• Anonym (sportlov)

En tolkningsfråga?

Jag har en väldigt konkret fråga.
    I vårt umgängesavtal står det angående sportlovet såhär:

varannan sportlovsvecka från den dag XX påbörjar sitt lov kl. 17.00 till dagen innan lovet slutar kl.20.00 , med början 2010

Vilken dag anser ni avses då om min son har sportlov vecka 7?

Tacksam för svar! <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 13:49
    Eller rättare sagt, under vilka dagar anser ni att umgänget under lovet avser, enligt utdraget ur avtalet om sportlovet?

• Svar på tråden En tolkningsfråga?
  • Anonym

I vårat avtal uppgjort av tingsrätten är det mer exakt skrivet att från barnen slutar skolan till kvällen innan skolan börjar. Om det är så i ditt fall så är lovet från fredag efter skola till söndag kväll nästkommande vecka.

• Anonym

Lovet borde väl räknas från fredagen då barnet slutar skolan?

• Anonym

Bör kanske tillägga att lovet är från måndag v. 7 för eran del, så visst, en tolkningsfråga. Ring gärna upp familjerätten och se om det är det vanligaste att man tar från skolslut till sista lovdagen eller bara hela skollovsveckan.

• Anonym (sportlov)

problemet är att jag inte vet det. Men om det var så du menade borde det ju stå i mitt avtal:

vartannat sportlov från den dagen XX slutar skolan kl. 17 till dagen innan skolan börjar kl 20.

Eller?

• Anonym
    Anonym (sportlov) skrev 2012-01-12 13:52:23 följande:
    problemet är att jag inte vet det. Men om det var så du menade borde det ju stå i mitt avtal:

vartannat sportlov från den dagen XX slutar skolan kl. 17 till dagen innan skolan börjar kl 20.

Eller?
    Tyvärr så är en del domar lite luddiga vilket kan skapa mer osämja mellan vårdnadshavare än nödvändigt. För dom som skriver ut domarna så kan det nog kännas som en självklarhet hur dom menat, det är därför man ska läsa igenom domen omgående för att kunna korrigera oklarheter.
  • MAMAto2

Hej. Det står ju "påbörjar sitt lov kl. 17.00 till dagen innan lovet slutar kl.20.00". Tydligt och klart. All ledighet räknas från den dagen man skulle gått till skola eller arbete vid tex semester. Det vill säga i ditt fall: ditt barn ska har umgänge med andre föräldern från måndagen i v.7 - torsdagen samma vecka! Helg räknas inte in i lov och då är fredagen sista lovdagen, dvs dagen innan blir torsdagen!

• Anonym
    MAMAto2 skrev 2012-01-15 07:54:00 följande:
    Hej. Det står ju "påbörjar sitt lov kl. 17.00 till dagen innan lovet slutar kl.20.00". Tydligt och klart. All ledighet räknas från den dagen man skulle gått till skola eller arbete vid tex semester. Det vill säga i ditt fall: ditt barn ska har umgänge med andre föräldern från måndagen i v.7 - torsdagen samma vecka! Helg räknas inte in i lov och då är fredagen sista lovdagen, dvs dagen innan blir torsdagen!

ursäkta men så har ingrätten med största sannolikhet INTE menat!!!!

barn påbörjar sitt skollov fredagen veckan innan lovet är och  dagen innan lovet slutar är på söndagen.. dvs dag före skolstart.

om tingsrätten skulle mena som du skrev, som är att inskärnka en förälders tid med barnet till minimala så borde de förekomma i domen något om att denna är helt  olämplig som förälder, polisanmäld för misshandel på barnet eller grov försummelse på barnet.

Annars vill alltid tingsrätten att ett barn ska träffa den förälder som  barnet inte bor med i så stor utsträckning som möjligt.

Tyvärr finns det de boendeförälder som resonerar som du gör, och de riskerar snarare bil av med boendet i en tvist eftersom de inte gynnar barnets kontakt med den andra föräldern.

ts det gom gäller är HELA lovet dvs från fredagen  v 6 och hela sportlovet till söndagen v 6

Detär meningen att du ska kunna vara med ditt barn på sportlovet och tom åka iväg en veckas semster.

stå på dig, om bf vägar be genast ditt ombud om verksälltighet av domen, ett intermistiskt beslut om vilket umgänge som gäller de kan fatta snabba beslut om det i rätten.

stå på  dig!!!

• MAMAto2

Erkänner om jag har fel... Blir ju en kort vecka om jag har rätt. Men semester, mammaledighet och annat räknas så...  Det är nog bäst och kolla upp riktigt vad de menar så det inte blir fel.

• Anonym

Som jag förstår det kan det ju tolkas som må kl 17 till to kl 20 (alternativt sö kl 20) vecka 7. Man kan ju också tycka (vilket nog de flesta gör) fredag kl 17 v 6 till sö kl 20 v 7. Men de som kan svara och ev förtydliga är väl bara de som skrivit domen? (och som inte förstår att vissa avtal behöver specificeras ner på sekunden).

Lycka till!

• Anonym

Hur har det gått TS,

har ni rett ut det?

Svar på tråden En tolkningsfråga?