• Sofian01

Lammstek - tips/recept?

Hej!
    Jag tog ut en "klump" med lammkött ur frysen igår och på påsten står det "stek".
    Vad ska jag göra för god fredagsmat av denna lammstek tycker ni? :)

• Svar på tråden Lammstek - tips/recept?
  • deecember

Jag brukar snitta steken, pilla i rosmarin & vitlök. Bryna steken i gjutjärnsgryta, ha i lök, morötter & buljong. Salta & peppra, ev. lite rödvinsvinäger. Ställa in steken i ugnen tills den är klar. (Med termometer, efter hur rosa jag vill ha den)
    Sen gör jag en sås av skyn, skivar steken & serverar med pressad potatis.

• Sofian01
    deecember skrev 2012-01-13 13:11:30 följande:
    Jag brukar snitta steken, pilla i rosmarin & vitlök. Bryna steken i gjutjärnsgryta, ha i lök, morötter & buljong. Salta & peppra, ev. lite rödvinsvinäger. Ställa in steken i ugnen tills den är klar. (Med termometer, efter hur rosa jag vill ha den)
    Sen gör jag en sås av skyn, skivar steken & serverar med pressad potatis.
    Det lät väldans gott, tack :)
    Hur lång tid behöver den ha i ugnen ungefär?
    Vilken buljong?
  • deecember

Tiden i ugnen varierar beroende på vikt och grytval :) Ugnstemperatur på 120-150 grader.
    (Det brukar ta ett par timmar iallafall)

Kötttemperaturen bör vara; 60-70 grader för ett saftigt/rosa kött. (Vilket jag anser lamm ska vara, för välstekt blir torrt) Ta ut steken vid 60-65 grader, beroende på vilken grad av rosa du vill ha. Låt steken vila medans du pressar potatisen t.ex. ca 20  min. (I folie eller dylikt, då "efterstekts" den lite också, tempen ökar ca 5 grader)
    Vid 75 grader är köttet väldigt välstekt.

Använder mörk oxbuljong eller kalvfond.

Man kan även prova att ha i citron/honung, väldans gott till lamm :)

• deecember
    deecember skrev 2012-01-13 13:20:52 följande:
    Tiden i ugnen varierar beroende på vikt och grytval :) Ugnstemperatur på 120-150 grader.

Kötttemperaturen bör vara; 60-70 grader för ett saftigt/rosa kött. (Vilket jag anser lamm ska vara, för välstekt blir torrt) Ta ut steken vid 60-65 grader, beroende på vilken grad av rosa du vill ha. Låt steken vila medans du pressar potatisen t.ex. ca 20  min. (I folie eller dylikt, då "efterstekts" den lite också, tempen ökar ca 5 grader)

Tillagningstid ca 1-1,5 h/kg.
  • Sofian01
    deecember skrev 2012-01-13 13:20:52 följande:

Tusen tack för hjälpen! Det ska bli mumsigt!

Passar rosmarin och parmesan tror du? Blev bjuden på oxfile med parmesanpotatismos förra helgen och moset var väldigt gott. Det kanske går att ha till?
  • deecember
    Sofian01 skrev 2012-01-13 13:23:32 följande:
    Tusen tack för hjälpen! Det ska bli mumsigt!

Passar rosmarin och parmesan tror du? Blev bjuden på oxfile med parmesanpotatismos förra helgen och moset var väldigt gott. Det kanske går att ha till?
    Jadå, det tror jag funkar. Parmesan är ju lite salt och det är ju gott till det mesta :)
  • Sofian01

Nu har jag tagit ut en lammklump igen ;) Det var supergott sist! Men vill gärna testa nåt nytt. Gärna som passar med parmesanmos då vi har massa potatis o parmesan i kylen.

Har ni några lammsteksrecept på lager tro?

Trevlig helg!!! :)

• deecember
    Sofian01 skrev 2012-01-20 11:01:48 följande:
    Nu har jag tagit ut en lammklump igen ;) Det var supergott sist! Men vill gärna testa nåt nytt. Gärna som passar med parmesanmos då vi har massa potatis o parmesan i kylen.

Har ni några lammsteksrecept på lager tro?

Trevlig helg!!! :)
    Det är så gott med lamm!

Du kan ju prova att ha salvia istället för rosmarin? Det åt jag på restaurang med parmesanmos till, fast det var lammfilé. Äh, smaken är ju samma på lammköttet, så det funkar nog absolut till stek också :)

Du kan ju prova att linda in steken i parmaskinka/lufttorkad skinka, under tiden den står till sig i ugnen-ha lite mindre buljong i grytan då ;) Så länge man har gjutjärnsgryta med lock eller liknande, så blir steken saftig och god även med mindre vätska..
  • Hon den där

Nåt som är gott är att ta tomat, paprika, abugine och zuccini (stavning på dom tack :-P ) gör ungefär lika stora bitar av allt och lägg i en ugnsform, blanda i tomatpuré och några klickar smör och olja och salta och svartpeppar och chilipeppar, ev lite buljong och häll över vatten så det precis nästan täcker, in i ugnen och när det börjar närma sig färdigt så tar du lammet som du gjort så tärningar av och lägger överst dom sista minuterna sen äter man det med bröd och bulgur det är asgott

• deecember

Åh, grytor är oftast helgott att göra på lammstek om man inte vill åt skivorna ;)

• Sofian01

Tack hörrni! Hur bra som helst att få¨massa tips och ideer! örtmarinerad låter mest lockande. Ska kolla lite noggrannare sen när jag har tid :)

• deecember
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-20 13:15:49 följande:
    Lammstek SKALL  vara rosa, inte en grad över 55-57 grader!!!!!
    annars kan man käka falukorv.
    Haha, många gillar inte mer än "knappt rosa" kött.
    Personligen älskar jag rött lammkött, kommer ihåg när de på "Lammet & Grisen" grillade till en halvcarpaccio efter att jag bett om riktigt rött, (mörkrött i mitten och knappt brynt utanpå..) behöver jag säga att de fick grilla många flera såna? Hur många som helst som kom på att rött lamm-gott lamm, men jag antar att det kan bero på att man inte riktigt våga testa hemma.. :)
  • Ulf Harrys Farsa
    deecember skrev 2012-01-20 13:19:55 följande:
    Haha, många gillar inte mer än "knappt rosa" kött.
    Personligen älskar jag rött lammkött, kommer ihåg när de på "Lammet & Grisen" grillade till en halvcarpaccio efter att jag bett om riktigt rött, (mörkrött i mitten och knappt brynt utanpå..) behöver jag säga att de fick grilla många flera såna? Hur många som helst som kom på att rött lamm-gott lamm, men jag antar att det kan bero på att man inte riktigt våga testa hemma.. :)
    Du menar "många gillar att förstöra mat av en ogrundad rädsla i att få EBOLA" ;)
  • deecember
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-20 14:29:50 följande:
    Du menar "många gillar att förstöra mat av en ogrundad rädsla i att få EBOLA" ;)
    :)
    Ja, eller så är de bara rädda för att det inte ska smaka bra med rött kött. Har man inte provat, vet man ju inte. Men visst finns det väl en ibland överdriven rädsla för bakterier..
Svar på tråden Lammstek - tips/recept?