Agnostino skrev 2012-01-19 20:23:17 följande:
Vad skulle det krävas för att du skulle döda någon? Osäker. Skulle i längsta mån försöka att inte döda någon ens i nödvärn för mig själv eller annan men det är mycket möjligt att jag skulle göra det ändå vid behov.
Vad tycker du är det största problemet vi har i världen? Religiösa fundamentalister och hjärntvättade människor som inte tänker själva.
Tycker du att du är bättre än andra? Ofta, även fast jag inte är det. Tycker ofta jag är sämre än andra också.
Finns det något annat du vill säga? Absolut. jag har kärlek för mina medmänniskor utan någon som helst tro på en Gud. Jag känner till och med mer kärlek för andra människor nu än under den tid jag var kristen. Detta för att jag som kristen var tvungen att älska mina medmänniskor, nu väljer jag själv vem jag vill älska och varför.
Men att människor är religiösa fundamentalister beror ju inte på religionen, det beror på deras personlighet. Tex en som blir beroende av socker har lättare att bli beroende av cigaretter. Om du har en "beroende" sätt, så blir du oftast beroende av allt du börjar med. Även om du slutar med något, är det lättare att du börjar missbruka nästa sak du brukar.
Jag håller med om att människor måste tänka själva. Men skolan och det här samhället tänker åt människorna här :S.
Men då var du ju kristen för att någon annan sa att du skulle vara det eller?
Om man tror på Gud väljer man väl vem man ska älska också? Eller jag älskar alla, oavsett vad dom gör mot mig eller sig själva. Jag är inte intresserad av vad folk gillar eller inte gillar, för att jag älskar dom ändå. Men det är inte pga Gud som jag älskar alla, det är pga den jag är, fast det är kanske visst pga Gud som jag älskar alla, för att jag har funnit frid i mig själv.
Asså hur kan man älska sin syster mer än någon annan människa? Visst hon är närmare och gör saker med dig och för dig, men hur kan man älska människor pga vad dom gör?