• Mimmi74

Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??

Ja, vad kan det vara? Har fött fjärde barnet och de tre första ammade jag i ett år och mensen kom först då jag slutat amma. Helammar nu. Blödde även för tio dagar och det är klarrött blod som kommer. Talade med en barnmorska som sa att det verkade mycket konstigt att jag blödde klarrött när moderkakan varit hel och inget finns kvarlämnat i livmodern. MEN kan inte såret från moderkakan skadas lite grann vid ansträngning, t ex. när jag gör sit ups (vilket man inte ska göra efter en graviditet ... )??

• Svar på tråden Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??
  • pigglet

Det var lite svårt att förstå texten i ts.

Det är ju supervanligt att avslaget "kommer och går" under 6-8 veckor. Det kan avta i princip helt under några dagar och sedan börjar det om i full styrka igen. Och ja - det påverkas också av om du rör på dig, en promenad kan göra att det blöder mer igen. Inget farligt på något sätt.

Jag har helammat alla barnen, aldrig längre uppehåll än 3 timmar mellan amningarna ens på natten. 2 av gångerna fick jag ändå tillbaks mensen i samband med avslaget, och den var regelbunden direkt. Sista gången tog det 4 månader innan jag fick mens igen, det kändes väldigt lyxig faktiskt.   

• emmaahlm

Jag hade avslag i två månader och två dagar efter att det tog slut så kom mensen, trots att jag helammade så det är nog inte konstigt!

• Fridaa87

Jag hade avslag till och från i ca 12 veckor med andra barnet och det kom ganska mycket klarrött emellanåt... mensen kom efter  1år..(vaginal förlossning och helammade 8 månader, delammade 14 månader)

Med första barnet så kom mensen en vecka efter avslaget slutat och 10 veckor efter kejsarsnittet..(Delammade 5 månader)

• Fridaa87

Jag tycker inte det framgår när du fick barn och hur lång tid det gått sedan förlossningen och hur länge du haft avslag..?

• Theo2010

Jag börjar blöda vid ansträngning. Typ om jag lyfter för tungt. Då blöder jag lite mot kvällen sen avtar de tills nästa dag.

• Catherine86

Alltså både med andra och första barnet, sluta ja blöda efter cirka 2 veckor. Med BÄGGE barnen har jag sen fått mens, inklusive mensvärk samt finnar vid exakt veckor.. Både gångarna. Skulle på efterkontroll och fick omboka..

Vaginalförlossning, utan komplikationer och helammade i 6 måna med dottern, och helammar nu och det har gåt nästan 3mån.

Efter min mens denna gång vid Julafton, beräknade jag att jag skulle få nästa den 20.e Januari...      Och Ja.. precis i tid började ja blöda den 20.e

• Catherine86

Vid 7 veckor alltså

• Mimmi74

Oj då, Ber om ursäkt för min otydlighet.

Jag födde barn den 19 november 2011. Jag hade avslag i fyra veckor. Det klingade av med ljusbruna fläckar i bindan. Därefter uppehåll i tio dagar. Sen färskt blod igen, uppehåll 4-5 dagar, färskt blod i fyra dagar, uppehåll i två dagar och färskt blod i 4-5 dagar. Sen har det droppat dagarna i ända och nu har det gått cirka 11 veckor sen förlossningen. 

Jag har nu varit hos Kvinnokliniken och blivit undersökt av en överläkare som sa att jag har supertunna slemhinnor i livmodern och i slidan och att det då händer att man kan blöda. Men på henne lät det som något ovanligt. Jag har inte nån sveda, urinvägsinfektion, svamp eller smärta vid samlag. Jag helammar. Numera är blodet så svagt rött att det blir snabbt gult i bindan. I går kom det SMÅ blodblandade slemklumpar. Jag har börjat med Ovesterin-kräm, vilket läkaren tyckte att jag skulle.  

• Mimmi74

Nej, det är inte mensen som har kommit. Inte en chans. Har nu läst i min dagbok att jag även efter barn nummer två blödde då barnet var två och tre månader gammalt. Det är väl amningen som gör det, att man får östrogenbrist och därför tunna slemhinnor som kan blöda. Men har inte läst här att nån har blött pga av tunna slemhinnor.

Svar på tråden Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??