Gör vi fel som vill att vår son ska byta skola?
Vi har en kille som ska börja förskoleklass till hösten. Han går just nu på en förskola som tillhör den skolan som vi hade tänkt att han skulle gå i. Han har gått där i 1½ år nu (gick i en annan innan). Vi är väldigt nöjda med pedagogiken och förskollärarna/barnskötarna och sonen trivs, men vi har fått stora problem med skolan.. De har gjort flera olagliga saker som blivit anmälda av både föräldrar och lärare, men de vägrar ta åt sig kritiken utan säger bara att de gör rätt och alla andra är idioter (typ). Vi försökte ta upp en av dessa situationer med dem (ledningen), de var jätteotrevliga och sa att de gör minsann inget fel alls och om vi nu störde oss så mycket på det så kunde vi väl ta upp det med utbildningsförvaltningen - vilket vi då gjorde, utbildningsförvaltningen sa att den här skolan har fått så många anmälningar så nu gjorde de en ordentlig utredning och skolan fick en allvarlig varning och har fått sluta med dessa olagligheter. Problemet är att personalen nu planerar att gå bakom ryggen på utbildningsförvaltningen och göra dessa saker i alla fall... det är helt knäppt! De är skitsura på oss som "förstör deras verksamhet" och de andra föräldrarna är jätteupprörda också (det är bara vi på just den här förskolan som anmält, resten kommer från själva skolan). Situationen känns helt ohållbar... :( Det känns som att vi inte kan ha vår son i en skola som får anmälningar titt som tätt, som gör olagliga saker, blir anmälda och sen går bakom ryggen och fortsätter hålla på med sånt här.. Dessutom hatar alla oss nu! Sonen har inte märkt något av detta men jag är orolig att det indirekt kommer påverka honom. Ändå känner jag att vi inte gjort något fel.. :(
Vi känner inte att vi kan ha kvar honom i den skolan, men min mamma tycker att vi är hemska som ska ta sonen därifrån, att han kommer bli traumatiserad av det och må jättedåligt och det är bättre att gå kvar i den skolan tills han ska börja gymnasiet... Jag är gravid och sjukskriven och kommer sen vara föräldraledig, så det är egentligen inte något problem för mig att ha honom hemma (med lite avlastning som går att fixa) tills han börjar i en ny skola (förskoleklass) till hösten. Han vill gärna själv vara hemma med oss och säger att han saknar oss när han är på dagis, men de är snälla där enligt honom så det är inte något sånt... vi känner bara att det tar emot att lämna honom där, det är otroligt dålig stämning och allt är bara så jobbigt :( Jag kan ju förklara för honom att han kan få vara hemma med mig nu när jag ändå är hemma, men hur förklarar jag att han ska byta skola? Kommer han må dåligt av att vara hemma med mig, pappa och lillebror fram tills i höst? Och tänk om nästa skola också är konstig, hur vet man om en skola är bra?? :( Jag har sån beslutsångest.. Vad fan ska jag göra?