ADD hos tjejer
Hej
En ung släkting har fått diagnosen ADD och jag undrar om någon skulle kunna beskriva lite kring detta. Jag har hittat en del på nätet, men det jag bla undrar över är hur man fungerar socialt om man har ADD.
Min släkting "tar gärna över" när det gäller vänner och relationer. Vill gärna bestämma osv. Men hon är jättesocial och gillar att umgås. Problemet är väl att i och med att hon är så dominant så drar sig många undan. Det ska liksom vara på hennes sätt.
Hon har också svårt att hålla tråden vid ett samtal, hon kan liksom fastna vid en detalj, men pratar jättemycket. Hon har skriv och lässvårigheter och vissa koncentrationssvårigheter.
Hon är inte överaktiv eller impulsiv utan snarare väldigt passiv och har svårt att sysselsätta sig och vill gärna att andra ska göra saker tillsammans med henne.
Min fundering är om det här är typiskt för ADD eller om det är hennes personlighet. Hur kan man som utomstånede hjälpa henne? Finns det något man kan göra, eller är det mer att acceptera att såhär är det?