• Joona

Varför flyttade du till en ny stad? Hur gick det?

Jag vill flytta, har alltid tjatat och drömt om västkusten men i höstas spenderade vi 12 dagar i ett svinkallt och blåsigt östersund och jag blev helt förälskad i staden, vyerna och bergen!

Varför flyttade ni? Jobb, uppfylla en dröm, bo på landet, närmare eller längre ifrån släkten?

Jag vill bo i hus på landet och ha utsikt över sjö och berg, jag vill kunna odla potatis och morötter och ha ett par höns på gården ;) och det kan jag få i ett samhälle som heter Brunflo i Östersund.

Tyvärr så är mitt sociala nätverk i Norrköping, skulle ni lämna det för att uppfylla en dröm eller skulle ni bo kvar så alla är glada och nöjda förutom du själv?

Vissa flyttar till USA som ingenting och jag känner att vissa skulle reagera negativt om jag flyttar 73 mil! Hur ska man framföra sina planer och få stöttning och inte bara bli kallad drömmare?

Man kan ju provbo, hyra nåt i 2-3 månader och känna in sig! Hur gjorde ni?

★(¯`°?.¸ ღ♥ Nova ♥ღ¸.?°¯)★
  • Svar på tråden Varför flyttade du till en ny stad? Hur gick det?
  • aurora1827

Jag skulle flytta!
    Man lever bara sitt eget liv, och det måste man ju få leva som man vill, inte som andra vill.
    Jag flyttade till Hawaii jag, det kan man kalla att drömma...=)  

• CeciliaMaria82

Jag flyttade till Vimmerby med sambon för att han/vi trodde ett toppenjobb dykt upp! Så fel vi hade, svårt att få jobb och vi stod ut i nästan 1 år pga alla underbara människor i stan! Bara goda referenser!
    Nu har vi flyttat till Norrtälje och bot här så gott som 1 år och mer blir det, nackdelen är att det är svårt att lära känna folk här!

• Joona

Oj Hawaii, härligt, hade du partner och barn då? Hur gick det? Vad sa anhöriga?

Då provbodde ni ju i vimmerby och kände in stället, det måste man ju kunna göra, om man vill hem så kan man ju se till att lämna det öppet! Hoppas ni får vänner i Norrtälje snart!

Jag funderar på att ge mig ett år i Östersund och hyra ut min lgh i andra hand!

Jag känner ibland att jag inte har rätt att leva mitt eget liv, av olika anledningar så har jag en stor tacksamhetsskuld till en person som står mig nära! Om jag flyttar kommer den personen bli besviken och kommer nog försöka hindra mig! Hur har era anhöriga reagerat?

Visst borde jag köra! Jag vill ju!

Har ni flyttat med barn? Hur har de upplevt det?

• Joona

Puff puff

• Mayflower

Jag bara måste svara för det känns så komiskt!

Jag bor i Ljungsbro, precis utanför Linköping och har mitt nätverk här. Familj, vänner osv. Men (!) vi har precis sagt upp oss för att i sommar flytta till BRUNFLO!

Vi kände att vi bara har ett liv och detta är vår dröm. Familjen blev ganska splittrad tyvärr. Min familj tog det inte så bra, men min mans familj är jätte stöttande. Det är ju inte som att man dör liksom.

Vi diskuterade med barnen och dom är också peppade inför flytten, även om dom är lite nervösa såklart.

Detta liv är allt vi har och innan vi vet ordet av det är det förbi.

Vi tar ett djupt andetag och testar våra vingar

• Anghammarad

Flyttade från barndomshålan till Örebro för att jag kom in på universitetet. Träffade min blivande hustru och blev kvar i sju år innan vi:

Flyttade från Örebro till Göteborg. Dels för att komma närmare hennes släkt men också för att vi båda drömt om att bo GBG. Vi sade upp oss från våra jobb och flyttade på vinst och förlust utan några nya jobb. Det ordnade sig fint ändå och vi bodde där i tre år innan jag ville utbilda mig igen och därför:

Flyttade från Göteborg till Stockholm. Vi var särbos i två år innan hon flyttade efter. Bodde i innerstan i åtta år och levde ett typiskt innerstadsliv innan vi tröttnade och ville bort från stan och därför:

Köpte hus i Sigtuna. Där vi idag bor och antagligen kommer att stanna de närmaste 15 åren minst.

• Joona

Komiskt :) Varför valde ni brunflo? Varit där tidigare? Hoppas ni kommer trivas!

Jag önskar att jag kunde flytta så enkelt, jag sätter upp problem så det inte ska gå! Irriterande! Känns som jag aldrig kommer göra något åt mina flyttdrömmar! Men det hjälper att läsa om er andra som gör det! 

• tuzzla

Vi gjorde den resan för två år sedan. Hyrde ut vårt hus i ett samhälle av mellanstorlek för att bo i en stad. Vi hyrde ett radhus för att inte helt bli utan gräs mellan tårna, men trots bekvämligheterna trivs vi inte riktigt.

Familjen växer och radhuset är för trångt.
    Nånstans inom mig har jag alltid drömt om ett gigantiskt hus med rejäla trägolv och en massa uthus.

Att köpa ett sånt hus här skulle kosta multum, men på landet utanför vår ursprungliga ort är det rena fyndpriserna. Nu ligger vi i budgivning och hoppas på att flytta hem om en månad!

• tuzzla

Vi har förresten tre barn, 15, 12 o 4 år och dom har varit med på noterna vid båda flytterna.

• EngladMathilda

Jag flyttade till Göteborg ifrån Stockholm i början utav december 2010. 
    Min man är uppväxt här och längtade tillbaka! Jag har alltid haft ett tycke för Göteborg.
    Tycker det är en härlig stad med mycket go folk :) När jag hade gått ut gymnasiet, var gravid
    och min man fick ett lockande jobb erbjudande var det ingen snack om saken. Vi hade ju pratat
    om det länge och läget var perfekt! :)

Nu bor jag här och trivs kanon! Har jobb, nya vänner och har lärt känna staden :)
    Självklart saknar jag vänner och familj som bor kvar där. Det var nog de enda som var
    trist att flytta ifrån.  

Svar på tråden Varför flyttade du till en ny stad? Hur gick det?