• saramars

Föräldraledig och lärare

Undrar om det finns någon där ute som arbetar som lärare. Jag gör det och ska vara föräldraledig efter påsklovet. Förra ledigheten vållade inga problem i beräkningar eftersom jag fick barn på sommaren. Men nu undrara jag om det är någon mer som kan hjälpa mig att på ett ungefär tala om hur många dagar som jag under denna sommar ej har "semester/lov". Jag beräknar vara ledig från 24 april och har arbetat heltid.

• Svar på tråden Föräldraledig och lärare
  • pellen94

Jag är inte lärare och kan inte hjälpa dig, men eftersom min man är lärare så är vi också intresserade av alla regler som gäller lärare!

• Jenny1979

Jag är lärare och ska ha barn i maj. Jag har hört att man kan gå i tjänst under lov om man vill (dock högst 3 gånger under en ledighet) och då få lön, dvs man behöver inte ta ut några föräldradagar alls. Så har jag tänkt att göra i sommar i alla fall!

• saramars

lärarens ledighet under sommaren går inte att gå in i tjänst på. Det gäller bara de skollov som är under ett läsår, alltså inte sommarlovet eftersom det ligger mellan två läsår, tyvärr. Man får ente heller spara semesterdagar till sommaren där på. Att man kan bryta sin föräldraledighet under tre tillfällen stämmer men bara under ett läsår. rekomenderar jul och påsklov. att jag frågara är att lönekontoret inte har några beräkningar som de kan ge i förväg och facket hänvisar till lön och försäkringskassan vet inget. Jag skulle i alla fall vilja veta på ett ungefär.

När jag gick i tjänst efter en föräldraledighet förra gången gjorde jag det helt taktiskt. Veckan innan påsklovet, min man var hemma istället, jag jobbade terminen ut. Det gjorde att jag endast i augusti behövde ta ut två veckor (tror jag) i föräldrapenning. Under resten av sommaren hade jag lön, dock lägre eftersom den beräknas under hur mycket man har jobbat under hela läsåret. Ja krångligt är det, men jag kanske har hjälpt pellen94 lite mer.

• JohPet

Jag har bf den 23 april så jag har lite samma huvudbry som du...Detta goda råd har jag kopierat från en annan tråd:

Om du t.ex får barn i april skulle jag ha gjort så här.
    Ta ut fp från april till första dagen på sommarlovet.
    Gå i tjänst över sommarlovet och få din lön. Ta sedan ut
    ny fp fram till höst eller jullovet, osv. Innan du ska vara
    ledig (minst 3 mån innan) fyller du i en ledighetsansökan
    till kommunen. Du kan fylla i flera ansökningar för olika
    perioder och lämna in på samma gång om du vet hur du vill ha det.
    T.ex fyller du i att du vill vara ledig from 060425- 060611.
    Sedan fyller du inte i någon lapp för sommaren då går du automatiskt
    i tjänst. Fyll i en ledighetslapp from 060818- 061221 t.ex Sedan
    fyller du inte i någon över jullovet och är då i tjänst.
    Till försäkringskassan behöver du inte meddela att du går i
    tjänst. Det enda du behöver se till är att du inte ansöker
    om fp under den tid du är i tjänst. Fp ansöker du om på en
    speciell lapp från fk, där väljer hur många dagar du vill
    ta ut etc. Det har inte att göra med vad du har anmält till
    kommunen. Att gå i tjänst över sommaren gör att du sparar många
    dagar och med andra ord kan du vara hemma ett tag längre än många
    andra. Första sommaren får man full lön, sedan minskar det följande
    år.

• saramars

jenny79 klart att du kan göra så under denna sommar. jag tänkte lite fel, men inte nästa sommar..

• pellen94

Så om jag nu blir föräldraledig från midsommar, eftersom vi har BF 23/6 2006, och är ledig 7-8 månader, så är det ju nån gång i februari jag återgår i tjänst (om jag sparar min semester). Skulle min man då gå ur tjänst direkt efter sportlovet 2007, så bör han alltså gå i tjänst igen under påsklovet och ur tjänst efter det samt i tjänst igen lagom till sommarlovet? Då har han varit hemma i 4 månader. Skulle han sedan vara hemma i fyra månader till, så får han gå ur tjänst igen i augusti och återgå lagom till julovet. Sedan kan lilla pyret börja på dagis i januari 2008, vid 1,5 års ålder.
    Om detta skulle funka så är det ju perfekt!
    Tack för hjälpen...undrar om jag fattat det rätt

• saramars

Pellen94
    Ja han kan göra så. På sommarlovet kommer han att få lön för den period som han "arbetat in" eftersom sommarlovet inte räknas som de andra loven. Sedan är ju frågan ganska densamma som jag undrar över. När slutar "ledigheten med lön" och när ska man gå in på föräldrapenningen igen i augusti. Brukar säga att någon fördel ska vi lärare ha ochså, tacka politikerna för att de inte drar in på detta system, de har ju lika dant själva....

• JLj

Hör med "lönetanten" på er enhet. Det går att kolla på deras datorer. Min "lönetant" menade att hon inte kunde kolla detta för att barnet ännu inte har något pers. nr. (har bf i feb.) men på lönekontoret berättade de att hon skulle lägga in barnets BF som pers. nr.
    Jag har jobbat 6 månader 100 % och tar ut ca 120 dagars föräldrapenning som är semesterlönegrundande innan semesterlönen börjar gälla och det skulle ge mig 47 dagar. Antar att exakt antal semesterdagar är lättare att kolla när man närmar sig sommarlovet. Föräldrapenning kan man ju söka ganska nära inpå utbetalningsdatumet.

Angående att gå i tjänst under loven kan man endast göra tdet vå gånger under ett år så att året blir uppdelat i 3 perioder. Detta är vad som gäller i min kommun iallafall! Det här med att gå tjänst är facket inlästa på, jag pratade med lärarförbundet i måndags och de hade full koll! Det kändes tryggt

Lycka till!

• saramars

Min lönetant kan inte säga något förrän jag har gått på ledighet:(. Att det ska vara så krångligt!!!!

• Maddie72

Hej....jag är också lärare. Har massor av frågor!! Bf 20 augusti. Så jag tänker ju inte begära föräldrarledigt förrän det datumet vi lärare skulle ha börjat. Tänker jag rätt? Det jag inte förstår är att det är olika svar här ovan. Kan man gå i tjänst under sommarlovet? Jo jag tänkte till sommaren 2007 då alltså. Hur länge brukar man vara föräldrarledig? På Fk:s hemsida står det något om olika stor del av föräldrarledigheten.....någons om vill förklara??? Hur stor betydelse har det för hur mycket man får ut varje månad?

• JLj

Maddie: I min kommun kan man gå i tjänst under sommarlovet. Jag skulle göra som du att inte begära föräldraledigt förrän det datum lärarna börjar jobba igen, det tjänar du massor av dagar på! Ring facket så kan de med all säkerhet svara på din fråga angående att gå i tjänst under sommaren 2007 .
    Jag kommer att vara ledig två terminer så min dotter kommer att vara ca 10 månader när jag börjar igen. Din sista fråga vet jag tyvärr inget om...

• axxette

såklart att du kan gå i tjänst så fort terminen slutar, då kommer du ha lön hela sommaren som om du hade jobbat. Detta beror på att dagarna från 24/4 och fram tills terminens slut är semesterlönegrundande. (120 dagar av f-ledigheten är det). Sen börjar du din f-ledighet igen när dina kollegor börja jobba på höstterminen.
    Lycka till!

• Maddie72

vad bra...tack för era tips. jag ska nog ta kontakt med facket. sen har jag ju en kompis som jobbar på försäkringskassan...han kan nog hjälpa mig med det andra så jag förstår lite bättre...känner mig väldigt trögtänkt nu för tiden

Svar på tråden Föräldraledig och lärare