• Pyssilullan

Måste man träna mkt för att gå ner i vikt med Lchf?

Nu är det dags.. Har 8,3 kilo som Måste bort!
    Jag går upp sakta men säkert varje år och måste nu göra ngt åt det här...

Jag har funderat på LCHF

Måste man motionera mtcket i kombination med lchf eller kommer jag gå ner i vikt ändå?

Några tips gällande lchf?

• Svar på tråden Måste man träna mkt för att gå ner i vikt med Lchf?
  • RocketQueen

Det är nog väldigt individuellt, LCHF funkar jättebra för vissa och lika dåligt för andra, jag behövde inte träna nåt utan gick sakta men säkert ner ändå. Och mådde överlag bra. Sen slutade jag för att jag blev gravid men jag kommer att fortsätta sen när bebisen är här.

• Pyssilullan

OK! Men är det viktigt att äta MYCKET fett? Ja är inte så förtjust i de... men äter hellre kött o lagom med sås m.m.
    Räcker de? eller är de viktigt att ta extra smör o sås o så för att gå ner?
    eller gör jag det fast jag väljer att äta mer "nyttigt" kött / sallad osv?

• RocketQueen

Alltså om man tar bort alla kolhydrater så behöver man ju fettet istället. Men man kan ju också välja lite vilken typ av fett man trycker i sig. Sen blir det så också att om man gör sås på riktig grädde istället för något lågfettalternativ så blir man så mycket mättare så mycket fortare och håller sig mycket längre. Så det behöver inte bli så mycket mer fett. En god köttbit, sallad och en fet sås till är ju en hur god middag som helst som man står sig på länge. Jag behövde inte trycka i mig en massa extra fett, men jag bytte ut alla lågprodukter mot riktig grädde, smör istället för margarin, ost med högre fetthalt osv. Man tar en babybelost eller en avokado som mellis istället för en macka. Så fort jag hade bytt ut innehållet i kylen så var det väldigt lätt att följa. Men det finns en massa bra trådar här med massor av experter i. Där får du garanterat bättre svar än av en hobbylchfare som mig

• Scream2

Nej man behöver inte träna massor!
    Du behöver inte träna öht, men promenader är alltid ett bra komplement. Behöver du gå ner så antar jag att du vill bli lite mer hälsosam på kuppen?
    Sen tar man självklart inte bort ALLA kolhydrater som nämndes här ovan.
    Använd fullfeta produkter så ska du se att du blir mätt på mindre mat i slutändan.    

• RocketQueen
    Scream2 skrev 2012-01-12 11:56:31 följande:

Nej man behöver inte träna massor!
    Du behöver inte träna öht, men promenader är alltid ett bra komplement. Behöver du gå ner så antar jag att du vill bli lite mer hälsosam på kuppen?
    Sen tar man självklart inte bort ALLA kolhydrater som nämndes här ovan.
    Använd fullfeta produkter så ska du se att du blir mätt på mindre mat i slutändan.    

Nej du har rätt, jag uttryckte mig lite klantigt, självklart menar jag att man tar bort de livsmedel med mest kolhydrater men man äter ju fortfarande grönsaker osv...
  • Pyssilullan

Det handlar inte om att jag inte blir mätt.. för det har jag alltid blivit.
    Jag har aldrig använt lättprodukter, utan alltid använd riktig grädde, bregott och Smör och feta feta produkter i min mat!

Men! Nu ska jag alltså ta bort ris, pasta / potatis och bröd.

De är mer SUGET! Ja är så förbannat fika sugen o sugen på Öl o Vin på helgen o det lockar med choklad m.m.
    Suget är svårt att få bort.

• Scream2
    Pyssilullan skrev 2012-01-12 13:25:54 följande:
    Det handlar inte om att jag inte blir mätt.. för det har jag alltid blivit.
    Jag har aldrig använt lättprodukter, utan alltid använd riktig grädde, bregott och Smör och feta feta produkter i min mat!

Men! Nu ska jag alltså ta bort ris, pasta / potatis och bröd.

De är mer SUGET! Ja är så förbannat fika sugen o sugen på Öl o Vin på helgen o det lockar med choklad m.m.
    Suget är svårt att få bort.

Suger beror ju till viss del på att när du äter kolhydrater, får insulinet jobba, det blir insulin upp för att ta ner blodsockret som höjs, så blir blodsockret lite lågt och då kommer suget.
    Uteslutar du mkt kolhydrater, fraförallt snabba som pasta och ris och bröd så kommer blodsockret av sig själv att ligga mkt stabilare och du slipper det fysiska suget.
    Sen finns det pyskiska suget, men det är mkt lättare (tycker jag) att bemästra när man inte är sugen fysiskt. Det kommer självklart inte på en gång, man får jobba lite för det. Men därför är det ju viktigt att känna sig mentalt förberedd på att man ska ändra vanor!  
  • Callina

Har hört att kokosolja är bra att ta någon sked av för att dämpa just sötsuget.

Svar på tråden Måste man träna mkt för att gå ner i vikt med Lchf?