• Skabetti

Kattmat?!

Hoppas på att kunna få hjälp av katt experter här om kattmat.

Skulle byta ut RC mot ett bättre foder, eftersom min ena katt hetsäter RC och därav går upp mer i vikt. Hade tanke på att byta till eukanuba eller hills, vilket dem inte hade (är en lanthandel) och de rekommenderade mig till IAMS kattmat och menade på att det är ett billigare och BRA foder. Köpte en säck i vilket fall som helt men vill gärna läsa på mer.

Är ju inte haj på denna djungel, så om någon kunde hjälpa mig att förstå...
    Vilka ämnen är BRA att maten innehåller? Är iam ett bra foder för katt?

Tack snälla för svar! 

• Svar på tråden Kattmat?!
  • Svanflikkan85

Jag är inte helt inne på det heller (har en liten hona) Och vi har ofta köpt Imas kattmat till henne, jag tycker de fungerar bra och är som sagt ett helfoder till katten med allt de behöver, den rekommenderade både Min svärmor (som är erfaren kattägare) och personalen i djuraffären!

• Frontline

Det pratades om kattmat i en annan tråd här på FL för ett tag sen och det var många som körde med detta vilket jag ska beställa nästa gång, det var mycket mat för pengarna om man säger så...

www.zoomarknad.se/product-view.asp&prodid=11318&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D15785

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Majken

Jag bytte till det foder som Frontline länkar till och är nöjd. Beställde det på nätet och köpte kattsand samtidigt för då blev ordern så pass hög att de bjöd på hemkörning fram till dörren - perfekt!!

• J 1981

Kan du inte portionera ut maten istället? Fri tillgång är ju det bästa men för katter som inte kan hantera det får man hjälpa till. Mät om dagsransonen på morgonen och ge honom små portioner utspritt över dagen.

Ett annat förslag är att ta en liten PETflaska. Gör små hål i så att kulorna kan ramla ut. Lägg i mat skruva på korken och låt katten jobba för sin mat.

Har man ingen lekfull katt kan man helt enkelt strunta i att servera i skålen. Kasta ut kulorna på köksgolvet. Då kan de inte heller hetsäta.

Risken finns ju att han kommer hetsäta även ett annat foder. Jag arbetar på veterinärklinik och ger mina katter RC. IAMS har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
    Lycka till

• Dagg1

Euakanuba är ett bra foder. Kan även beställas från foderbilen om det inte finns där du handlar maten. Ger du blötmat? Annars är Mjau- eller bozita blötmat ett väldigt bra alternativ och liknar mer katters "naturliga" kost. Är bra för att ta ned/hålla katternas vikt dessutom :) Dock ska man vara lite försiktig med fisksorterna då många katter är känsliga mot fisk.

• IceJossan

Jag håller mig undan IAMS eftersom det innehåller skadligt konserveringsmedel, se denna länk.

Eukanuba verkar bättre, är dessutom bäst i test bland många fodersorter (däremot är det många bra sorter som inte är med i testerna).

Jag rekomenderar dig däremot att sluta ge torrfoder och istället enbart servera mjukmat. Det är som Dagg skrev mycket mer likt kattens naturliga föda.

Kattens naturliga föda: Kött innehållande 75% vatten.

Mjau/Bozita mjukmat: Köttprodukter innehållande 82% vatten.

Torrfoder: Köttprodukter och vegetabilier (spannmål, potatis, majs eller ris) innehållande enbart ca 8-10% vatten.

Mer vatten = minskad risk för utinsurinsten och urinvägsinfektion eftersom blåsan spolas ur mycket oftare.

Eftersom blötmaten är mer naturlig och inte innehåller en massa spannmål så är det ett mycket bra dietfoder. Katten får endast i sig det den behöver, inte sådant som gör den tjock. Mycket protein och lagom mycket fett är bra. Mindre fett och mer spannmål är skit, alltså är nästan alla dietfoder helt fel för katten.

• nemo1

Vill du absolut ha torrfoder så tycker jag att du ska välja Eukanuba, fick bäst i test.. Fri tillgång på mat går om man har ett bra foder, jag har både fri tillgång på torrfoder och blötmat.

• PumpkinQueen

När du ska välja foder, titta på innehållsförteckningen. Det kan verka svårt i början, men det finns några enkla saker att tänka på:

För det första: Katter är köttätare. De har ingen nytta av spannmål. I naturen går katter inte ute på fälten och betar havre eller majs. Alltså ska ett kattfoder innehålla så lite spannmål som möjligt, för att efterlikna den föda som kattens kropp är anpassad för.

För det andra: Blötfoder är bättre än torrfoder, eftersom det innehåller mer vätska. Om man bara ger torrfoder kan det hända att katten dricker för lite vatten och utvecklar problem med njurarna. Om man ändå väljer att enbart ge torrfoder kan det vara en bra idé att skaffa en drickfontän, den kan göra att katten dricker mer vatten.

Undvik foder som innehåller socker, färgämenen och mycket salt.

När det gäller själva innehållsförteckningen är ingredienserna listade utifrån mängd. Den första ingrediensen är det mest av, den sista är det minst av. De tre första ingredienserna i ett kattfoder bör vara kött av något slag.

Kattfoder ska helst inte innehålla fisk, eftersom det kan orsaka allergi hos katten.

Själv ger jag mina katter Orijens torrfoder, eftersom det inte innehåller en massa spannmål. Har tyvärr ingen erfarenhet av IAMS, men eukanuba anses vara ett bra foder. Hills innehåller mycket majs, har jag för mig.

Svar på tråden Kattmat?!