• helena29

Hur söver ni era bebisar? (Runt 4 månader)

Hej!

1) Jag undrar hur ni söver era bebisar dagtid och till natten? Alltså, hur somnar de? Själva? Vaggning? I vagn? I  famnen....? Annat?

2) Hur ofta och hur länger sover de dagtid?

3) När lägger de sig för natten och hur sover de natten igenom?

4) Hur ofta matar ni på natten?

Vore SÅÅÅ tacksam om ni ville svara på dessa fyra frågor. Mina svar kommer här:

1) Dagtid: Oftast i vagn på promenad, annars vagnar jag inomhus tills han somnar. Natt: Lägger ner vaken i säng, går in när han skriker, allt från 3-5 ggr.

2)Ca 40 min åt gången, kanske 3 ggr dagligen. Olika.

3) Ca 20,00, vaknar sedan 23,00 - 01,00 - 03,00 - 05,00- 06,00.

4) Ammar 23- 03 och 06

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 18:08
    Skriv gärna om ni samsover eller om de ligger i egen säng! Jag lägger sonen i sin säng sedan tar över honom bredvid mig nån gång under natten

• Svar på tråden Hur söver ni era bebisar? (Runt 4 månader)
  • Xadime

Min son är 3,5 mån
    1) Vagn ute, bröstet eller vagn inne dagtid. Natt: liggammar (får ofta söva om efter 45 min)

2) Olika. 45 min, får hjälpa till om han ska sova längre vilket känns som det behövs 1-2 ggr per dag att det blir 1,5h-2h. En vanlig dag kanske 1,5h och 2 h och 45 min.

3) 20-7:30 oftast. Men får som sagt söva om runt 20:45... Känner mig låst, skulle vilja kunna göra nåt nån kväll...

4) Sen en vecka tillbaka snuttar mest hela natten... Varannan timme förutom att första kommer ca kl 00.

Fråga till ts; hur gör du för att söva om när du inte ammar på natten och vad gör du när du går in 3-5 ggr på kvällen?

• Rockan

1. Somnar till flaskan, i sjal/sele eller i famnen. Går ej att lägga ifrån sig under dagvila än, då vaknar han direkt.

2. Oftast 4 x 30-40 minuter, ibland ett längre pass.

3. Mellan 19:30-20. Vaggas då i famnen sittandes i en gungstol, sen går han att lägga ner i sängen efter ett tag.

4. Äter oftast två gånger/natt, ibland en och ibland tre. Sover gärna nära.

• dripdrop

I den åldern somnade hon i famnen, ofta ammades hon till sömns.

I den åldern började hon även vakna mer på natten (hon sov ofta 8-10 timmar utan uppvak från 2-4 mån ålder) och då ammades hon och somnade om.

Har alltid ammat fritt och det har varit ett väldigt bra verktyg!

• Rockan
    helena29 skrev 2012-01-11 17:37:45 följande:
    Natt: Lägger ner vaken i säng, går in när han skriker, allt från 3-5 ggr.
    Varför gör du så?
  • helena29
    Rockan skrev 2012-01-11 18:01:40 följande:
    Varför gör du så?
    Vill att han ska lära sig somna själv. Vill slippa vagga osv till sömns på natten
  • helena29
    Rockan skrev 2012-01-11 18:00:51 följande:
    4. Äter oftast två gånger/natt, ibland en och ibland tre. Sover gärna nära.
    Hur gammalt är ditt barn? Vilka tider äter det oftast? Somnar de om lätt efter amning? Ammar du VARJE gång det vaknar?
  • Rockan
    helena29 skrev 2012-01-11 18:09:37 följande:
    Vill att han ska lära sig somna själv. Vill slippa vagga osv till sömns på natten
    Okej. Det finns betydligt snällare sätt att göra det, och du kommer knappast få några bestående resultat vid fyra månaders ålder.
    helena29 skrev 2012-01-11 18:10:33 följande:
    Hur gammalt är ditt barn? Vilka tider äter det oftast? Somnar de om lätt efter amning? Ammar du VARJE gång det vaknar?
    Ganska exakt fyra månader. Ammar inte, får bröstmjölk i flaska dagtid, ersättning nattetid. Ibland somnar han om direkt han får ligga på armen, så då matas han inte. Annars ja.
  • Rockan
    Och tiderna har jag ingen aning om. Jag kollar inte klockan på natten.
  • lövet2
    helena29 skrev 2012-01-11 17:37:45 följande:
    Hej!

1) Jag undrar hur ni söver era bebisar dagtid och till natten? Alltså, hur somnar de? Själva? Vaggning? I vagn? I  famnen....? Annat?

1. Ett barn har ammats och sedan lagts i sängen. Han gillade inte att somna någon annanstans. Ett barn somnade själv på lekfilten dagtid (slocknade mitt i leken) men ammades till sömns på kvällen. Övriga barn har ammats till sömns både dag och natt.

2. Mycket olika. Den som sov minst sov 2x15 minuter dagtid och den som sov mest sov ca 4x2 timmar dagtid. Och så allting däremellan med övriga barn.

3. Den tröttaste somnade vid 18 varje kväll och den piggaste runt midnatt. Tröttingen sov hela nätter och övriga vaknade 1-10 ggr/natt.

4. En sov hela nätterna. En sov hela natten i bland och åt en gång i bland. Övriga åt 1-10 ggr/natt.
  • helena29
    Rockan skrev 2012-01-11 18:18:06 följande:
    Okej. Det finns betydligt snällare sätt att göra det, och du kommer knappast få några bestående resultat vid fyra månaders ålder.
    Hur vet du det?
    Det har blivit bättre och bättre. Förslag på vad jag ska göra istället för att få honom att somna själv?
  • lövet2
    helena29 skrev 2012-01-11 19:11:30 följande:
    Hur vet du det?
    Det har blivit bättre och bättre. Förslag på vad jag ska göra istället för att få honom att somna själv?
    Förslagsvis vänta tills han är lite äldre ...
  • Nea92

min är snart 5 månader han sover  från 23.00- 11.00 och han vaknar inte något på natten, jag lägger honom i sin egen säng (som han sovit i sen han var nyfödd) sätter på nattlampan när den slocknat och slutat spelat så somnar han. Dag tid så sover han inte så jätte mycket när han börjar gnugga sig i ögenen brukar jag lägga ner honom på sin lekmatta då brukar han slockna en stund..Han sover högst 2 timmar på dagen ( om vi inte åker bil eller går med vagnen)

• Natulcien

1) På dagen sövdes han i vagnen, bärselen eller vid bröstet (och då fick han ligga kvar i famnen). Ibland somnade han i babysittern också, om man gungade den.
    På kvällen ammades han till sömns, vilket var otroligt smidigt!

2) Sov 4-5 gånger på dagen, oftast 30 min, men ibland bara 20. Aldrig mer än 30.

3) Vi la honom ca kl.20.30-21 då, och han sov 12 timmar utan uppvak!

4) Han slutade amma på natten när han var 2,5 månader.

• Natulcien
    helena29 skrev 2012-01-11 18:09:37 följande:
    Oj, det är för tidigt vid 4 månader. Vänta tills han själv är redo. De lär sig det själva. Man behöver inte "lära" dem.
  • Sylten

1. Somnar hur som helst, vagn, bilstol, säng, famn. Beror på var vi befinner oss helt enkelt.
    2. Ca 30-40 min åt gången. Sover mellan 4-5 ggr/dag.
    3. Mellan 19-20. Vaknar allt ifrån 2-6 ggr/natt. Sover oftast till 6-7 på morgonen.
    4. Ammas mellan 2-5 ggr, inte alltid vid uppvak men oftast.

• Modgun
    ettan somnade bara om man körde vagnen över tröskeln lite lätt och flyttade sedan över till spjälsäng. Tvåan somnade helt själv när han lades ne ri sängen.

Vid fyra månader sov de ungefär 3-4 ggr på dagen.

mellan 19-20 på kvällen och vaknar allt ifrån 5-8

Vid fyra månader åt dom inte på natten längre, dom sov.
  • skånegås

MIn sövdes alltid i sjal. Sov i sjal dagtid, enstaka gånger i vagnen eller ammats till sömns i sängen. Sov ca 3x30 min. Natt ca 21-9, eller 19.30-8 snuttat 3-10ggr/natt. Samsovit.

NU är han 9,5 mån och sövs fortfarande nästan alltid i sjal (eller sele eller ammas i sängen) (detta är det lättaste och smidigaste och det är pappan som alltid sköter nattningen och har gjort sedan födseln med få undantag ). Natt ca 21-8, sover oftast 2 ggr/dag 30+90 min. Har enstaka gånger somnat i sängen då vi strukit på ryggen. Samsover!!! Snuttar 2-10 ggr på natten.

• Trident5678

1). Första barnet somnade på egen hand i sin säng. Andra barnet somnade i samband med att han fick mat.

2). Minns inte.

3-4). Första barnet somnade "för natten" vid 18-tiden och vaknade en gång för att äta vid 22-23-tiden och sov sedan till kl 5-6. Andra barnet somnade "för natten" vid 20-tiden och vaknade 1-2 gånger för att äta under natten. Båda barnen har startat dagen vid 5-6-tiden på morgonen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fågelblå

Äldsta dottern somnade till natten i famnen. Natten började runt 21. Ammades och lite senare till vällingflaska. Slutade äta på natten då hon var 3 månader. Dagtid sov hon i famnen på förmiddagen och i vagnen på eftermiddaggen ett längre pass på 2 - 3 timmar. Har alltid föredragit den egna sängen.

Tvillingarna somnade till natten i famnen fram till de var 7 månader. Sedan var de redo att somna i sina sängar Innan de somnade i egna sängar sov de ibland i vår säng. Ammade tjejen en eller två ggr per natt fram tills hon var 5 månader. Killen slutade äta på natten mycket tidigare. Dagtid sov de i vagnen. Tjejen gillade också att sova i famnen medan hennes bror älskade sjalen.Ttjejen sov oftast många korta pass medan killen ville sova ett eller två långa.

Svar på tråden Hur söver ni era bebisar? (Runt 4 månader)