Varför säger folk "döpa till"?
Undrar varför folk säger "vi tänkte döpa henne till Lisa" eller "vad ska ni döpa henne till" ?
Namngivningen har ju ingenting med dopet att göra...
Undrar varför folk säger "vi tänkte döpa henne till Lisa" eller "vad ska ni döpa henne till" ?
Namngivningen har ju ingenting med dopet att göra...
Därför att förr döptes de flesta barn. Det är ju bara ett talesätt som lever kvar.
Namngivning och dop är ju egentligen samma sak; det tillfälle då man ger sitt barn dess namn.
Nej Anni, dopcermonin har ingenting med att ge barnet sitt namn att göra...
Förr var det kyrkan som skötte folkbokföringen occh då hörde namngivningen ihop med dopet. Numera är det skattemyndigheten som sköter folkbokföringen och dopet är "bara" till för att barnet ska bli medlem i svenska kyrkan.
Uttrycket du protesterar emot kommer sig av gammal tradition och vana helt enkelt...
mvh kramizza
Förr i tiden så fick barnet sitt namn och vart bokförd med sitt namn vid dopet..
Så namngiviningen hade mycket med dopet att göra. Dock inte nu för tiden..
Anna
När min bebis hade namnsdag sa svärmor: "Den får vi fira nästa år eftersom han inte är döpt än". Då fick jag förklara för henne...
Som sagt, det är ju bara av gammal vana man säger döpa ... ska man vara riktigt petig betyder döpa ungefär "överskölja med". I det kristna dopet skvätter man ju vatten på barnet. Döper man en båt häller man champagne på den - och den får samtidigt ett namn.
Jag vet inte vad man skulle säga annars heller ...
"vi tänkte ge henne namnet Lisa" eller "vilket ska namn ska ni ge henne?" låter kanske lite märkligt.
Kramizza
Mmm det är ju det jag tycker är konstigt, varför finns de traditionerna kvar, nu när det inte fungerar så längre...