• Anonym (sex)

min man får ont i ena pungkulan

Ja min man har nu klagat över ont i ena pungkulan till och från i ett par månader verkar dock att "attakerna" kommer oftare nu. Det sitter i ena pungkulan(snöret upp till själva pungen :P) och det värker och sticker till

Någon som vet vad det kan vara? och något tips?
    Liknar litet som 

"Vridning av bihang" när man söker på google men det gäller ju småpojkar...

har har inte förtorad pungkula eller attt ena är hårdare än den andra...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 19:17
    Ja sådär nu fick jag honom att ringa 117 efter att ha dragit upp alla eras "skräckhistorier" som kanske fall ;)
    efter samtal med dem hänviasde de honom till akuten så där är han nu, får se vad de säger, men hans komentar innan han åkte... ja men nu har jag ju inte ont längre, kommer ju bara bli hemskickad på engång. jo men då har du ju iallafall undersökt dig och vet varför du har ont. för man ska ju oftast inte ha ont i underlivet/pungen utan andledning...
  • Svar på tråden min man får ont i ena pungkulan
  • sextiotalist
    Anonym (sex) skrev 2012-01-13 08:47:26 följande:
    tyvärr tycker min man att det är pinsamt att ringa dr om sin kuk.... har försökt i över 1mån att få i väg han...
    Skräm honom lite, är det testikeltorsion så är det högpriorerat, min sambo åkte med misstänkt sådan, två timmar efter det vi kom in så låg han på operationsbordet.
    Det är alltså inget att leka med.
    Så sparka iväg honom nu, innan det hinner gå så långt att han hamnar på operationsbordet
  • sextiotalist
    sannisen04 skrev 2012-01-13 18:25:43 följande:
    Han ska absolut till läkare! Min man hade samma sak. Attacker som du skriver! Till sist blev smärtan outhärdlig och han låg dubbelvikt! Han låg på operation 20 min efter att han kommit in till sjukhuset! Nåt konstigt "bihang" som dom tog bort, en mindre vridning. Han fick inte så mycket förklarat för sig, frågade nog inte heller, han är ju man..! Men det var inte cancer!!!!
    Snabbar än min sambo då. Jo, det är högprioriterat, absolut, man går förbi alla patienter, bara hjärtinfarkt och trafikolyckor verkar gå före
  • Noxigen

Tjoohoooo , ett vanligt bråck gör sketa ont från o till ska du veta. Har ett på vänster sida som ska bort, bla på venen. Annars finns det bitestickel inflamation oxå, vilket kan ge värk lite där omkring.

Tumör misstänker dom på kulorna här, ska snart in på ultraljud. Men där dom knölarna sitter har jag inge ont alls typ.

Fråga på om det är nått, har för övrigt bråck i hela ljumsken för jag inte velat gå till läkaren, så nu gör de fan ta mig ont. :-P 

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • sextiotalist
    Noxigen skrev 2012-01-13 20:15:07 följande:
    Tjoohoooo , ett vanligt bråck gör sketa ont från o till ska du veta. Har ett på vänster sida som ska bort, bla på venen. Annars finns det bitestickel inflamation oxå, vilket kan ge värk lite där omkring.

Tumör misstänker dom på kulorna här, ska snart in på ultraljud. Men där dom knölarna sitter har jag inge ont alls typ.

Fråga på om det är nått, har för övrigt bråck i hela ljumsken för jag inte velat gå till läkaren, så nu gör de fan ta mig ont. :-P 
    Sparkar iväg dig nu, karlar och läkare. Jag är säker på att du går till läkaren för en förkylning men inte sådant du har nu Flört
  • Noxigen
    sextiotalist skrev 2012-01-13 20:17:56 följande:
    Sparkar iväg dig nu, karlar och läkare. Jag är säker på att du går till läkaren för en förkylning men inte sådant du har nu Flört
    Haha, naj. Går väldigt sällan till läkaren faktiskt överlag, men till snoppologen har jag varit massa under ett års tid. Har värsta sjukhusfobin, så slipper gärna att vara där.

Men vissa saker måste man kolla upp tyvärr, som detta då. Har haft tumör på bäckenet förr så är väl lite viktigt o kolla knölarna på kulorna.

• Noxigen
    Noxigen skrev 2012-01-13 20:22:03 följande:
    Haha, naj. Går väldigt sällan till läkaren faktiskt överlag, men till snoppologen har jag varit massa under ett års tid. Har värsta sjukhusfobin, så slipper gärna att vara där.

Men vissa saker måste man kolla upp tyvärr, som detta då. Har haft tumör på bäckenet förr så är väl lite viktigt o kolla knölarna på kulorna.
    Ps, går jag inte till snoppologen sliter frun min paketet av mig hehe .
  • Anonym (A)

Att gå med bråck obehandlat i ljumskar orsakat av överträning o liknande är farligt.

• Anonym (A)
    Anonym (sex) skrev 2012-01-13 17:38:14 följande:
    vad gjorde du åt det?
    *Inflammation i bitestikeln
    Antibiotika och inflammations dämpade medicin. Räkna med minst 3-4 veckors behandling.

* Bråck eller vridning av testikeln
    Operation inom 1-3 dagar efter diagnos. Operationen tar under 1tim och man får gå hem samma dag eller dagen efter. Kontroll och smärtstillande i 1-2veckor.

* Tumör i testikel
    Efter diagnos. Operation och behandling inom 1-2 veckor. Operationen går till så att man tar bort testikeln samt kontrollerar den andra. "Vanligt" för män mellan 20-40 år.  ca 600 fall per år.
    Mindre dos av cellgift. Smärtstillande ca 2 veckor.  Efterkontroll i 10år.  99,9% att man blir helt frisk.
  • Anonym

Känner igen det där mycket väl, till sist kontaktade jag sjukvårdsupplysningen som uppmanade mig att söka läkare omgående. Dagen efter fick jag tid hos en läkare som undersökte mig och skickade mig på ultraljud där de konstaterade att jag hade bråck på ett blodkärl, inget som man gör något åt men det finns några enkla metoder för att hålla det i schack och nu lider jag inte av det längre. (När det var som värst låg jag vaken hela nätter för att det gjorde så ont).

För mig var det först när jag blev seriöst orolig för att det var cancer som jag tog mig till läkare - tydligen är det rätt vanligt män söker läkare just för att man är rädd för cancer och i de allra flesta fall är det något ofarligt så som bråck, prostatit el.dyl. Men försök få iväg honom till läkare!

• Jakthund

För två dagar sedan började jag få lite ont vid vänstra pungkulan och så strålar det lite grann upp mot ljumsken. Har aldrig haft ont där tidigare. Tänkte vänta lite o se om det går över?? Om det (hemska tanke) inte gör det så undrar jag hur man blir bedövad om doktorn måste ta till kniven?
    Det är ju ett område som är känsligt så att säga o jag blir yr i huvudet bara jag tänker tanken!
    Jag är 55 år.

• canon78

Enkla metoder att hålla det i schack. ...?

Berätta gärna!

Jag fick samma diagnos men inget tips på förebyggande.

Tack

• anonymblablabla

Googlade lite och hamnade här, får strålande smärta i vänster jag med men bara när jag sitter och bara ibland. Blir ju skitnojjig om jag ska behöva operera. Kan det vara någonting annat om det kommer när man sitter eller spelar det ingen roll. Har pågått ca 2 månader kanske.. /litesmånojjig

• Jakthund

Dags o skaka liv i tråden!
    Jag har varit förkyld någon vecka o de senaste dagarna känt av att det ömmar lite i vänstra kulan som det gjorde för några år sedan.
    Någon som vet hur man bedövas om det värsta skulle infinna sig o operation i pungen bli verklighet någon gång? Död

• Anonym (Ouch)

Bitestickel inflammation kanske?

Ont och går bort med medicin.

• Anonym (Klas klättermus)

Hade ont i en pungkula samt att det sved lite när jag kissade samt att det fanns lite vit gegga i urinröret på morgonen. Fick testa mig mot alla slags könssjukdomar men jag hade inte varit på "bortamatch" och det hade heller inte inte hon heller, det var jag 99,3% säker på.

Vilket fall fick jag antibiotika mot inflammation och de körde ultraljud på kulorna och sa att det var "variocole" eller nått sånt. Inga tumörer och efter 14 dagar med sexförbud och antibiotika så har smärtan, ja samtliga symtom gått över. Jag hade förhöjda värden med bakterier i urinröret men fick ingen förklaring till varför. Min egna förklaring som jag inte sagt till läkaren är att jag en gång fick en sk ruined orgasm där sperman rinner ut och inte sprutar ut. Jag kissade inte efter detta utan somnade och jag tror att urinröret inte var rent nog och att det drog till sig bakterier. Men jag är ingen läkare så detta är en gissning från min sida. Symtomen uppkom då efter detta tillfälle och jag gick nog inte tilll läkaren de första 10 dagarna av ont i pungen. Såhär i efterhand skulle man kanske gått tidigare och fått antibiotika tidigare men det är sånt man lär sig.

Vilket fall fick jag visa kulorna för 3 olika läkare varav en kvinnlig (som frågade 3-4 ggr om jag inte haft sex med någon annan än min flickvän, de två manliga läkarna ställde inte samma fråga mer än en gång. Även kvinnan i provtagningen fick jag konstiga blickar av då hon såg att jag skulle testas för typ alla könssjukdomar. Hade viljat trycka upp provsvaret i ansiktet på henne när det kom hem, negativt (vilket är positivt :))

Ja, det var min historia det.

Svar på tråden min man får ont i ena pungkulan