Inlägg från: move |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Fyra relevanta frågor för livet
  • move
    Never ending story skrev 2012-01-13 13:35:28 följande:
    Vad skulle det krävas för att du skulle döda någon? om någon skadar nån annan framför mina ögon o måste stoppas..
    Vad tycker du är det största problemet vi har i världen? Människan
    Tycker du att du är bättre än andra? både ja o nej.. beror ju på vem man jämför med.
    Finns det något annat du vill säga?jorden kommer gå under, o de e ingen annans fel än människan "som försöker rädda den"...
    Ja, det är sant. Fast jag tycker nog att mord-offrets familj bör döda mördaren. Fast det är nog sant att man borde stoppa förövaren.

Inte alla människor är problem, men det är sant att alla beter sig som djävulen säger åt dom att göra. Den fria viljan är ett problem om man väljer fel :P. Fast tänk på vad som motsatsen skulle vara, att alla gjorde samma saker, sa samma saker, klädde sig likadant, var tvillingar typ... Så jag tycker att det bästa vore om dom genom den fria viljan valde Gud :).

Ja men om man bor på olika ställen är liksom inte relevant för hur bra man skulle vara/ ha det...

Jorden kommer förstöras, och det är ingen annans fel än människan och deras val. Förstår inte hur att dom försöker rädda den skulle vara problemet? 
  • move
    Never ending story skrev 2012-01-13 13:50:44 följande:
    fattar inte riktigt va du menar med svaren.. men iaf.

skulle ja se någon göra en annan så pass illa skulle ja inte tveka en sek att gå i mellan o slåss för livet om de så hade behövts.. o hade de handlat om min familj till o med mina djur så tycker ja synd om domsom gör de dom inte borde..
  • move
    Khaleesi skrev 2012-01-13 13:57:11 följande:
    1. Om jag det visste. Självförsvar, försvar av andra, samt en riktigt hög adrenalinhalt.
    2. Onda människor utan respekt för någonting.
    3. Ja, jag är bättre än vissa. Och sämre än andra.
    4. Vi är för bortskämda för att kunna ta hand om vår egen framtid idag. För blasé. För lata. För världsfrånvända. För ansvarslösa.
    Men alla jag har pratat med här innan säger att nej, det är inte rätt att döda någon, under några omständigheter.

Vilka är du bättre än?

Ja, vi har ingen moral kvar, det finns inga religioner hos många, (vi lyssnar inte på Gud). Vi tror liksom att så länge vi själva har det bra, har vi det bra, och skiter i alla andra. Därför ser världen ut som den gör i dag. Och vi är dom enda som drabbas av det, men det är för sent för att ta tillbaka allt man gjort.

Man skördar vad man sått...
  • move
    Selfish Geene skrev 2012-01-17 19:33:14 följande:
    Jag tycker för övrigt att ts är absolut storartad som inte skulle döda någon barar för att h*n puttar omkull henne när hon går på stan!

Moral på extremt hög nivå mao (är hon Jesus reinkarnerad månne??)
    Det var en grej som jag inte skulle döda någon för. Men eftersom att du inte kan tänka själv så menade jag att jag inte skulle döda någon för små saker...
  • move
    Agnostino skrev 2012-01-19 20:23:17 följande:
    Vad skulle det krävas för att du skulle döda någon? Osäker. Skulle i längsta mån försöka att inte döda någon ens i nödvärn för mig själv eller annan men det är mycket möjligt att jag skulle göra det ändå vid behov.
    Vad tycker du är det största problemet vi har i världen? Religiösa fundamentalister och hjärntvättade människor som inte tänker själva.
    Tycker du att du är bättre än andra? Ofta, även fast jag inte är det. Tycker ofta jag är sämre än andra också.
    Finns det något annat du vill säga? Absolut. jag har kärlek för mina medmänniskor utan någon som helst tro på en Gud. Jag känner till och med mer kärlek för andra människor nu än under den tid jag var kristen. Detta för att jag som kristen var tvungen att älska mina medmänniskor, nu väljer jag själv vem jag vill älska och varför.
    Men att människor är religiösa fundamentalister beror ju inte på religionen, det beror på deras personlighet. Tex en som blir beroende av socker har lättare att bli beroende av cigaretter. Om du har en "beroende" sätt, så blir du oftast beroende av allt du börjar med. Även om du slutar med något, är det lättare att du börjar missbruka nästa sak du brukar.

Jag håller med om att människor måste tänka själva. Men skolan och det här samhället tänker åt människorna här :S.

Men då var du ju kristen för att någon annan sa att du skulle vara det eller?

Om man tror på Gud väljer man väl vem man ska älska också? Eller jag älskar alla, oavsett vad dom gör mot mig eller sig själva. Jag är inte intresserad av vad folk gillar eller inte gillar, för att jag älskar dom ändå. Men det är inte pga Gud som jag älskar alla, det är pga den jag är, fast det är kanske visst pga Gud som jag älskar alla, för att jag har funnit frid i mig själv.  

Asså hur kan man älska sin syster mer än någon annan människa? Visst hon är närmare och gör saker med dig och för dig, men hur kan man älska människor pga vad dom gör? 
  • move
    Themis skrev 2012-01-17 19:14:00 följande:
    4. Man får försöka förlåta sig själv för den man är och sträva efter att göra saker bättre nästa gång.
    Sant, man får förlåta alla, och ha underbara tider tillsammans hela tiden :)...
  • move
    Selfish Geene skrev 2012-01-17 19:33:14 följande:
    Jag tycker för övrigt att ts är absolut storartad som inte skulle döda någon barar för att h*n puttar omkull henne när hon går på stan!

Moral på extremt hög nivå mao (är hon Jesus reinkarnerad månne??)
    Det var en självklart liknelse. 
  • move
    SHAKAWKAW skrev 2012-02-16 21:31:51 följande:
    Konservatism.
    Det är ju tack vare religioner man inte får maktbegär... Asså alla människor vill vara störst bäst och vackrast om dom styrs av djävulen (sin själviskhet), Fast dom som tror på Gud har funnit frid och tjafsar inte om petitesser.
  • move
    Sinne12 skrev 2012-02-16 22:06:13 följande:
    Att mitt eget eller någon närståendes liv var akut hotat och att döda var enda utvägen att skydda deras liv/mitt liv.
    Att människor lever i svår fattigdom med allt det innebär i form av svält, död osv.
    Nej.
    Nej.
    Varför tror du att dom gör det?
  • move
    grind skrev 2012-02-16 23:37:05 följande:
    1) Självförsvar av nära och kära.
    2) Att alla människor inte har mat och husrum.
    3) Bättre i vissa avseenden, sämre i andra 
    4) Tänk på människor i din omgivning 
    Men finns det inte hur mycket mat som helst, fast det är vi människor som tagit den och gjort världen så bitter och hemsk att leva i? Har vi inte möjligheten att dela med oss, men vi väljer att ta allt för oss själva...

• move
    grind skrev 2012-02-16 23:41:03 följande:
    Människor som inte har något vettigt att säga brukar säga det.
    A dom pratar utan att säga något vettigt. Men man kan ju prata och säga vettiga saker med :P
  • move
    ulfsas skrev 2012-04-07 22:14:34 följande:
    Vad skulle det krävas för att du skulle döda någon?
    Hot mot mig eller mina barn men även andra. Skulle ha rätt att göra det i jobbet bl.a även om det inte är särskilt sannolikt.

Vad tycker du är det största problemet vi har i världen?
    Överbefolkningen, därav kommer utfiskning, utrotning av arter, nedhuggning av regnskog för boskapsuppfödning och timmer. Svält, för stora utsläpp, fattigdom mm the list goes on and on and on...

Tycker du att du är bättre än andra? Nej och ja. Hoppas vara en bättre människa än kriminella o.dyl inte annars.

Finns det något annat du vill säga?
    Intressant med en ekonomi som är baserad på tillväxt där det måste öka lite vart år och då även inom resurser som är ändliga. Fisk i haven exempelvis som närmar sig ett sammanbrott år 2050 redan (källa CNN), olja mm mm, ja ni vet.Solig
    Men det är en grej som jag undrar. Hur fasiken  kan du tycka dig vara en bättre människa än kriminella? Dom är ju kriminella pga hur deras liv ser ut... och du tror att dom ska sluta vara kriminella då folk inte tycker om dom?
  • move
    ulfsas skrev 2012-04-07 22:14:34 följande:
    Hot mot mig eller mina barn men även andra. Skulle ha rätt att göra det i jobbet bl.a även om det inte är särskilt sannolikt.

Överbefolkningen, därav kommer utfiskning, utrotning av arter, nedhuggning av regnskog för boskapsuppfödning och timmer. Svält, för stora utsläpp, fattigdom mm the list goes on and on and on...

Tycker du att du är bättre än andra? Nej och ja. Hoppas vara en bättre människa än kriminella o.dyl inte annars.

Intressant med en ekonomi som är baserad på tillväxt där det måste öka lite vart år och då även inom resurser som är ändliga. Fisk i haven exempelvis som närmar sig ett sammanbrott år 2050 redan (källa CNN), olja mm mm, ja ni vet.Solig
    http://godhelpjamaica.blogspot.se/2012/02/viktigt.html
  • move
    Spanjoren skrev 2012-04-08 00:43:30 följande:
    Ett överhängande dödshot mot någon, vem är inte så viktigt.

De är så många men knyts samman av bristen på oberoende tänkande anser jag.

Tycker du att du är bättre än andra?
    Jag vet att jag inte är det.

Nej. 
    Ja, oberoende tänkande är hemskt. Majoriteten av alla lever i det här samhället och tror som alla andra, utan att reflektera över vad dom blir lärda. Dom struntar i att undersöka livet, och går till jobbet, härmar andra och tänker aldrig...

Dom snackar skit om människor som beter sig annorlunda, men förstår inte att det är dom som gör vad dom själv behagar som har brutit sig fria, är lyckliga och inte längre lever i den misär dom själva gör... 
Svar på tråden Fyra relevanta frågor för livet