• Anonym (Kan man?)

Polisanmäla person för anmälan till soc?

Kan man polisanmäla en person som har anmält en till soc flera ggr? När soc utredningar kommit fram till att anmälningarna inte var befogade? Och vad anmäler man personen för då? Förtal? Psykiskt terror?

• Svar på tråden Polisanmäla person för anmälan till soc?
  • MissSandra

Tror inte polisen kan göra så mycket, tyvärr. När det finns oro för att barn far illa och soc får anmälan måste det göra anmälan. Och personen son anmälde kan ju hävda att den verkligen trodde det. Blir ju ord mot ord lite. Hoppas det löser sig

• slemtorsk i din bralla

du kan anmäla för förtal men polisen gör troligtvis inget åt saken..tyvärr kan man tycka för det finns ju folk som gör sånt här gång på gång.

MEN det finns en annan sida också, om det var åtalbart att anmäla folk till socialtjänsten så skulle man inte våga anmäla trots att det finns befogad oro.

Om det är så att socialtjänsten vet att det inte finns någon grund så kommer de ju inte starta några utredningar utan bara underrätta dig att en anmälan kommit in...igen.....

tyvärr så funkar det så och en del av mig tycker att det är skit just för sånna som du som råkar illa ut, men det är för att skydda de barn som annars inte skulle bli upptäckta..

• Anonym (undrar)

Ja det undrar jag med! Skolan har orosanmält mig flera ggr till soc,soc startar ingen utredning med orden att det är SKOLAN som är problemet men ändå fortsätter de, vänder sig till nya handläggare hela tiden och nu startar en utredning (för att jag missade ett möte, sa redan från början att jag inte kunde men fick ingen ny tid utan de menade att den tiden var enda tillgängliga)
    Blir så less!

• Anonym (undrar)

Kan också tillägga att skolan (rektorn) själva säger att de eg inte har en oro, men att de inte klarar av att ge mitt barn en utbildning eftersom barnet inte är där. Jag har talat om för dem vad mitt barn behöver för att gå till skolan men de fattar inte helt enkelt.

• maskinpilot

Du kan göra en anmälan till polisen med brottrubriceringen: Anmälan avser falsk åtalstillvitelse, alternativt förföljelse av enskild person.

• neelliee
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-12 19:28:12 följande:
    Kan också tillägga att skolan (rektorn) själva säger att de eg inte har en oro, men att de inte klarar av att ge mitt barn en utbildning eftersom barnet inte är där. Jag har talat om för dem vad mitt barn behöver för att gå till skolan men de fattar inte helt enkelt.

Eftersom det råder skolplikt så MÅSTE du enligt lagen lämna ditt barn till skolan. Och skolan måste, enligt lag, anmäla till socialtjänsten om barnet uteblir längre perioder om det saknas tydliga skäl (exempelvis sjukdom). Jag förstår att du inte vill lämna ditt barn till skolan om barnet inte mår bra där, men å andra sidan så får du inte hålla barnet hemma om det fortfarande går i grundskolan.

Skolans personal följer nog bara lagen, de MÅSTE följa lagen även om de kanske själva tror att ert barn har det bra hemma. Så enkelt är det. Skolans personal kan inte välja när de ska följa lagen eller inte. Skolans personal ska inte heller göra egna utredningar och därför anmäls då och då fall där personalen kanske egentligen inte känner oro, men däremot upplevt sådant som inte går att "förneka". T.ex. ett barn som säger "pappa slår mig" i en lek, fast med glad röst och busiga ögon och man som personal TROR att det här, det var mest ett konstigt skämt. Men OM det skulle vara sant så har ju barnet till och med SAGT rakt ut vad som händer hemma, att då INTE anmäla är ju ett av de största sveken en vuxen kan göra...
  • Anonym (undrar)
    neelliee skrev 2012-01-13 06:26:09 följande:
    Eftersom det råder skolplikt så MÅSTE du enligt lagen lämna ditt barn till skolan. Och skolan måste, enligt lag, anmäla till socialtjänsten om barnet uteblir längre perioder om det saknas tydliga skäl (exempelvis sjukdom). Jag förstår att du inte vill lämna ditt barn till skolan om barnet inte mår bra där, men å andra sidan så får du inte hålla barnet hemma om det fortfarande går i grundskolan.

Skolans personal följer nog bara lagen, de MÅSTE följa lagen även om de kanske själva tror att ert barn har det bra hemma. Så enkelt är det. Skolans personal kan inte välja när de ska följa lagen eller inte. Skolans personal ska inte heller göra egna utredningar och därför anmäls då och då fall där personalen kanske egentligen inte känner oro, men däremot upplevt sådant som inte går att "förneka". T.ex. ett barn som säger "pappa slår mig" i en lek, fast med glad röst och busiga ögon och man som personal TROR att det här, det var mest ett konstigt skämt. Men OM det skulle vara sant så har ju barnet till och med SAGT rakt ut vad som händer hemma, att då INTE anmäla är ju ett av de största sveken en vuxen kan göra...
    Barnet går med mig till skolan varje dag, så fort jag går så går barnet hem. Barnet är 15 om det gör någon skillnad.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-13 07:11:46 följande:
    Barnet går med mig till skolan varje dag, så fort jag går så går barnet hem. Barnet är 15 om det gör någon skillnad.
    Men då finns det ju en problematik och då gör faktiskt skolan rätt...socialtjänsten borde starta en utredning för att se vad man kan ge för insatser för att hjälpa dig och barnet att bibehålla en skolgång. det handlar ju inte om att straffa dig på något vis utan att hjälpa dig och barnet för en missad skolgång ställer ju till det ganska mycket i framtiden.

Det är underligt att socialtjänsten bara låter det vara, det är mer tjänstefel än någon anmälan i världen. Skolan måste anmäla oro om det finns en oro, och så klart är det en oro att barnet aldrig är i skolan.
  • Anonym (undrar)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-13 08:39:47 följande:
    Men då finns det ju en problematik och då gör faktiskt skolan rätt...socialtjänsten borde starta en utredning för att se vad man kan ge för insatser för att hjälpa dig och barnet att bibehålla en skolgång. det handlar ju inte om att straffa dig på något vis utan att hjälpa dig och barnet för en missad skolgång ställer ju till det ganska mycket i framtiden.

Det är underligt att socialtjänsten bara låter det vara, det är mer tjänstefel än någon anmälan i världen. Skolan måste anmäla oro om det finns en oro, och så klart är det en oro att barnet aldrig är i skolan.
    Barnet har asperger och utmanas inte tillräckligt i skolan och kan för sitt liv inte förstå varför uppgifter ska göras som gjordes för 3 år sen. Upprening är inte nödvändigt eftersom barnet minns allt. Skolan förstår inte detta och barnet svara med att gå hem. Soc är medveten om detta och en av handläggarna har arbetat med barn med asperger och de svarar att skolan måste lyssna på vad eleven behöver och erbjuda det, det är inte MIN sak att se till att eleven stannar kvar i skolan, jag har gjort mitt genom att ta dig eleven och skolan måste se till att utmana och motivera eleven. Enligt utslag på tidigare anmälningar. (Både jag och eleven har talat om vad som behövs men inget händer, hab har varit inblandad men inget händer nu har skolan antytt att det vore nog bra om barnet byter skola) Mycket kritik har riktats mot skolan från skilda håll ang deras hantering av barn med speciella behov.

Oron finns alltså inte på något vis på hemmaplan, här fungerar allt. Det är skolgången som inte fungerar och skolan klarar inte av att lösa det trots att de fått både handledning och förslag på alternativ som de dock tillbakavisat så som omöjligt. 
    Barnet har förkortad skolgång sedan tidigare, inte pga att barnet inte hinner med alla ämnen som är det vanliga utan att skolan helt enkelt inte har material soom räcker till.
    Det fungerade klockrent med endast några få tillfällen av hemgång tills de började göra om och ändra, byta personal, ställa in vissa saker som varit bestämda utan att det har varit sjukdom med i bilden etc vilket för det här barnet innebär kaos.

Skitsamma, nu är jag anmäld igen och nu ska en utredning göras. Förhoppningsvis kanske skolan får sig en tankeställare men troligen inte. Framhärdar de med att det ska bytas skola får de ta kostnaderna eftersom barnet inte kan åka kommunalt. Det är dyrt med taxi. Mycket dyrare än att ge barnet hemundervisning två em i veckan som vi har förelsagit. Men vill de promt det så får de väl så då.
  • slemtorsk i din bralla

problemet med skolan.. jag vet som jobbat som lärare och även hållt lite i hemundervisning för barn med liknande problematik som ditt... är att de har inte kunskapen...men framförallt inte resurserna.

Deras enda väg är att anmäla...hur hemskt det än låter, för det är enda sättet att på något vis få ett utslag att de MÅSTE sätta in mer resurser.

DOCK är det din sak som förälder att se till att barnet stannar i skolan..hur korkat det än låter. Du som förälder har ansvaret för att barnet går till skolan och fullföljer skolplikten, skolan har faktiskt inte det ansvaret.

Med ett barn med diagnos blir allt sånt mycket krångligare men faktum är att skolan får inte hålla kvar barnet mot sin vilja, den enda som kan tvinga barnet att stanna där är du... hur nu det ska gå till med allt annat man har att göra som vuxen och förälder (som arbete tex) men så är det.....

BRA iaf att ni har en socialarbetare som är väl införstådd med problematiken, det är inte alltid man har sån tur tyvärr.. det är inget vi specifikt får lära oss på utbildningen om man inte väljer funktionshinder som valbar kurs och den är inte många veckor heller så tyvärr finns det ju brister även där men det är ju en ren omöjlighet att täcka in ALLT som man kan träffa på som socialarbetare. DÄREMOT borde det finnas väl införstådda specialpedagoger på skolan som kan möta eleven där h*n är och inte ge upprepningsuppgifter och dylikt som ställer till det. Jag förstår tanken helt.. har en man, som dock inte har det funktionshindret men som fungerade lite likadant i skolan, han lärde sig direkt och förstod inte alls vitsen med att räkna samma sorts tal i 10 sidor när han fattade redan första gången.....det är inte lätt att individpassa undervisningen. Man har ibland 30 olika individer som ligger på olika nivåer men när det finns en diagnos och ett beteende som utlöses så borde man kunna möta eleven lite mer för att bibehålla skolgången.

Hoppas utredningen kan ge något, det är ju inte dig de utreder utan situationen i stort.

• Anonym (undrar)
    Ramborg skrev 2012-01-13 09:14:55 följande:
    Kan inte Skolinspektionen göra något? Har du anmält skolan?
    Nej, men jag funderar på att göra det. De är anmälda sen förut av andra föräldrar. Första gången var för flera år sen fick jag veta nyligen.
    Ville inte anmäla så länge barnet går i skolan av rädsla för att det ska bli än värre för barnet, fel av mig inser jag ju nu i efterhand.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-13 09:20:04 följande:
    Nej, men jag funderar på att göra det. De är anmälda sen förut av andra föräldrar. Första gången var för flera år sen fick jag veta nyligen.
    Ville inte anmäla så länge barnet går i skolan av rädsla för att det ska bli än värre för barnet, fel av mig inser jag ju nu i efterhand.
    ja.. jag håller nog med om att  du ska anmäla till skolinspektionen....tyvärr brukar deras utredningar ta tid ibland så det kanske inte hjälper ditt barn.

Problemet här är ju inte anmälningarna utan att de inte kan göra något utan anmälningarna.. att de känner en oro för ditt barn är ju helt befogat....men de verkar ha missat sin egen del i det..

Alla barn har rätt till en skolgång och det ska kunna ordnas utan soc-anmälningar.
  • Anonym (Felanmäld)

Ibland får man nog ta det även om det är jobbigt. Min mamma blev nyligen anmäld till hsan för första gången i sin karriär. Hon fattade ingenting. Hon fattade ännu mindre när hon fick veta vad anmälan bestod i. Anmälaren som uppenbarligen var psykiskt störd hävdade att hon hade förmedlat hur hennes underliv såg ut via radion och därmed brutit mot tystnadsplikten. Min mamma är barnmorska.

Bara soc vet om läget som sagt var så är det inget att oroa sig över.

• Anonym (Kan man?)

Håll er gärna till TS, inte sur eller så, men det blir jobbigt när man tror att man fått svar på sin fråga. Starta gärna en egen tråd där du kan få stöttning anonym undrar :)

• Kjell2
    Anonym (Kan man?) skrev 2012-01-12 18:49:59 följande:
    Kan man polisanmäla en person som har anmält en till soc flera ggr? När soc utredningar kommit fram till att anmälningarna inte var befogade? Och vad anmäler man personen för då? Förtal? Psykiskt terror?
    Förtal får du driva själv direkt via domstol. Då det inte faller under allmänt åtal, som t ex stöld, lägger sig inte polis och åklagare i utom i vissa extrema fall.

Skriv en stämning om förtal, är du osäker på hur du gör anlita en advokat, och skicka till domstolen. Var dock beredd på att det är svårt att få en fällande dom och kan kosta en del.
  • Anonym (undrar)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-13 09:19:13 följande:
    problemet med skolan.. jag vet som jobbat som lärare och även hållt lite i hemundervisning för barn med liknande problematik som ditt... är att de har inte kunskapen...men framförallt inte resurserna.

Deras enda väg är att anmäla...hur hemskt det än låter, för det är enda sättet att på något vis få ett utslag att de MÅSTE sätta in mer resurser.

DOCK är det din sak som förälder att se till att barnet stannar i skolan..hur korkat det än låter. Du som förälder har ansvaret för att barnet går till skolan och fullföljer skolplikten, skolan har faktiskt inte det ansvaret.

Med ett barn med diagnos blir allt sånt mycket krångligare men faktum är att skolan får inte hålla kvar barnet mot sin vilja, den enda som kan tvinga barnet att stanna där är du... hur nu det ska gå till med allt annat man har att göra som vuxen och förälder (som arbete tex) men så är det.....

BRA iaf att ni har en socialarbetare som är väl införstådd med problematiken, det är inte alltid man har sån tur tyvärr.. det är inget vi specifikt får lära oss på utbildningen om man inte väljer funktionshinder som valbar kurs och den är inte många veckor heller så tyvärr finns det ju brister även där men det är ju en ren omöjlighet att täcka in ALLT som man kan träffa på som socialarbetare. DÄREMOT borde det finnas väl införstådda specialpedagoger på skolan som kan möta eleven där h*n är och inte ge upprepningsuppgifter och dylikt som ställer till det. Jag förstår tanken helt.. har en man, som dock inte har det funktionshindret men som fungerade lite likadant i skolan, han lärde sig direkt och förstod inte alls vitsen med att räkna samma sorts tal i 10 sidor när han fattade redan första gången.....det är inte lätt att individpassa undervisningen. Man har ibland 30 olika individer som ligger på olika nivåer men när det finns en diagnos och ett beteende som utlöses så borde man kunna möta eleven lite mer för att bibehålla skolgången.

Hoppas utredningen kan ge något, det är ju inte dig de utreder utan situationen i stort.
    Aha, skolan vill alltså ha utslag att de måste sätta in fler resurser, bra att veta.
    TS sorry, svarade bara på det som kom upp fast jag eg undrade samma sak som du.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-12 19:28:12 följande:
    Hur menar du att barnet inte är där?

Vad behöver ditt barn för att gå i skolan?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2012-01-13 15:10:53 följande:
    Hur menar du att barnet inte är där?

Vad behöver ditt barn för att gå i skolan?
    Uppgifter anpassade för barnets nivå och absolut inga upprepningar. Dock var det möte idag och tvärvändning från skolans sida barnet ska få börja gymnasiet tidigare.
    Nu kommer jag inte svara mer här av respekt för TS.
Svar på tråden Polisanmäla person för anmälan till soc?