• alessa

3 år och vill inte läsa/titta/lyssna på böcker!

Hej!

Min son är snart tre år och jag undrar om det finns fler barn som inte är ett dugg intresserade av böcker???

Jag troooooooor att det i grund och botten är lite mitt fel. Jag kankse skulle ha introducerat böcker i hans liv redan när han var bebis... Svårt att veta allt när man är första gångs mamma :)

Jag försöker sitta med Alfons böcker (som han verkar måttligt intressarad av) och läsa och han kommer och tittar lite, men efter någon minut så far han i väg igen och vill leka med bilar osv. Han kan inte koncentrera sig på  en sak!

Tyvärr så är det mycket TV som gäller också. Drömträdgården, cars osv...

Någon som har tips eller info?

Tack på förhand!

• Svar på tråden 3 år och vill inte läsa/titta/lyssna på böcker!
  • Pickeli

Läs en godnattsaga när han är lite trött. Välj någon bok han är intresserad av, tex cars eller igglipggle finns ju i bokform i olika varianter!

Om du tycker att det blir för mycket tv så får du helt enkelt stänga av den. Och skapa regler runt den kanske, tex att vi får titta på tv efter maten etc.

Google it!
  • Queenie70

Min är tillskillnad från mig heeeelt ointresserad av böcker. Jag har verkligen försökt. Man är väl olika helt enkelt. Han föredrar när man berättar en påhittad historia utan bok.

• alessa

Tack för svaret! Men han skulle ALDRIG ligga still och lyssna på en saga. Det skulle vara så underbart att ligga och mysa på kvällen och gosa och få läsa!

• daimstrut

Håller med ovanstående, inför godnattsagor som rutin varje dag, det är supermysigt!

• såärdet

har du testat lite mer interaktiva böcker? Såna böcker där man ska leta reda på saker, tex knacka på en dörr på bilden och när man vänder blad så ser man vad som finns bakom dörren osv? Då läser man tillsammans med barnet, man säger "oj, vad tror du det finns bakom den här dörren, ska vi knacka och se efter?"
    då kan man kanske få med dem på ett annat sätt.

En annan grej som mina barn gillade jättemycket var såna där läslekar, vet inte vad de kallas. Tex minns jag att det fanns en i en Byggare Bob-bok. Det var en vanlig berättelse men vissa ord var utbytta mot bilder tex på Bob, fordonen, Plugg, en höna, osv. Vid varje bild ska barnet säga det ordet så det blir som att man läser tillsammans. Tyckte mina barn var jättekul och när de till slut hade hört samma saga så ofta så de visste vad som skulle komma, då började de busa så när det var en bild på tex Plugg sa de nåt annat i stället och skrattade så de höll på att dö för sagan blev så tokig då:)

• Pickeli
    alessa skrev 2012-01-12 09:39:23 följande:
    Tack för svaret! Men han skulle ALDRIG ligga still och lyssna på en saga. Det skulle vara så underbart att ligga och mysa på kvällen och gosa och få läsa!
    Hur ser kvällen ut då? var somnar han och när ungefär?
    Google it!
  • Queenie70
    daimstrut skrev 2012-01-12 09:39:45 följande:
    Håller med ovanstående, inför godnattsagor som rutin varje dag, det är supermysigt!
    Men alla ungar tycker uppenbarligen inte att det är så supermysigt.
  • alessa
    vickelipicky: Vet inte om jag vågar skriva det, men sedan 2 veckor tillbaka somnar han med mig och drömträdgården...
  • Queenie70
    alessa skrev 2012-01-12 09:41:09 följande:
    vickelipicky: Vet inte om jag vågar skriva det, men sedan 2 veckor tillbaka somnar han med mig och drömträdgården...
    Försök berätta sagor utan själva boken kanske. Det brukar få min unge mer intresserad.
  • såärdet

när det gäller att berätta sagor utan att läsa böcker så har vi gjort det väldigt mycket också. Det blev till slut så att barnen sa nåt som skulle vara med i sagan och sen fick jag hitta på vartefter. Det gillade de väldigt mycket.

Svar på tråden 3 år och vill inte läsa/titta/lyssna på böcker!