Inlägg från: jådåsåatt |Visa alla inlägg
  • jådåsåatt

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

Jag förstår inte varför jag ska ta ett lån jag inte behöver.
    Och för att ta lånet måste man få bidragsdelen, jag gillar inte att låta andra betala år mig när det inte behövs, lite av en moralfråga.

• jådåsåatt
    tystlängtan skrev 2012-01-11 15:10:46 följande:
    Men även om man inte tänker köpa hus eller bostadsrätt medan man pluggar, så kan det ju vara fördelaktigt att ha kontantinsatsen fixad (helt eller delvis) när man väl får ett jobb efter studierna och kanske vill hitta en ny bostad då. Den största anledningen kanske inte är att tjäna pengar i sig, utan att "frigöra" pengar till en låg/ingen kostnad (eller i dagsläget, att som bonus tjäna på det).

Själv var jag utan lån en termin och tänkte "som alla andra" att det är dumt att ta lån om man inte behöver. Men efter den terminen tänkte jag just på det här att det kan vara fiffigt att ha pengarna OM vi ville köpa en bostadsrätt (vilket vi i det läget inte hade diskuterat över huvud taget). Så jag tog ut lånet för den terminen retroaktivt (man kan göra det upp till ett halvår senare tror jag) och satte som sparande (jag valde att spara i fonder, men då måste man ju ha råd att förlora lite också), samt tog fullt lån för kommande termin. Jag tjänade några kronor på detta, men inget jag blev rik av, men det var heller inte det som var tanken. Hur som helst, ett halvår senare kom vi på att det kunde vara smart att investera i en bostadsrätt och när vi hittade en som verkligen kändes som "vår", så hade vi precis att vi hade till kontantinsatsen (vi hade inte fått ta lån till den, var svårt ändå att få låna som student), tack vare att jag tagit de där lånen när jag egentligen inte behövde och sparat pengarna.
    Fast då är det ju en fråga om hurvida man vill vara så skuldfri som möjligt eller inte. Du har ju belånat hela din bostad, det skulle jag aldrig drömma om att göra.
    Jag tycker att man tänker rätt konstigt om man anser att man sparat när men egentligen lånat till sig de sparade pengarna. I din situation hade jag valt att hitta en annan boendeform tills jag hade haft råd att spara ihop till kontantinsatsen. Som det är nu är den ihopsparad med hjälp av bidrag och lån, jag skulle aldrig köpa en lägenhet för pengar jag fått i bidrag från staten till något annat.
Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...