• levelivia

Visning av hyreslägenhet

Jag har en liten undran. Vi har blivit erbjudna att titta på en stor lägenhet via boplats som är en sk. bostadsförmedlning i Göteborg. Det gäller ett förstahandskontrakt.

Nu till det märkliga. Vi fick erbjudandet igår, sista svarsdatum om vi vill ha lägenheten är på måndag nästa vecka. Vi har bara fått en enda tid att titta på lägenheten och det är på fredag kl. 13.00. Övriga tider vill nuvarande hyresgäst inte visa lägenheten och enligt bovärden måste visningar alltid ske på dagtid så att någon anställd hos hyresbolaget kan vara med för nuvarande hyresgästens säkerhet. Är detta normalt förfarande? Jag har nämligen bott i olika hyreslägenheter i nästan20 års tid och alltid fått visa lägenheterna själv och förväntats vara standby i princip, dag, kväll samt helg vilket jag inte haft några som helst problem med. Att endast bli erbjuden en enda tid för visning, dessutom mitt på dagen, känns jättekonstigt. 

Så är detta normalt? 

• Svar på tråden Visning av hyreslägenhet
  • whitetrach86

vi ska flytta om 1 månad och haft visning på denna lägenhet. Och vi har själva fått bestämma när folk ska komma, mest eftermiddagar och kvällar.  Vi titta på våran nya lägenhet på en lördag för det var då denne hyresvärd kunde.

Tycker det låter konstigt att det ska vara så.. låter mer som att hyresvärden är rädd och vill ha någon där och inte att det ska vara standard... 

• Nica 1

Det är upp till fastighetsbolaget samt den befintliga hyresgästen att komma överens om och nu verka det som de har en överenskommelse redan då det är okej för dem att visa lägenheten antingen får du gilla läget och gå dit eller fråga lite fint om annan tid den dagen men vill de inte så kan du inget göra åt det. Själv skulle jag aldrig låta nån titta på en lägenhet utan att hyrevärd är med

• levelivia

Visst kan jag förstå att avflyttande hyresgäst kan vara rädd för främlingar, men samtidigt vill väl värden hyra ut? Man måsta ha tittat på lägenheten för att få tacka ja, samtidigt har bara två familjer kallats till visning så om ingen kan komma så blir det ju svårt att hyra ut den?

• Nica 1

Då går erbjudandet till andra intressenter så de blir nog av med den utan problem

• BuoBä
    levelivia skrev 2012-01-11 09:31:03 följande:
    Visst kan jag förstå att avflyttande hyresgäst kan vara rädd för främlingar, men samtidigt vill väl värden hyra ut? Man måsta ha tittat på lägenheten för att få tacka ja, samtidigt har bara två familjer kallats till visning så om ingen kan komma så blir det ju svårt att hyra ut den?
    Med tanke på bostadsmarknaden i Göteborg så är det nog inga större problem att hitta någon annan som kan komma den tiden...
  • levelivia

Det är

BuoBä skrev 2012-01-11 09:39:32 följande:
    Med tanke på bostadsmarknaden i Göteborg så är det nog inga större problem att hitta någon annan som kan komma den tiden...
    Det är jag inte så säker på, hyran är riktigt hög och inflyttning är om 2 veckor. Det är en 6-a och värden kräver barnfamilj med en viss årsinkomst. Vem som helst kan alltså inte flytta in omgående bums.
  • Nica 1

Om hyresvärden får den uthyrd eller ej kanske inte är ditt huvudbry om du nu ändå inte kan komma till visningen och de inte vill av olika skäl lägga den annan tid. Det står oftast inte och faller med att en inte kan komma. En visning och nån tackar ja och flyttar in om 4 v eller senare när de kan. Den står inte och faller med dig ts

• Millan83

När vi lämnade vår förra hyresrätt fick vi välja. Antingen hade vi flera olika visningar och lät intressenterna komma när det passade (enl.ök, givetvis) eller så hade vi en stor visning då alla som kunde fick komma. 

Vi valde det senare. Mycket smidigare för oss!  

• levelivia

Nej, det är inte mitt huvudbry om lägenheten blir uthyrd. Dock hade jag gärna tittat på den och för det mesta så brukar man erbjudas mer än ett alternativ, så har det varit de fem gånger jag bytt lägenhet tidigare. Tydligen inte denna gång så jag väljer att avstå för jag är inte desperat. Jag sitter redan på en attraktiv lägenhet så jag sitter inte i sjön, hade dock gärna velat ha något större även om det innebär att flytta till ett sämre område som detta ändå är. 

• bustjejen

Jag är hyresvärd och har alltid låtit hyresgästen visa lägenheten själva.

Kan du inte prata med värden och försöka länga lite på tidsfristen här. Det är ju som jag ser det inte du som är problemet utan tidigare hyresgäst som inte kan visa lägenheten andra tider.

Var i Gbg ligger den här lägenheten?
    Jag är bara lite nyfiken på var man har sådana här regler. 

Svar på tråden Visning av hyreslägenhet