• Mimmi74

Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??

Ja, vad kan det vara? Har fött fjärde barnet och de tre första ammade jag i ett år och mensen kom först då jag slutat amma. Helammar nu. Blödde även för tio dagar och det är klarrött blod som kommer. Talade med en barnmorska som sa att det verkade mycket konstigt att jag blödde klarrött när moderkakan varit hel och inget finns kvarlämnat i livmodern. MEN kan inte såret från moderkakan skadas lite grann vid ansträngning, t ex. när jag gör sit ups (vilket man inte ska göra efter en graviditet ... )??

• Svar på tråden Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??
  • Mimmi74

Oj då, Ber om ursäkt för min otydlighet.

Jag födde barn den 19 november 2011. Jag hade avslag i fyra veckor. Det klingade av med ljusbruna fläckar i bindan. Därefter uppehåll i tio dagar. Sen färskt blod igen, uppehåll 4-5 dagar, färskt blod i fyra dagar, uppehåll i två dagar och färskt blod i 4-5 dagar. Sen har det droppat dagarna i ända och nu har det gått cirka 11 veckor sen förlossningen. 

Jag har nu varit hos Kvinnokliniken och blivit undersökt av en överläkare som sa att jag har supertunna slemhinnor i livmodern och i slidan och att det då händer att man kan blöda. Men på henne lät det som något ovanligt. Jag har inte nån sveda, urinvägsinfektion, svamp eller smärta vid samlag. Jag helammar. Numera är blodet så svagt rött att det blir snabbt gult i bindan. I går kom det SMÅ blodblandade slemklumpar. Jag har börjat med Ovesterin-kräm, vilket läkaren tyckte att jag skulle.  

• Mimmi74

Nej, det är inte mensen som har kommit. Inte en chans. Har nu läst i min dagbok att jag även efter barn nummer två blödde då barnet var två och tre månader gammalt. Det är väl amningen som gör det, att man får östrogenbrist och därför tunna slemhinnor som kan blöda. Men har inte läst här att nån har blött pga av tunna slemhinnor.

Svar på tråden Blöder efter att avslaget upphört - redan mens??