• xMariax

Orolig att han inte blir mätt..?

Hej!
    Min son är 12 dagar gammal och vägde vid senaste vägningstillfället (5/1) 4520 g, efter det vet jag tyvärr inte.. Jag ammar inte honom utan ger honom bara ersättning (NAN 1).

Har läst någonstans att man ska ge 150 ml/kg delat på hur många gånger man matar men vet inte alls om det stämmer och kan ju inte riktigt utgå från det heller då det är så länge sen vi vägde honom..

Han får iaf just nu 100 ml var 3-4 timma..

Jag räknas som en ''ung mamma'' och är väl kanske lite mer orolig att folk ska se snett på mig ifall inte allt är perfekt, så jag är jättenojjig över om vi ger rätt mängd.. Han verkar bli mätt men han är ju så stor (4715 g vid födseln).. Jag vill ju inte att han ska få i sig för lite.. Samtidigt är jag rädd för att ge honom för mycket? BM på BB sa att bebisar slutar äta eller spyr om det blir för mycket, men gör verkligen ALLA bebisar det? Kan jag verkligen utgå från det..?

Vill bara att han ska växa och må bra...Gråter

• Svar på tråden Orolig att han inte blir mätt..?
  • PinglanGbg

Jag tror han blir mätt. Min flicka är nästan 5 månader och äter 170 ml var 3:e timma. Hon kräks mycket efter också.

• Pemmel

Strunta i alla tabeller. De anger bara på ett ungefär ändå. Alla barn är ju olika och äter olika mycket och olika ofta. Verkar han nöjd och mätt efteråt så är han alldeles säkert det. Oavsett om han kräks eller inte, vissa gör det ofta och andra gör det knappt alls.
    Äter han upp allt i flaskan? Prova i så fall att blanda lite mer nästa mål och se om han tar mer. Han slutar äta när han är nöjd. Så gjorde vi när dottern var liten, varje gång hon åt ur allt i flaskan provade vi att göra lite mer nästa gång för att se om hon åt det också. Ibland märkte vi det också på att han började be om flaskan oftare.
    Tror förresten att man kan åka till bvc och väga även när man inte har tid. På vårt har de en våg står i korridoren så att man kan väga själv när man vill. Om du vill ha en bekräftelse på att han går uppåt bra alltså.

Svar på tråden Orolig att han inte blir mätt..?