• Anonym

Gör vi fel som vill att vår son ska byta skola?

Vi har en kille som ska börja förskoleklass till hösten. Han går just nu på en förskola som tillhör den skolan som vi hade tänkt att han skulle gå i. Han har gått där i 1½ år nu (gick i en annan innan). Vi är väldigt nöjda med pedagogiken och förskollärarna/barnskötarna och sonen trivs, men vi har fått stora problem med skolan.. De har gjort flera olagliga saker som blivit anmälda av både föräldrar och lärare, men de vägrar ta åt sig kritiken utan säger bara att de gör rätt och alla andra är idioter (typ). Vi försökte ta upp en av dessa situationer med dem (ledningen), de var jätteotrevliga och sa att de gör minsann inget fel alls och om vi nu störde oss så mycket på det så kunde vi väl ta upp det med utbildningsförvaltningen  - vilket vi då gjorde, utbildningsförvaltningen sa att den här skolan har fått så många anmälningar så nu gjorde de en ordentlig utredning och skolan fick en allvarlig varning och har fått sluta med dessa olagligheter. Problemet är att personalen nu planerar att gå bakom ryggen på utbildningsförvaltningen och göra dessa saker i alla fall... det är helt knäppt! De är skitsura på oss som "förstör deras verksamhet" och de andra föräldrarna är jätteupprörda också (det är bara vi på just den här förskolan som anmält, resten kommer från själva skolan). Situationen känns helt ohållbar... :( Det känns som att vi inte kan ha vår son i en skola som får anmälningar titt som tätt, som gör olagliga saker, blir anmälda och sen går bakom ryggen och fortsätter hålla på med sånt här.. Dessutom hatar alla oss nu! Sonen har inte märkt något av detta men jag är orolig att det indirekt kommer påverka honom. Ändå känner jag att vi inte gjort något fel.. :(

Vi känner inte att vi kan ha kvar honom i den skolan, men min mamma tycker att vi är hemska som ska ta sonen därifrån, att han kommer bli traumatiserad av det och må jättedåligt och det är bättre att gå kvar i den skolan tills han ska börja gymnasiet... Jag är gravid och sjukskriven och kommer sen vara föräldraledig, så det är egentligen inte något problem för mig att ha honom hemma (med lite avlastning som går att fixa) tills han börjar i en ny skola (förskoleklass) till hösten. Han vill gärna själv vara hemma med oss och säger att han saknar oss när han är på dagis, men de är snälla där enligt honom så det är inte något sånt... vi känner bara att det tar emot att lämna honom där, det är otroligt dålig stämning och allt är bara så jobbigt :( Jag kan ju förklara för honom att han kan få vara hemma med mig nu när jag ändå är hemma, men hur förklarar jag att han ska byta skola? Kommer han må dåligt av att vara hemma med mig, pappa och lillebror fram tills i höst? Och tänk om nästa skola också är konstig, hur vet man om en skola är bra?? :( Jag har sån beslutsångest.. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Gör vi fel som vill att vår son ska byta skola?
  • Anonym

Vad är det för olagligheter som gjort att de blivit anmälda?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-10 23:03:31 följande:

Vad är det för olagligheter som gjort att de blivit anmälda?

Vill inte skriva för mycket här...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-10 23:04:07 följande:
    Vill inte skriva för mycket här...

Helt begripligt men du får nog ge lite mer information, annars är det ju svårt att råda dig huruvida ni gör rätt eller inte.
  • Dixie

är ni missnöjda med skolan hade jag inte låtit sonen börja på den skolan. bättre att han börjar i förskoleklass på annat ställe i så fall.

Min son började förskoleklass i höstas och han kände inte någon i hans klass från början, men det har gått jättebra och han trivs kanon,  

• cloudberry79

Förskoleklass är ju ett utmärkt tillfälle att byta skola, eftersom det är en tydlig övergång där. Om han kan vara hemma med dig en längre period innan förskoleklassen börjar så kommer han ju inte heller vara med då inskolning börjar (många förskolor besöker ju förskoleklassen med sexåringarna på våren för att underlätta övergången) då kanske du och sonen kan besöka någon annan skola och se hur deras förskoleklass fungerar?

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-01-10 23:16:43 följande:
    Förskoleklass är ju ett utmärkt tillfälle att byta skola, eftersom det är en tydlig övergång där. Om han kan vara hemma med dig en längre period innan förskoleklassen börjar så kommer han ju inte heller vara med då inskolning börjar (många förskolor besöker ju förskoleklassen med sexåringarna på våren för att underlätta övergången) då kanske du och sonen kan besöka någon annan skola och se hur deras förskoleklass fungerar?
    Jag känner också att om vi ändå ska byta skola så är det bäst att göra det nu, då de ändå ska byta lokaler osv. Och ja, hans förskola har inskolning så det slipper han då, och jag kan såklart besöka någon annan skola med honom, det var en bra idé! Du tror inte det blir konstigt för honom att vara hemma så länge? Han har gått på dagis sedan han var 1.. Han säger ju själv att han gärna vill vara hemma men jag är rädd att han inte vet att det blir en stor ändring för honom..
  • Teskedsmamman

Skolan mina barn skulle gått på har inte gjort olagligheter men är ändå inte en av de bättre skolorna i byn. De ignorerar mobbing, de drar in resurspersoner till barn som behöver stöd osv.

Vi tvekade inte alls att sätta våra barn i en skola som är 1/5 så stor. I ordinarie skolan var de 25 i förskoleklassen, med 2 lärare. I sonens klass var de 6 st men 2 lärare.

Totalt på skolan går ett 60-tal elever och vi är hur nöjda som helst!

Sätt dig ner och prata med sonen, ska han börja skolan så förstår han problematik som olagligt och dålig skola. 

4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Anonym
    Teskedsmamman skrev 2012-01-11 00:28:43 följande:
    Skolan mina barn skulle gått på har inte gjort olagligheter men är ändå inte en av de bättre skolorna i byn. De ignorerar mobbing, de drar in resurspersoner till barn som behöver stöd osv.

Vi tvekade inte alls att sätta våra barn i en skola som är 1/5 så stor. I ordinarie skolan var de 25 i förskoleklassen, med 2 lärare. I sonens klass var de 6 st men 2 lärare.

Totalt på skolan går ett 60-tal elever och vi är hur nöjda som helst!

Sätt dig ner och prata med sonen, ska han börja skolan så förstår han problematik som olagligt och dålig skola. 
    6 elever på 2 lärare? Är det en specialskola barnet går?
  • Anonym (Skulle byta)

Traumatiserad...? Nej, det tror jag nog inte. Kanske lite ledsen över att mista sina forna förskolekompisar. Fast samtidigt spännande med nya. Klart ni ska byta om skolan inte är bra! Barn anpassar sig ofta snabbt och lär inte få men av det här. Han kan ju fortfarande leka med sina "gamla" kompisar på fritiden om ni byter.

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2012-01-11 01:07:22 följande:
    6 elever på 2 lärare? Är det en specialskola barnet går?
    Nej, helt normal skola.

De är 2 lärare som delar på en tjänst, däremot så pluggar den ena läraren något och gör dessutom sin praktik i klassen så hon är där ganska mycket på de dagar hon inte har klassen.

I år är de i och för sig 11 st i förskoleklassen och 1-2:an är 14 st (där första sonen nu går i 1:an)

Det som skolan möjligtvis kan kallas är "Byskola", den ligger en halvmil rätt ut i skogen och har upphämtningsområde i skogarna runt omkring.
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Anonym

Han kommer knappast bli traumatiserad. herregud, barn byter skolor varje dag. Vill han själv är det väl absolut inga problem. Han kanske blir lite ledsen i början, men låt honom vara det. Sen får ni fokusera på det positiva, han får nya vänner plus att ha kvar dom gamla etc. Det kommer nog gå bra. Hade aldrig låtit mitt barn gå kvar på den skolan du beskriver, låter ju flummigt och ohederligt.

• myt01
    Dixie skrev 2012-01-10 23:10:39 följande:
    är ni missnöjda med skolan hade jag inte låtit sonen börja på den skolan. bättre att han börjar i förskoleklass på annat ställe i så fall.

Min son började förskoleklass i höstas och han kände inte någon i hans klass från början, men det har gått jättebra och han trivs kanon,  

Hej Dixie!
    Hur gör man om man vill byta skola till sitt barn?
    Jag har en dotter som ska börja förskolaklass nu till höst men upptäcker jag nu den skola som min dotter ska börja är inte så bra. Jag vill inte hon ska gå på den skola, därför har jag anmält många annan skolor till henne och jag har även träffat rektor till de skolor som jag vill min dotter ska byta till. Alla rektor sa det är för sen, eftersom det finns 70 barn som står i kö före min dotter så de våga inte garantera en plats till min dotter.
    Jag känner mig hopplös och finns inte utväg. Om du eller någon vet om hur ska man göra än det som jag har gjort. Råda mig, skulle vara mycket tacksam.

En oroar mamma.  
  • spirituality
    myt01 skrev 2013-05-09 15:51:04 följande:

Hej Dixie!
    Hur gör man om man vill byta skola till sitt barn?
    Jag har en dotter som ska börja förskolaklass nu till höst men upptäcker jag nu den skola som min dotter ska börja är inte så bra. Jag vill inte hon ska gå på den skola, därför har jag anmält många annan skolor till henne och jag har även träffat rektor till de skolor som jag vill min dotter ska byta till. Alla rektor sa det är för sen, eftersom det finns 70 barn som står i kö före min dotter så de våga inte garantera en plats till min dotter.
    Jag känner mig hopplös och finns inte utväg. Om du eller någon vet om hur ska man göra än det som jag har gjort. Råda mig, skulle vara mycket tacksam.

En oroar mamma.  
    Är det än populär skola är det ofta lång kö. Så här dags på året brukar även klassindelningarna osv vara klara, så jag förstår att det är svårt.
    Prova och ring till utbildningskontoret i kommunen och hör efter om det finns några lediga platser, och på vilka skolor i så fall.
    I värsta fall, kan hon byta till hon börjar i första klass?
  • Dixie
    myt01 skrev 2013-05-09 15:51:04 följande:
    Hej Dixie! Hur gör man om man vill byta skola till sitt barn? Jag har en dotter som ska börja förskolaklass nu till höst men upptäcker jag nu den skola som min dotter ska börja är inte så bra. Jag vill inte hon ska gå på den skola, därför har jag anmält många annan skolor till henne och jag har även träffat rektor till de skolor som jag vill min dotter ska byta till. Alla rektor sa det är för sen, eftersom det finns 70 barn som står i kö före min dotter så de våga inte garantera en plats till min dotter. Jag känner mig hopplös och finns inte utväg. Om du eller någon vet om hur ska man göra än det som jag har gjort. Råda mig, skulle vara mycket tacksam.   En oroar mamma.  

Ja, är det så lång kö är det ju inte mycket du kan göra.......
Svar på tråden Gör vi fel som vill att vår son ska byta skola?