Bristningar/spricka
Jag läste boken Föda utan rädsla. Den hjälpte mig enormt. I den skriver hon ett avsnitt om hur slidan fungerar vid förlossningen och det hjälpte mig mycket för att känna mig tryggare.
Jag smorde och masserade även underlivet/mellangården med Weledas förberedelseolja ett tag innan förlossningen.
Min barnmorska var jättebra, krystskedet skedde lugnt och jag hann med och kunde slappna av. Just krystekedet var nog det som var mest positivt med hela förlossningen, för då kunde jag själv göra något och jag visste att jag snart var i mål. Barnmorskan hade nog trixat en del innan också om jag inte minns fel, smort in, masserat och grejat och så höll hon emot lite för att inte sonen skulle komma ut för snabbt. Jag sprack ingenting.
Jag hade tänkt att jag skulle sitta/stå och föda, men barnmorskan sa bestämt att jag skulle ligga ner för att annars skulle jag spruckit pga av att förlossningsskedet skulle gått för snabbt. Jag litade på henne. Jag fick tom. ligga på alla fyra med rumpan högt ett tag för att inte förlossningsskedet skulle gå för snabbt. Konstigt ändå.. för jag tyckte att det gick allt annat än snabbt.