Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

Med det nya systmet på lån så kan man inte betala hur lite man vill.. utan summan man är skyldig delas upp på antal år man har på sig att jobba innan pension, sen kommer inbetalningskortet. Så om man som jag pluggat sent i livet får man högre inbetalningar, men skiten ska likväl vara betalt tills jag går i pension.

Med det gamla systemet avskrevs lånen vid pension (jag har studielån i tre olika system)

Med det nya nu kan man få inbetalningen nedskriven om man har dålig inkomst...MEN man ska likväl betalat allt innan pension så då får man betala mer kommande år istället...man kan inte få NOLL i inbetalning som med gamla systemet som byggde på att man betalade max 4% av sin inkomst på lånet.

Så att låna bara för att spara pengarna känns för mig ganska dumt...

• slemtorsk i din bralla
    Lavish skrev 2012-01-11 12:31:08 följande:
    Ja det där är så jäkla röv. Jag har  en liten son och skulle vilja studera när han går på dagis, jag kommer då att studera heltid, men vill bara ta 50% csn (lån+bidrag) för att få terminerna att räcka lite längre. Men vad gäller SGI är det ju tydligen inte heltidssysselsättning som gäller utan heltidsersättning. Sjukt tycker jag, vem tjänar på att folk tvingas ta mer lån och bidrag från staten än de behöver.
    men.. jag måste fråga.. har du kollat upp om du verkligen får terminerna att räcka längre om du bara lånar 50%

För jag frågade det när jag började plugga igen nu... jag kommer inte ha så det räcker så sista terminen får jag gå utan studiemedel halva terminen så jag frågade om jag bara lånar 50% så räcker det väl längre?? Men nepp det gör det inte enligt den handläggaren jag talade med. Du har inte ett maxat antal kronor utan ett maxat antal veckor du får bidrag/lån för...Enligt den jag talade med.

Och ja.. det där med SGI suger.. när jag blev gravid så pluggade jag.. men helt utan stöd från CSN, varken lån eller bidrag..... och då säger tanten på försäkringskassan att hade jag bara lånat fullt från CSN så hade jag fått högre föräldrapenning!?!?!??!!?!
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (mimmi) skrev 2012-01-11 12:50:49 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Problemet är att när man blir nollad så måste man ändå betala tillbaka på samma tid, så hur mycket du ska betala följande år ökar eftersom du måste betala tillbaka allt innan du går i pension....

Som jag fick mitt besked i dagarna.. hade jag inte pluggat idag hade jag betalat 6600 /år till CSN.....nästa år kommer det vara mer, inte bara för att jag har lånat mer under detta året, utan för att jag inte betalade i år.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-11 15:10:58 följande:
    Anonym (mimmi) skrev 2012-01-11 12:50:49 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Ja, det stämmer att man kan ta studiemedel under dubbelt så lång tid om man tar 50%
    www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/lang...

Vilka veckor räknas?

All den tid som du tidigare fått studiestöd för eftergymnasiala studier räknas. Om du läst på deltid (50 eller 75 procent), räknas dessa veckor om till heltid.

Exempel - Miros veckor räknas om till heltid

Miro har haft studiemedel i 100 veckor på heltid och 100 veckor på deltid (50 procent). Det blir tillsammans 150 veckor på heltid.

lustigt.. för det sa de tvärt nej till när jag frågade. Nu kollade jag iofs på mina sidor hos CSN (måste ju lämna studieförsäkran för denna terminen) och såg att den jag pratade med hade sagt helt galet.. för nu har jag sökt och fått beviljat för termin 5 och 6 (av 7) och har efter det 21 veckor kvar att få studiemedel...en termin är ju 20 veckor...så jag kommer ändå ha hela utbildningen ut tänk vad en tråd på FL kan göra att man kollar upp saker och blir glad ha ha
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-11 15:18:37 följande:
    Tyvärr är långt ifrån alla CSN-handläggare kunniga om sina egna regler. Har själv varit med om telefonsamtal där jag har fått upplysa om vad som står på hemsidan, och två mail kan också få två olika svar.
    ja det är lustigt... förra året så här dags hade jag en väldigt snäll och kompetent handläggare på luren dock som såg till att jag fick mitt studiemedel trots att jag eg saknade poäng... en missad tentan och magsjuka ställde till det men eftersom jag ju hade läst en massa utan studiemedel så kunde ha ge dispens!!! Trodde inte ens att det var möjligt så det gäller att ha tur med vem som svarar i telefonen helt klart...
Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...