• Helena 311

Nyponpulver mot Tietzes syndrom

Jag drabbades för några månader sedan av plötslig smärta på en punkt vid de vänstra revbenen och kunde omöjligt begripa vad det berodde på. Jag är visserligen gravid, men det här var så pass tidigt i graviditeten att smärtan omöjligt kunde bero på något foster som tryckte på.

Allteftersom tiden gick gjorde det bara ondare och ondare. Jag prövade allt - akupunktur, kiropraktor, osteopat... Inget hjälpte. När jag googlade och hittade information om Tietzes syndrom stämde symtomen in precis på pricken. Skönt att ha hittat det troliga problemet, men mindre roligt att som gravid läsa att det enda som hjälper är att äta antiinflammtorisk medicin...

Men så lyckades jag hitta artiklar om att man upptäckt att nyponpulver fungerar både antiinflammatoriskt och smärtstillande och tänkte att det kunde vara värt att pröva. Köpte en burk Litomove på hälsokosten och fick rådet att ha tålamod eftersom det kunde ta i alla fall en månad innan man märker resultat. Efter två veckor började smärtan minska. Efter tre var den borta! Och då är jag nu ändå gravid i åttonde månaden och större än nånsin.

Så ni med Tietzes därute, gravida eller ej - testa!

• Svar på tråden Nyponpulver mot Tietzes syndrom
  • Callina

Intressant, kan vara värt att prova.

• Pallas

Hur vet jag att det inte finns kontraindikationer mot min andra medicin?

• Callina

Ja det är ju problemet med naturmediciner :/

• Pallas

Ja. Tietzes suger verkligen bäverpung! Jag har kroniska inflammationer både på fram- och baksidan. Det är för många fästen som är drabbade för att de ska vilja spruta kortison i. Till vardags går det ganska bra, men så fort jag blir sjuk blossar det upp. Dock blir det sällan så illa som det var i debuten, när jag inte kunde klä på mig själv och knappt lyfta en gaffel till munnen. Tack och lov.

Svar på tråden Nyponpulver mot Tietzes syndrom