• Videli

Idun, pojk eller flicknamn?

eller unisex? 

• Svar på tråden Idun, pojk eller flicknamn?
  • Frontline

En tjej på dotterns dagis heter så, så jag antar att det är ett flicknamn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lacey

Idun är ju en gudinna så för mig är det enbart ett tjejnamn. Skulle vara som att döpa en kille till Afrodite.

• knisse

Öh ja ett flicknamn det är lite som att döpa en flicka till tor eller Odin att döpa en pojke Idun

• Chris80

Flicknamn. Tänker på Idun Lovén som ju är kvinna.

• såärdet

här saxat från wiki:

Idun var i nordisk mytologi Brages hustru, dotter till dvärgen Ivalde och ljusdisen Hildegun. Hon är omväxlande beskriven som kärlekens och kunskapens gudinna.

I poesin är hon mest känd ifrån en berättelse som Brage berättar om hur hon blir lurad av Loke till att gå utanför Asgård och blir bortrövad av jätten Tjatse klädd i örnhamn som vill åt de ungdomens äpplen som Idun delar ut till övriga asar. Under Iduns frånvaro börjar asarna åldras och de tvingar Loke att rädda hem henne igen, vilket han gör förvandlad till en falk och med Idun förvandlad till en nöt.

• Videli
    piapiapia skrev 2012-01-12 14:00:22 följande:
    Oj, jag hade visst ingen koll. Tycker ändå att det låter som ett pojknamn. Fast det skulle ju inte vara hela världen om en flicka heter Idun i min smak
    Du är inte den ända som tror det är ett pojknamn. Måste nästa kolla hur många det finns som heter Idun och är pojkar i Sverige.

Har en son idag som heter Vide och det är många som tycker det är ett flicknamn.
  • Blondina

Idun eller Idunn är ett kvinnonamn.

Jag har det som alternativ på bäsen i magen, eftersom jag redan har en dotter som heter Freja. Idun eller Vidar är det som är där inne.

• Jennilie
    Videli skrev 2012-01-12 14:04:41 följande:
    Du är inte den ända som tror det är ett pojknamn. Måste nästa kolla hur många det finns som heter Idun och är pojkar i Sverige.

Har en son idag som heter Vide och det är många som tycker det är ett flicknamn.
    Tycker Vide e pojkigt, vilket fint namn f.ö.. Aldrig hört innan.
Svar på tråden Idun, pojk eller flicknamn?