• Lavish

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

Jag förstår din poäng TS, det jag funderar på är bara om det är värt att så att säga utöka sin ekonomi med fler poster-

Mitt mål har alltid varit att ha så få utgifter som möjligt. Att då försöka spara för att få en avkastning högre än räntan är ju givetvis något som kan löna sig - men det är också en arbetsuppgift. Frågan som jag känner personligen är om det inte är värt att betala av lånet fort av psykologiska skäl, en mindre variabel att oroa sig för, ett mindre potentiellt stort problem om livet skulle skita sig totalt.

• Lavish
    Anonym (lika) skrev 2012-01-11 12:24:39 följande:
    Ofta kan man behöva ta bidragsdelen då man tex förlorar sin SGI från Fk om man skulle råka bli sjuk om man inte har studiebidrag. Värt att tänka på... 
    Ja det där är så jäkla röv. Jag har  en liten son och skulle vilja studera när han går på dagis, jag kommer då att studera heltid, men vill bara ta 50% csn (lån+bidrag) för att få terminerna att räcka lite längre. Men vad gäller SGI är det ju tydligen inte heltidssysselsättning som gäller utan heltidsersättning. Sjukt tycker jag, vem tjänar på att folk tvingas ta mer lån och bidrag från staten än de behöver.
  • Lavish
    Anonym (mimmi) skrev 2012-01-11 12:50:49 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Jag tror du missförstår. Jag tar 50% studiebidrag och 50% lån. Alltså jag tar CSN som om jag studerade halvtid och tog så mycket medel som möjligt för det. Det är inte så att jag bara tar bidraget och tror att jag sparar lånet till senare.
  • Lavish
    rudeboy skrev 2012-01-12 12:42:31 följande:
    Tveksamt om det ær en bra affær. Ett obundet sparkonto på SEB ger idag 1.65% rænta. På den ræntan skall det betalas 30% skatt samtidigt som ræntan på CSN-lånet inte kan dras av. Du førlorar alltså 0.345% per år. Det ær møjligt att det går att hitta bættre sparkonton, men det lær knappast ge pengar som ær vært besværet.
    Nej det är lite så jag tänker också, visst går det säkert att få avkastning på detta men man får ju sätta det i proportion till extraarbetet att mecka runt med sparkonton, och med risken att sitta med ett stort lån om livet skiter sig.
Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...