jag Runåbergs fröer. Gillar att de satsar på ekologiska fröer och på att bevara gamla sorter. Här är några fröfirmor till som jag brukar beställa från:

Jennys frön och sånt: www.fron-och-sant.se
    Rara växter: www.raravaxter.com
    www.lillafiskaregatanstragdardsbutik.se

Fast jag varnar för att gå in på för många sidor, det blir lätt dyrt ...Skrattande

• Älva

Åååå tack så himla mycket!! Vilka fina sidor ni har tipsat om! Här ska beställasSkrattande

• Sale

Jag kan rekommendera denna bok:

www.adlibris.com/se/product.aspx

Jag brukar köpa mina fröer på Plantagen men det är nog för att jag tycker om att känna, klämma och jämföra sorter och fabrikat.

Tips är också att det går alldeles utmärkt att köpa färska frukter/grönsaker i affären och pilla ut frön (paprika, tomat etc.) och plantera. Jag tar varje år egna frön från mina odlingar. Egna frön och de man pillar ur färska grönsaker har en tendens att växa bättre än de man köper i speciell fröpåse.

Lycka till!

Svar på tråden Var kan man köpa fröer(örter)??