• Heja Lule

6 mån. Sover dåligt på dagen.

Sonen, 6 månader har visserligen aldrig sovit längre stunder dagtid men nu börjar hans mamma bli ganska trött. Jag hinner varken äta eller duscha på dagtid. Gick upp 13 kg under graviditeten, har nu gått ner nästan 20Obestämd.

Så här ser det ut i stort:
    8.00 Ammas
    9.30 sover 30 min
    11.00 Ammas
    Ca. 11.30 sover 30 min
    13.30 Ammas
    Sover 20-30 min
    16.30 Ammas
    Tar en kort lur i bilen eller vagnen dock lättväckt
    19.00 Kvällsflaska med välling
    Ca 20.00 somnar
    01.00 Ammas
    04.00 Ammas

Han är mycket gnällig och förmodligen aldrig riktigt utsövd. Vaknar alltid efter 30-40 min, Försöker hjälpa honom att somna om men lyckas inte. Slutar med att han ligger och skriker och jag måste ta upp honom. 

Skulle vilja att han sov 2 eller 3 längre lurar per dag. Går det? Tips?  

• Svar på tråden 6 mån. Sover dåligt på dagen.
  • sweasmamma

oj ja det är lite korta stunder..... försök hålla honom uppe och vaken !! min dotter sov i den åldern en lång lur per dag .... sen somnade hon gott för natten !

• Heja Lule
    sweasmamma skrev 2012-01-11 13:42:32 följande:
    oj ja det är lite korta stunder..... försök hålla honom uppe och vaken !! min dotter sov i den åldern en lång lur per dag .... sen somnade hon gott för natten !

Ja det ska jag prova. Är bara det att han blir så vansinnigt gnällig och grinig ... Det är främst luren mitt på dagen som jag ser problem med. Då vet jag att han vaknar fastän han skulle behöva sova ett tag till.
  • sweasmamma

ja men om du försöker hålla honom lite uppe längre så somnar han ju bättre ..eller ja mer trött kanske 

• Natulcien

Fast det är ju inget konstigt...

Vår son sov enbart 30-minuterspass från ca 3 månaders ålder tills han var ca 8 månader.
    Runt 3-5 månader så sov han 4-5 gånger om dagen á 30 min och bara i vagn eller famn, så då hade jag ingen "egen tid" öht. Men så är det ju med bebisar. Duscha gjorde jag när sambon kom hem på kvällen och åt gjorde
    jag med honom i babysitter eller bärsele. Allt går om man vill. Glad
    Fast du kanske är ensam med bebisen, och då är det ju svårare, det kan jag förstå..?

När sonen var 6 månader sov han 2-3 pass á 30 min. Men å andra sidan har han sovit hela nätter, 12 timmar utan uppvak, sen han var 3 månader.

Det kommer att förändras. Glad När sonen var 8 månader så sov han plötsligt 1-1,5 tim i streck på dagtid. Då kändes det som en hel ocean av tid, och jag visste knappt vad jag skulle göra av all "ledig tid"! Skrattande

• Heja Lule
    sweasmamma skrev 2012-01-11 13:48:58 följande:
    ja men om du försöker hålla honom lite uppe längre så somnar han ju bättre ..eller ja mer trött kanske 
    Japp, får pröva. Han somnar oftast ganska lätt men vaknar efter den där halvtimmen oavsett om han har sovit färdigt eller inte verkar det som.
  • Heja Lule
    Natulcien skrev 2012-01-11 13:49:37 följande:
    Fast det är ju inget konstigt...

Vår son sov enbart 30-minuterspass från ca 3 månaders ålder tills han var ca 8 månader.
    Runt 3-5 månader så sov han 4-5 gånger om dagen á 30 min och bara i vagn eller famn, så då hade jag ingen "egen tid" öht. Men så är det ju med bebisar. Duscha gjorde jag när sambon kom hem på kvällen och åt gjorde
    jag med honom i babysitter eller bärsele. Allt går om man vill. Glad
    Fast du kanske är ensam med bebisen, och då är det ju svårare, det kan jag förstå..?

När sonen var 6 månader sov han 2-3 pass á 30 min. Men å andra sidan har han sovit hela nätter, 12 timmar utan uppvak, sen han var 3 månader.

Det kommer att förändras. Glad När sonen var 8 månader så sov han plötsligt 1-1,5 tim i streck på dagtid. Då kändes det som en hel ocean av tid, och jag visste knappt vad jag skulle göra av all "ledig tid"! Skrattande
    Var han glad och utvilad efter sina 30 minutare? Har två äldre barn och de drog på i flera timmar under sina dagar. Så himla olika det kan vara!
  • Natulcien
    Kolakakan skrev 2012-01-11 13:57:55 följande:
    Var han glad och utvilad efter sina 30 minutare? Har två äldre barn och de drog på i flera timmar under sina dagar. Så himla olika det kan vara!
    Ja, han var glad och pigg. Fast kanske för att han sov så bra på natten. Jag antar att vissa bebisar hittar en dygnsrytm väldigt snabbt, då de sover det mesta på natten, och väldigt lite på dagen.
  • jennie30

Det där är ju jätteolika från barn till barn hur mycket de sover dagtid..din son kanske inte behöver sova längre pass än så?

Vill du ha något gjort får du passa på under den halvtimmen han sover eller också gör du det när han är vaken med hjälp av babysitter,bärsele babygym osv..

Jag har varit själv hemma om dagarna med min dotter i snart 1 år och man lär sig hitta olika lösningar.

Och tänk på att ju äldre de blir desto mindre sover de dagtid (oftast) min dotter sover just nu en halvtimme under en hel dag så vill jag ha egentid får jag vänta tills hon har lagt sig för natten

• skånegås

Jag upplever att det går lättare att få dem att somna om om man ligger bredvid dem och ammar till sömns och erbjuder bröstet då de vaknar till efter 30 min, eller bär dem i sele/Sjal då de sover. Så himla lätt att söva om då. men min var likadan. 30 minx3 då han var 4 mån... nu är han 9 och sover ofta uppåt 1,5 timme. Så det går över. Varför äter du inte när han är vaken?? Och duscha får  man göra då pappan är hemma (om det finns någon) eller också ta med bebis i duschen...

Tycker du ska glädja dig åt att han trots allt sover rätt bra om nätterna

• fågelblå

Det kommer att bli bättre men om han inte orkar vara på gott humör mellan sovpassen så blir det kanske för lite sömn nu.

Det är förstås jätte individuellt om det räcker med korta sovpass eller inte. Min dotter som nu är 1 år sov bara i 30-minuters pass då hon var mindre men det räckte inte alls för henne. Hon var grinig och gnällig mest hela tiden och eftersom hennes tvillingbrorsa helst sov i långa pass så funkade det inte alls. För oss var den enda lösningen att gå långa promenader då det skulle sovas eftersom hon då kunde sova mer än bara 30 minuter. Många tyckte vi var korkade som "skämde bort" dem med att vänja dem med att bara sova i rullande vagn. Själv tycker jag att det var värt varenda promenad eftersom hon var en helt annan bebis då hon sovit längre pass och hunnit komma ner i djupsömn. Hennes nätter blev också mycket bättre efter att hon började sova mer på dagen. Nu har har de båda lärt sig att sova i stillastående vagn så det blev inget evigt problem heller.

Svar på tråden 6 mån. Sover dåligt på dagen.