• Anonym (orolig)

skadar jag anknytningen med min 13 mån dotter?

Hej Margit!

Jag har ett dilemma som jag grubblar över mycket och skulle vara så tacksam för råd!
    Det är så att jag har fått en fin resa av min man i julklapp. Vi skall resa bort till en europeisk stad i tre nätter för att få tid för oss själva. Vi skall lämna våra barn hos farmor och farfar som inte bor här i vår stad. Våra döttrar är då 4år samt 13månader gamla. 4 åringen är jag inte orolig för men jag funderar på hur min då 13månaders dotter kommer att ta det då hennes huvud-anknytningspersoner försvinner under 3 dagar? Tyvärr har hon inte träffat sina farföräldrar mycket men vi skall vara där och bo hos dem 3 dagar innan vi .åker på vår resa för att de skall få lite tid på sig att känna sig trygga. Vår dotter har hittills
    (nu är hon snart 9 mån) inte haft någon speciell fas då hon varit rädd för främlingar. Har alltid varit glad och funnit sig till rätta. Jag har hört att man egentligen inte skall vara borta mer än en natt om barnet är ett år, stämmer det?
    Nu är jag så fundersam hur vi skall göra. Om jag vet att hon troligtvis inte kan ta skada kommer jag inte att vara orolig. Vad vet du
     om det här med anknytning och separation i den åldern? Om vi åker, kan jag göra något speciellt för att kanske underlätta för henne? Tex at farmor sover bredvid henne.
    Skulle bli så tacksam för svar!

• Svar på tråden skadar jag anknytningen med min 13 mån dotter?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det som jag kan svara dig alldeles säkert på är att din dotter inte kommer att ta någon framtida skada av att vara borta från er under tre dygn trots att hon är i en ålder när anknytning är ett av huvudtemata i utvecklingen.
    Med era ambitioner att skapa goda förutsättningar för detta samt de erfarenheter ni har av att hon klarat av att hantera främlingar så är nog förutsättningarna goda.
    Men du frågar också efter sätt att underlätta.
    Min erfarenhet är att det är bra att pröva att var borta lite kortare tid först och se hur det går. (Det kanske ni redan gjort?) Det är alltid en fördel om ett äldre syskon är med och står för kontinuitet och igenkänning, vilket ju också blir fallet för er.
    Jag vet inte om ni funderat på att låta farmor och farfar ha hand om barnen hemma hos er, något som jag tror skulle underlätta. Då är det lättare för dem att upprepa det som sker till vardags och det blir en större igenkänningsfaktor.
    Kanske kan farfar och farmor komma till er en helg innan och pröva i stället för att ni åker dit.
    Fundera över vad som blir bäst och mest praktiskt för alla så kommer det också att gå bra när ni väl åker.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden skadar jag anknytningen med min 13 mån dotter?