• Anonym

Gravid trots skydd?

Hejsan!
    Jag vet om att jag är jätte orolig av mig och har alltid varit. Jag är ung och vill liksom inte ha barn nu!
    Ska förklara hela situationen och hoppas att någon orkar läsa:
    För 3 månader sedan började jag med p-piller för fösta gången, jag början inte på mensens första dag och innan det har jag och killen alltid använt kondom och aldrig sett den gått i sönder så kan inte varit gravid när jag började käka p-piller. Vi har också nu under dom här tre månader använt kondom för att min kille inte testat sig mot sjukdomar ännu och jag inte vill riskera något och vad jag har sett så har inte kondomen gått sönder då i heller. Jag hoppade över sockerpillerna nu senast då jag inte ville ha mens på nyår och då är min fråga kan man bli skengravid av att hoppa över mensen på p-piller?. Jag fick urinvägsinfektion och gick till läkaren då han frågade också om jag var gravid eftersom urinvägsinfektion kunde komma då. Jag blev ännu mer rädd efter det och nu för någon dag sedan började jag känna lite mensvärk och mensen ska komma om ca 1 vecka. Men jag är ändå rädd att jag ska vara gravid. Hur stor är chansen? Eller så är jag bara väldigt rädd för att vara gravid och blir då skengravid...

• Svar på tråden Gravid trots skydd?
  • roffe

Om ni använt både p-piller och kondom så känns det ju väldigt osannolikt att du skulle vara gravid.

Det kan ju snarare vara för att du bara ätit p-piller i 3 mån som du får vissa biverkningar. Kroppen ska ju ställa om sig helt med hormonerna.

Du får alltså din mens som vanligt, utom när du en gång hoppade över mensen för att  du själv ville slippa den just då.

Skengravid, då borde du väl ha fler symptom som illamående, utebliven mens, mellanblödningar, viktuppgång osv.

Dock finns det biverkningar av p-piller som du kan läsa om, t ex illamående, viktuppgång, mensrubbningar osv =)

Är du riktigt orolig så köp ett hemtest imorgon, t ex det från RFSU. Så tar du det nästa morgon när du kissar första gången. Sen vet du :)

Tycker dock inte du ska oroa dig för det låter mest som att kroppen blir lite knasig när man ändrar hormonbalansen så många ggr på kort tid som du gjort. Först börja med p-piller och sedan hoppa över mensen och sådär.  

• Två döttrar och en son

Extremt liten risk att du vore gravid om du tagit p-pillren varje dag + använt kondom. Cool

Som jag fattar det så har du först ätit tre veckors aktiva p-piller på en karta men struntat i sista veckans sockerpiller och istället börjat om direkt på en ny karta och nu har du tagit aktiva piller i fem veckor i rad? 

Du kan lika väl göra ett uppehåll nu direkt med de aktiva p-pillren och ta förra kartans sockerpiller i sju dagar (eller inga) så att bortfallsblödningen kommer och sedan börja ta aktiva piller igen.

Det spelar ingen roll när man gör uppehållet om man bara tagit aktiva piller minst tre veckor i sträck och uppehållet varar i längst sju dygn.  

Troligtvis känner du av mensvärk för att kroppen är inställd på mens sas.... När man hoppar över bortfallblödning (mens) med p-piller så kan man få spontana blödningar trots att man tar aktiva piller pga att livmodern vill göra sig av med gammal slemhinna. Det är dock inget farligt och betyder inte att man är gravid.

Men är du mycket orolig för graviditet så gå till ungdomsmott och säg att du vill göra ett test. Där är det ju gratis.

Sen tycker jag att din kille kan passa på att testa sig för sjukdomar nu också.
    Har du gjort det....?

• Anonym
    roffe skrev 2012-01-12 00:11:13 följande:
    Om ni använt både p-piller och kondom så känns det ju väldigt osannolikt att du skulle vara gravid.

Det kan ju snarare vara för att du bara ätit p-piller i 3 mån som du får vissa biverkningar. Kroppen ska ju ställa om sig helt med hormonerna.

Du får alltså din mens som vanligt, utom när du en gång hoppade över mensen för att  du själv ville slippa den just då.

Skengravid, då borde du väl ha fler symptom som illamående, utebliven mens, mellanblödningar, viktuppgång osv.

Dock finns det biverkningar av p-piller som du kan läsa om, t ex illamående, viktuppgång, mensrubbningar osv =)

Är du riktigt orolig så köp ett hemtest imorgon, t ex det från RFSU. Så tar du det nästa morgon när du kissar första gången. Sen vet du :)

Tycker dock inte du ska oroa dig för det låter mest som att kroppen blir lite knasig när man ändrar hormonbalansen så många ggr på kort tid som du gjort. Först börja med p-piller och sedan hoppa över mensen och sådär.  
    Jag har mer symtom som att jag mår illa ibland på morgonen och ibland på kvällen, jag vet inte om det är som jag faktiskt mår illa eller som jag inbillar mig att jag mår illa eftersom jag vet att det är en symtom.
  • Anonym
    Två döttrar och en son skrev 2012-01-12 08:11:53 följande:
    Extremt liten risk att du vore gravid om du tagit p-pillren varje dag + använt kondom. Cool

Som jag fattar det så har du först ätit tre veckors aktiva p-piller på en karta men struntat i sista veckans sockerpiller och istället börjat om direkt på en ny karta och nu har du tagit aktiva piller i fem veckor i rad? 

Du kan lika väl göra ett uppehåll nu direkt med de aktiva p-pillren och ta förra kartans sockerpiller i sju dagar (eller inga) så att bortfallsblödningen kommer och sedan börja ta aktiva piller igen.

Det spelar ingen roll när man gör uppehållet om man bara tagit aktiva piller minst tre veckor i sträck och uppehållet varar i längst sju dygn.  

Troligtvis känner du av mensvärk för att kroppen är inställd på mens sas.... När man hoppar över bortfallblödning (mens) med p-piller så kan man få spontana blödningar trots att man tar aktiva piller pga att livmodern vill göra sig av med gammal slemhinna. Det är dock inget farligt och betyder inte att man är gravid.

Men är du mycket orolig för graviditet så gå till ungdomsmott och säg att du vill göra ett test. Där är det ju gratis.

Sen tycker jag att din kille kan passa på att testa sig för sjukdomar nu också.
    Har du gjort det....?
    Nej jag har ätit p-piller i 2 månader och sen på den andra kartan hoppade jag över sockerpillerna.
    Jag tror också att det är p-pillerna men är nojig ändå. Har sagt till min kille 5 gånger att verkligen testa sig för dom sorters sjukdomar det finns eftersom han haft sex utan kondom med några st innan då han inte vet något alls med om dom så jag tänker inte riksera något. Jag behöver inte testa mig för han är den ända jag varit med.
  • Anonym (Heja dig!)

TS vad underbart ansvarsfull och duktig du är!

Det är alltid klokt att använda kondom samtidigt med p-piller om man inte är fullständigt 100% säker på att inte killen har nån smitta. Eftersom man är mer känslig för infektioner när man använder hormoner enligt många vetenskapliga undersökningar ( som oftast viftas bort) 
    Eftersom p-piller inte heller är så säkra som många tro är det bra att använda kondom också, kallas "The double Dutch" eftersom det är vanligt i Holland. Där betydligt färre blir gravida med p-piller än i Sverige.

Vill du vara säkrare så är hormonspiral en betydligt mer effektiv metod, som man ofta kan ha även om man aldrig varit gravid, eller p-stav. Då slipper du  östrogenet som kanske är det som gör att du får biverkningar och mår illa. Att man tappar lusten är väl annars en av de vanligare biverkningarna.

Och ha inte sex om du inte känner dig komfortabel. Varför vill inte din kille testa sig?
    Förstår han hur jobbigt du tycker det är nu? 

Svar på tråden Gravid trots skydd?