Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Kattmat?!

När du ska välja foder, titta på innehållsförteckningen. Det kan verka svårt i början, men det finns några enkla saker att tänka på:

För det första: Katter är köttätare. De har ingen nytta av spannmål. I naturen går katter inte ute på fälten och betar havre eller majs. Alltså ska ett kattfoder innehålla så lite spannmål som möjligt, för att efterlikna den föda som kattens kropp är anpassad för.

För det andra: Blötfoder är bättre än torrfoder, eftersom det innehåller mer vätska. Om man bara ger torrfoder kan det hända att katten dricker för lite vatten och utvecklar problem med njurarna. Om man ändå väljer att enbart ge torrfoder kan det vara en bra idé att skaffa en drickfontän, den kan göra att katten dricker mer vatten.

Undvik foder som innehåller socker, färgämenen och mycket salt.

När det gäller själva innehållsförteckningen är ingredienserna listade utifrån mängd. Den första ingrediensen är det mest av, den sista är det minst av. De tre första ingredienserna i ett kattfoder bör vara kött av något slag.

Kattfoder ska helst inte innehålla fisk, eftersom det kan orsaka allergi hos katten.

Själv ger jag mina katter Orijens torrfoder, eftersom det inte innehåller en massa spannmål. Har tyvärr ingen erfarenhet av IAMS, men eukanuba anses vara ett bra foder. Hills innehåller mycket majs, har jag för mig.

Svar på tråden Kattmat?!