• Anonym (LuleåAnna)

Att sitta vak!

Jag ska sitta vak inatt och är nervös inför detta. Ni som suttit vak, har ni, under hela natten, haft ögonen på den döendes andning? Alltså HELA tiden? Eller hur går det till? Och hur gör man för att inte somna? Man blir ju rätt trött av att bara sitta stilla. På detta stället byts man inte av vid vak, så jag ska sitta där 12h (fast det är inte det jag är nervös för), utan HUR man märker om en person är på väg att dö? Hur blir andningen? Jag måste väl sitta fokuserad på andningen hela tiden eftersom jag, vid ev. dödsfall, ska ge redogörelse för klockslag osv?
    Hur fördriver ni er tid? (Det finns ingen TV.)
    Hur gör man om personen får andnöd?

• Svar på tråden Att sitta vak!
  • Anonym (emma)

ta med dig en bok, eller stickning för att hålla dig vaken.
    nej, du behöver inte ha stenkoll på andningen. jag tror du märker om personen som vakar över slutar andas. oftast blir andningen oregelbunden, med längre uppehåll. om personen är så sjuk att den behöver vak tror jag inte du behöver vara rädd för andingsnöd - dvs människan kanske blir lite motoriskt orolig men så terminalt sjuka människor brukar inte ha ork att 'stöka runt en massa' vid dödsögonblicket. 

smek armen, prata mjukt av och till så han/hon inte känner sig ensam och vet att du är där. fukta läpparna och munnen.

det kommer gå fint 

• MassiiMotoo

Precis du märker och när du märker att han eller hon är på väg bort stryk sin hand mot kinden eller pannan. Prata med personenVar ett stöd.

• Norrlandstöus
    Anonym (LuleåAnna) skrev 2012-01-13 13:00:16 följande:
    Jag ska sitta vak inatt och är nervös inför detta. Ni som suttit vak, har ni, under hela natten, haft ögonen på den döendes andning? Alltså HELA tiden? Eller hur går det till? Och hur gör man för att inte somna? Man blir ju rätt trött av att bara sitta stilla. På detta stället byts man inte av vid vak, så jag ska sitta där 12h (fast det är inte det jag är nervös för), utan HUR man märker om en person är på väg att dö? Hur blir andningen? Jag måste väl sitta fokuserad på andningen hela tiden eftersom jag, vid ev. dödsfall, ska ge redogörelse för klockslag osv?
    Hur fördriver ni er tid? (Det finns ingen TV.)
    Hur gör man om personen får andnöd?

Jag  brukar sitta vak ganska ofta., jag brukar ha med mig nån bra bok, korsordstidningar eller handarbete,. du behöver inte sitta och stirra på den döde utan bara vara där om det blir några förändringar.  Några saker du kan hålla koll på med jämna mellanrum är om det uppstår blådnader på ben eller fötter samt att näsan börjar bli vit. pulsen är rätt bra att kolla oxå med jämna mellanrum.

Om det blir förändringar eller att den som ligger för döden blir orolig så ska du tillkalla jourhavande dsk som kommer och kontrollerar om det behövs mer morfin eller andra åtgjärder.. Dom brukar iaf här komma och ge mer morfin var 4 h och då kan du ju fråga om det är nått du undrar:) 

• Anonym (kram)

Lite sysselsättning bör du nog ha med dig, typ tidningar el bok etc.

Om den döende är någerlunda vaken, kan du sitta nära, hålla handen, smeka handen, prata lite lungt om du känner för det, smörja in läpparna så att de ej är torra, munvård brukar uppskattas, doppa pinnen med sudden på i vatten och fukta ner munnen, det är skönt för den döende, dock inte hemska citronpinnar, de är så äckliga. Men, så att personen i fråga känner att där finns någon i närheten.

Om vårdtagaren blir lite orolig kanske det behövs en lägesförändring, ring efter nattpatrullen så du får hjälp om inte du klarar det själv. Kolla blöjan om det behövs bytas. Verkar vårdtagaren vara lite orolig, ångestladdad, ha smärta eller andningspåverkad, typ rosslig, bör du kontakta nattsköterskan så hon kan bedömma om där behövs läkemedel för div.    

Det är ganska vanligt att man sitter vak i flera dagar/nätter, ibland kan det bli väldigt långdraget. Man märker att det går längre och längre mellan andetagen. Blir andetagen hastiga kan det också betyda att det närmar sig slutet men det kan också tyda på ex smärta. 

Man ska veta om anhöriga vill bli uppringda för att komma på natten, om det närmar sig slutet. En del anhöriga vill inte bli uppringa på natten. Viktigt att veta! 

Det går säkert bra, behandla den döende med respekt, lyhördhet och stor omtanke och god omvårdnad. Sen kan du alltid ringa nattsköterskan om du undrar över något eller är osäker. Kram på dig!

Svar på tråden Att sitta vak!