Polisanmäla person för anmälan till soc?
Kan man polisanmäla en person som har anmält en till soc flera ggr? När soc utredningar kommit fram till att anmälningarna inte var befogade? Och vad anmäler man personen för då? Förtal? Psykiskt terror?
Kan man polisanmäla en person som har anmält en till soc flera ggr? När soc utredningar kommit fram till att anmälningarna inte var befogade? Och vad anmäler man personen för då? Förtal? Psykiskt terror?
Du kan anmäla för förtal.
Tror inte polisen kan göra så mycket, tyvärr. När det finns oro för att barn far illa och soc får anmälan måste det göra anmälan. Och personen son anmälde kan ju hävda att den verkligen trodde det. Blir ju ord mot ord lite. Hoppas det löser sig
du kan anmäla för förtal men polisen gör troligtvis inget åt saken..tyvärr kan man tycka för det finns ju folk som gör sånt här gång på gång.
MEN det finns en annan sida också, om det var åtalbart att anmäla folk till socialtjänsten så skulle man inte våga anmäla trots att det finns befogad oro.
Om det är så att socialtjänsten vet att det inte finns någon grund så kommer de ju inte starta några utredningar utan bara underrätta dig att en anmälan kommit in...igen.....
tyvärr så funkar det så och en del av mig tycker att det är skit just för sånna som du som råkar illa ut, men det är för att skydda de barn som annars inte skulle bli upptäckta..
Ja det undrar jag med! Skolan har orosanmält mig flera ggr till soc,soc startar ingen utredning med orden att det är SKOLAN som är problemet men ändå fortsätter de, vänder sig till nya handläggare hela tiden och nu startar en utredning (för att jag missade ett möte, sa redan från början att jag inte kunde men fick ingen ny tid utan de menade att den tiden var enda tillgängliga)
Blir så less!
Kan också tillägga att skolan (rektorn) själva säger att de eg inte har en oro, men att de inte klarar av att ge mitt barn en utbildning eftersom barnet inte är där. Jag har talat om för dem vad mitt barn behöver för att gå till skolan men de fattar inte helt enkelt.
Du kan göra en anmälan till polisen med brottrubriceringen: Anmälan avser falsk åtalstillvitelse, alternativt förföljelse av enskild person.
Kan inte Skolinspektionen göra något? Har du anmält skolan?
problemet med skolan.. jag vet som jobbat som lärare och även hållt lite i hemundervisning för barn med liknande problematik som ditt... är att de har inte kunskapen...men framförallt inte resurserna.
Deras enda väg är att anmäla...hur hemskt det än låter, för det är enda sättet att på något vis få ett utslag att de MÅSTE sätta in mer resurser.
DOCK är det din sak som förälder att se till att barnet stannar i skolan..hur korkat det än låter. Du som förälder har ansvaret för att barnet går till skolan och fullföljer skolplikten, skolan har faktiskt inte det ansvaret.
Med ett barn med diagnos blir allt sånt mycket krångligare men faktum är att skolan får inte hålla kvar barnet mot sin vilja, den enda som kan tvinga barnet att stanna där är du... hur nu det ska gå till med allt annat man har att göra som vuxen och förälder (som arbete tex) men så är det.....
BRA iaf att ni har en socialarbetare som är väl införstådd med problematiken, det är inte alltid man har sån tur tyvärr.. det är inget vi specifikt får lära oss på utbildningen om man inte väljer funktionshinder som valbar kurs och den är inte många veckor heller så tyvärr finns det ju brister även där men det är ju en ren omöjlighet att täcka in ALLT som man kan träffa på som socialarbetare. DÄREMOT borde det finnas väl införstådda specialpedagoger på skolan som kan möta eleven där h*n är och inte ge upprepningsuppgifter och dylikt som ställer till det. Jag förstår tanken helt.. har en man, som dock inte har det funktionshindret men som fungerade lite likadant i skolan, han lärde sig direkt och förstod inte alls vitsen med att räkna samma sorts tal i 10 sidor när han fattade redan första gången.....det är inte lätt att individpassa undervisningen. Man har ibland 30 olika individer som ligger på olika nivåer men när det finns en diagnos och ett beteende som utlöses så borde man kunna möta eleven lite mer för att bibehålla skolgången.
Hoppas utredningen kan ge något, det är ju inte dig de utreder utan situationen i stort.
Ibland får man nog ta det även om det är jobbigt. Min mamma blev nyligen anmäld till hsan för första gången i sin karriär. Hon fattade ingenting. Hon fattade ännu mindre när hon fick veta vad anmälan bestod i. Anmälaren som uppenbarligen var psykiskt störd hävdade att hon hade förmedlat hur hennes underliv såg ut via radion och därmed brutit mot tystnadsplikten. Min mamma är barnmorska.
Bara soc vet om läget som sagt var så är det inget att oroa sig över.
Håll er gärna till TS, inte sur eller så, men det blir jobbigt när man tror att man fått svar på sin fråga. Starta gärna en egen tråd där du kan få stöttning anonym undrar :)