• Anonym

6-åring, ständiga bråk kring kläder och skor!!!!

Jag vet snart inte vad jag kommer göra. Har varit långtidssjukskriven, nu i arbetsträning. Psyket är inte det bästa. Min 6-åring utmanar mig ständigt vad gäller kläder och skor.
    Jag har köpt så många nya byxor, nya skor/stövlar - och ändå bråkar vi varje morgon om detta.
    Nu imorse vägrade hon ha de nya fodrade Kavat-stövlarna jag köpt (efter att ha bytt Viking-stövlarna..), enl henne är de tajta/hårda osv... Försöker förklara för henne att nya skor och kläder kan vara lite hårda innan man vant sig.
    Men nej. Jag kommer alltså få gå till skobutiken igen! Och detta är inte första gången!!

Så här håller hon på ständigt. Jag blir galen.
    Byxorna hon hade igår, vägrade hon ha idag med motiveringen att skärpet var jobbigt att ha när man måste ha överdragsbyxor över. Har köpt nya byxor i oändliga omgångar, alltid med samma resultat; jag får lämna tillbaka/ge bort dem.
    Hur ska jag göra? Det slutar med att jag står och tok-skriker på henne på morgonen och säger dumma saker som att hon kommer bli min död om hon inte slutar hålla på så här.
    Jag har försökt med ALLT, hon får själv välja kläder kvällen innan, -- blir ändå bråk många gånger på morgonen...
     Ska jag låta henne gå till skolan i tunna leggings, läckande gummistövlar... vilket är ungefär vad hon accepterar nu.
    Vart kan jag vända mig och få prata om detta. Det kan tyckas som en struntsak men har lett till värsta utbrotten från oss båda och det blir bara värre. Jag mår dåligt för att jag tappar fattningen och skriker, hon ber om ursäkt ständigt och säger att hon är dum.
    Hjälp mig! 

• Svar på tråden 6-åring, ständiga bråk kring kläder och skor!!!!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ni har verkligen kommit in i en ond cirkel. Ju mer flexibel och följsam du är mot din 6-åring desto svårare blir hennes nya sätt att trotsa på.
    Alla barn håller under sin utveckling på med problemet "Hur mycket kan jag bestämma och hur mycket och över vad bestämmer någon annan. De vill gärna ha makt och kontroll över sig själva, något som man i bästa fall får först som vuxen.
    Vi brukar se det här särskilt tydligt i vissa åldrar och kalla det för trotsåldrar. 6-årsåldern brukar vara en sådan.
    Självklart ska barn successivt få allt större inflytande över saker som angår dem själva, men det betyder ju inte att man som vuxen ska låta dem bestämma.
    Jag tror att du i din trötthet och uppgivenhet släppt efter för mycket, genom att ständigt byta de kläder som inte passar. Samtidigt har du gått in i en kamp med henne som du inte klarar just nu. Hon vinner hela tiden vilket gör att hon fortsätter med sitt beteende.
    Man skulle kunna säga att hon ropar efter gränser. Efter någon som sätter stopp och inte gör allt hon ber om.
    Ta hjälp av pappa eller annan anförvant. Låt henne lägga fram sina kläder på kvällen och sedan finns det ingen återvändo. Låt henne gå några gånger till förskolan med gummistövlar och tights tills det inte är kul längre. Förskolepersonalen kommer inte att utsättas för samma trots, så lämna lite kläder till dem så att de har.
    Så fort du släpper kampen med henne, både att bestämma vad hon ska ha på sig och att byta ut det hon inte vill ha, så kommer hon själv att känna sig befriad från detta sätt att hävda sin vilja.
    Hitta gärna på trevliga saker med henne när det går bra, så att det känns trevligt för henne.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden 6-åring, ständiga bråk kring kläder och skor!!!!