Inlägg från: roffe |Visa alla inlägg
  • roffe

Min 16-åring har deppat ihop totalt!

Usch vilken jobbig situation för er!

Jag tror det är viktigt att du förklarar för henne att för att må bättre när man mår sådär dåligt så är det viktigt att man tar emot hjälpen, dvs går till t ex bup eller går till skolkuratorn.

Har ni pratat med hennes lärare?  Kanske vore det bra med klassbyte, lärarn kan ju inte direkt tvinga dom i klassen att umgås med någon bara för klassfridens skull liksom. 

Miljöombyte kan vara riktigt bra, och kanske får tjejen nya vänner snabbt om hon bara går dit och provar?
    Annars kanske sabbatsår, sen börja om men då får hon gå med folk som är 1 år yngre istället och det kan vara jobbigt i den åldern oxå. 

• roffe
    ulfina skrev 2012-01-11 23:32:28 följande:
    Tack för svar. Ja vi har haft flera samtal med hennes syv (syo-konsulent) och hon provade att byta klass när hon hade varit hemma några veckor, men orkade inte med det. Var redan så deppig då.  

Jag förstår att läraren inte kan tvinga någon att umgås med någon, men tänk om det var på en arbetsplats, och någon blev utfryst. Då är det ju chefens uppgift att ta tag i det, jobba med gruppövningar och försöka lösa konflikten och visa vad som är ok och inte ok. . Hänger du med?
    Ja jag förstår vad du menar =)  Tycker att det borde finnas mer resurser inom skolan för att lösa detta. Prova att prata med rektorn som borde kunna berätta hur allt fungerar och vad de kan göra för att hjälpa till. 

Om din dotter mår så dåligt att hon inte orkar gå till skolan så borde hon ha kontakt med läkare och psykolog, för eventuell medicinering och så hon har någon hon kan prata med som kan vägleda och ge henne rätt sätt att tänka på, övningar för att hon ska kunna ta sig tillbaka och bli starkare. Att fly problemet genom att sitta på sitt rum löser ju ingenting heller.  

Kan man prata med de fb bästisarnas föräldrar och fråga om de hört något, om de vet varför deras barn börjat frysa ut sina vänner? 
Svar på tråden Min 16-åring har deppat ihop totalt!