Lammstek - tips/recept?
Hej!
Jag tog ut en "klump" med lammkött ur frysen igår och på påsten står det "stek".
Vad ska jag göra för god fredagsmat av denna lammstek tycker ni? :)
Hej!
Jag tog ut en "klump" med lammkött ur frysen igår och på påsten står det "stek".
Vad ska jag göra för god fredagsmat av denna lammstek tycker ni? :)
Jag brukar snitta steken, pilla i rosmarin & vitlök. Bryna steken i gjutjärnsgryta, ha i lök, morötter & buljong. Salta & peppra, ev. lite rödvinsvinäger. Ställa in steken i ugnen tills den är klar. (Med termometer, efter hur rosa jag vill ha den)
Sen gör jag en sås av skyn, skivar steken & serverar med pressad potatis.
Tiden i ugnen varierar beroende på vikt och grytval :) Ugnstemperatur på 120-150 grader.
(Det brukar ta ett par timmar iallafall)
Kötttemperaturen bör vara; 60-70 grader för ett saftigt/rosa kött. (Vilket jag anser lamm ska vara, för välstekt blir torrt) Ta ut steken vid 60-65 grader, beroende på vilken grad av rosa du vill ha. Låt steken vila medans du pressar potatisen t.ex. ca 20 min. (I folie eller dylikt, då "efterstekts" den lite också, tempen ökar ca 5 grader)
Vid 75 grader är köttet väldigt välstekt.
Använder mörk oxbuljong eller kalvfond.
Man kan även prova att ha i citron/honung, väldans gott till lamm :)
Nu har jag tagit ut en lammklump igen ;) Det var supergott sist! Men vill gärna testa nåt nytt. Gärna som passar med parmesanmos då vi har massa potatis o parmesan i kylen.
Har ni några lammsteksrecept på lager tro?
Trevlig helg!!! :)
Nåt som är gott är att ta tomat, paprika, abugine och zuccini (stavning på dom tack :-P ) gör ungefär lika stora bitar av allt och lägg i en ugnsform, blanda i tomatpuré och några klickar smör och olja och salta och svartpeppar och chilipeppar, ev lite buljong och häll över vatten så det precis nästan täcker, in i ugnen och när det börjar närma sig färdigt så tar du lammet som du gjort så tärningar av och lägger överst dom sista minuterna sen äter man det med bröd och bulgur det är asgott
Rödvinsmarinerad lammstek är också gott.
Hittade ett recept som liknar mitt, men jag pillar oftast bara i "på känn" när jag lagar mat. :)
Rödvinsmarinerat lamm;
wordpress.targenor.se/rodvinsmarinerad-lammstek
Annars kanske örtmarinerad;
www.imponline.se/FactsAndTips/Cooking/roast_lamb.aspx
Åh, grytor är oftast helgott att göra på lammstek om man inte vill åt skivorna ;)
Tack hörrni! Hur bra som helst att få¨massa tips och ideer! örtmarinerad låter mest lockande. Ska kolla lite noggrannare sen när jag har tid :)
Lammstek SKALL vara rosa, inte en grad över 55-57 grader!!!!!
annars kan man käka falukorv.