• Eliyha

Måste man äta antibiotika mot Bihålsinflammation????

Hej!

I onsdags gick jag till läkaren pga att min förkylning aldrig blev bättre, snarare blev den värre. Jag fick röntga huvudet för å se om det var inflammerat i bihålorna, vilket bilden visade att det INTE var just då... Men nu idag så har jag haft så förbannat ont i huvudet och det tryckte på HELA eftermiddagen speciellt om jag lutade huvudet frammåt.

Jag fick tabletter av min läkare som heter "aerius" (allergitabletter) som ska vidga luftvägarna så att jag kan andas bättre. Tog en sån och nu på kvällen känns det lite bättre.

Men min fråga är:
    Måste man äta antibiotika för att bli av med bihålsinfl.????

Vore skönt och slippa eftersom jag alltid mått så dåligt när jag ätit det...

• Svar på tråden Måste man äta antibiotika mot Bihålsinflammation????
  • bustjejen

Nej, antibiotika behöver man inte äta. Det kan dock vara bra att äta något avsvällande, tex Rinexin (recept) eller Sinova (receptfritt).

• Karpet

Det kan gå över ändå. Se till att du använder nässpray och snyter ut så mycket du bara kan. Det finns andra grejer på apoteket också som du kan ta som löser upp i bihålorna.

• Eliyha

Tack... Ja, jag snyter mig hela tiden, men fick till slut så himla ont, men nu kan jag andas via näsan så nu känns det bättre... Jag hoppas det går över snart, jag har tappat lukt och smaksinnet också, så har det varit i 3 dagar nu... Börjar bli orolig över det också, det känns lite långdraget....

• halstabletten

Risken är väl att du får någon följdsjukdom om du inte behandlar bihåleinflammationen, tex att det sprids till hjärnan och du får hjärnhinneinflammation.

Ärligt talat så är jag ingen läkare, så ring sjukvårdsupplysningen för mer pålitliga uppgifter. Men ovanstående är vad jag har hört.

• milimina

nä antibiotika behöver man inte äta, och ibland hjälper det faktiskt inte ens. det beror på om man har kronisk eller akut bihåleinflammation om penicillin kommer funka, har man kronisk hjälper det inte utan "limmar fast" den ännu hårdare bara = dåligt.

faktiskt ska du inte snyta dej _hårt_ om du har bihåleinflammation, det hjälper bara till att öka trycket så det gör ondare. avsvällande tabletter och näsdroppar är bästa hjälpen tycker jag, och så fort man börjat få bort svullnaden brukar det börja lägga sej. drick mycket vatten bara, för sådana tabletter tar bort svullnaden i alla slemhinnor och är vattendrivande, så man blir fort uttorkad i kroppen.

jag har själv den kroniska varianten även om jag lyckats vara utan anfall de senaste åren. eftersom jag känner så fort det börjar byggas på kan jag ofta mota bort det med näsdroppar eller avsvällande, och penicillin har jag inte ätit för det på många år. men när jag fick anfall höll de ofta i sej ett par veckor innan det försvann, så ge det lite tid. det är asjobbigt men inte farligt.

jag har heller aldrig hört att man kan få hjärnhinneinflammation av det, och inte har jag fått det heller trots alla segdragna gånger jag haft det.

• Anmavi

Jag får alltid bihåleinfamation när jag är förkyld och jag tål inte antibiotika så jag har fått utkriven en kortison nässpray av läkaren. Nasonax tror jag den heter. Det brukar räcka med att använda den en gång så ger det sig. Nu för någon vecka sedan hade jag så ont att jag inte kunde äta och allt snurrade. Åkte hem från jobbet och tog ett bad och sprayade en gång med den och det försvann:)

• Sallisen

Inte alls. Jag försöker äta så lite antibiotika som möjligt och sist ville inte ens läkaren skriva ut det åt mig när jag hade bihålsinfl.

Jag köpte på rekommendation av en vän något som heter CitroSeed på Hälsokosten istället och blev besvärsfri på två dagar!!

Men OBS! Om någon använder det - följ instruktionerna _mycket_noga, för annars finns risk för att slemhinnorna slås ut. CitroSeed ska spädas ut mycket!!

• Eliyha

Hej! Tack för alla bra svar. I går natt fick jag dessvärre en öroninflammation istället. Fick pencilin av läkaren som jag ska öta en vecka nu och hoppas att jag slipper allt sen... Usch, jag har varit sjuk nu sen den 27 december och hoppas jag ska bli frisk snart. Har nog aldrig varit så här dålig vad jag kan komma ihåg! Men TACK för alla svar en en gång!!!
    //Eliyha

Svar på tråden Måste man äta antibiotika mot Bihålsinflammation????