Det är skrämmande svårt att byta på många bilar.
Opel är ju inget undantag. Jag har faktiskt ingen konkret info hur man gör på en Meriva, jag har bara ägt en gammal Astra. Men jag blev lite nyfiken så jag sökte och det visar sig ju att Vi Bilägare har testat hur byte av lampa funkar på olika modeller. De listar inte Merivan men väl andra Opel:
Opel Corsa
Här finns en till synes tydlig instruktion om vad man måste demontera. På höger sida är det luftslangen som ska bort. På vänster sida ska säkringsdosans lock lyftas bort och sedan av någon anledning påfyllningsröret till spolvätskebehållaren.
Men ärligt talat kan vi inte se att det blir mycket lättare att klara ett glödlampsbyte med normalstora händer. Strålkastaren borde demonteras men till det saknas instruktion.
Betyg: 1
Opel Astra
På Astra finns faktiskt två sätt att byta glödlampor - antingen genom motorutrymmet eller genom en lucka i hjulhuset. Men att försöka få in handen och byta från motorrummet är i stort sett omöjligt och att krypa ner på knä vid sidan av bilen och försöka öppna en plastlucka, utan att ha sönder den, är ingen enkel uppgift.
Opel Insignia
Instruktionsboken har mycket knapphändig information om hur glödlampsbyte ska utföras. På höger sida är det visserligen ganska trångt. Men det går att demontera skyddslock och få bort glödlampan tack vare att den är monterad i en hållare som vrids loss (åt vänster).
På höger sida är det än trängre och för att ha en möjlighet att komma åt halvljuslampan måste spolarröret lyftas bort. Instruktionsboken saknar tyvärr beskrivning.
Sen vet jag att de även hade en artikel om vad det kostar att byta på verkstad. Det är en gammal artikel men det verkar inte vara jättedyrt, men det är ju så fruktansvärt onödigt. 
http://www.vibilagare.se/nyheter/lampbytet-ett-lotteri-15424