• Dr to be

Ni med erfarenhet av spjälsäng med höj-och sänkbar sida!!!

Hej!

Det är dags att börja fundera på spjälsäng och jag är lite sugen på en spjälsäng med höj-och sänkbar sida (speciellt då jag enbart är 152cm lång) och jag undrar nu om det finns någon som har tips och erfarenheter av en sådan säng och om dem är bra?
    Det är mycket viktigt att det även går att montera bort en långsida så att vi kan använda sängen även när pyret kan kliva i och ur sängen själv.

Tacksam för tips och råd

Två Blir Tre i April
  • Svar på tråden Ni med erfarenhet av spjälsäng med höj-och sänkbar sida!!!
  • Jenny 886

Vi har en höj/sänk bar sida på vår spjällsäng och kan bara rekommendera det. Jag är 158 och det har under lättat för mig när man ska lägga barnet längst nere. Annars blir det en bit kvar som man knappt når ner till utan att behöva slänga ner barnet. ( om den är inte skulle kunna gå att sänka) Sen är det toppen för ryggen. Barnet blir större och där med tyngre också. värt att tänka på.
    Den är så smidigt:) vi har inte tagit av hela sidan. Utan har våran kvar. Fast vår dotter i dag är 1 år 7 månader.
    Jag rekommenderade en sådan till min vän som ska ha barn nu i feb. Och hon blev också nöjd med konstruktionen nu när hon sett den i verkligheten. Vi båda har inte 100%iga ryggar i heller så.
    Du kommer inte ångra dig. Ser inget negativt med dessa sängar.

• straw2008

Vi har en från brio med höj/sänkbar skulle ALDRIG i livet fixa det annars för då "tappar" jag barnet sista biten. MEN det är lite jobbigt då spjälskyddet åker upp o ner hela tiden...

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Dr to be

Jenny 886 skrev 2012-01-13 14:17:06 följande:
    Vi har en höj/sänk bar sida på vår spjällsäng och kan bara rekommendera det. Jag är 158 och det har under lättat för mig när man ska lägga barnet längst nere. Annars blir det en bit kvar som man knappt når ner till utan att behöva slänga ner barnet. ( om den är inte skulle kunna gå att sänka) Sen är det toppen för ryggen. Barnet blir större och där med tyngre också. värt att tänka på.
    Den är så smidigt:) vi har inte tagit av hela sidan. Utan har våran kvar. Fast vår dotter i dag är 1 år 7 månader.
    Jag rekommenderade en sådan till min vän som ska ha barn nu i feb. Och hon blev också nöjd med konstruktionen nu när hon sett den i verkligheten. Vi båda har inte 100%iga ryggar i heller så.
    Du kommer inte ångra dig. Ser inget negativt med dessa sängar.

Tack för svaren!

Så det går alltså att montera bort en långsida även på spjälsängar med höj-och sänkbarsida? När man läser om sängarna så står det antingen "En långsida går att montera bort" på de utan höj- och sänkbar sida  och i beskrivningen på de med just höj-och sänkbar sida står det just bara "en långsida är höj-och sänkbar".....  
  • straw2008
    Dr to be skrev 2012-01-13 14:23:22 följande:
    Tack för svaren!Så det går alltså att montera bort en långsida även på spjälsängar med höj-och sänkbarsida? När man läser om sängarna så står det antingen "En långsida går att montera bort" på de utan höj- och sänkbar sida  och i beskrivningen på de med just höj-och sänkbar sida står det just bara "en långsida är höj-och sänkbar".....  

Det får du kolla i affären men på vår brio går det.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • sweetsandra

Den spjälsängen vi hade hade både höj- & sänkbar långsida samt att det gick att montera bort en långsida. Dock är den gammal, ärvd från mina syskonbarn som är 12-14 år nu, men det borde ju vara så på nytillverkade spjälsängar också tycker jag. Du får helt enkelt fråga gällande just den/de sängar du tittat på.

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • PappaTill2

Vi har den här lillakotten.se/produkt/Spjalsangjuniorsang och vi är riktigt nöjda med den. Den har slip-through gitter, höj/sänkbar botten i 3 lägen och man kan göra om den till juniorsäng sen när det är dax för det. Och allt ingick till och med madrass.

• Minlängtan81
    sweetsandra skrev 2012-01-17 14:16:22 följande:
    Den spjälsängen vi hade hade både höj- & sänkbar långsida samt att det gick att montera bort en långsida. Dock är den gammal, ärvd från mina syskonbarn som är 12-14 år nu, men det borde ju vara så på nytillverkade spjälsängar också tycker jag. Du får helt enkelt fråga gällande just den/de sängar du tittat på.
    sån finns det på IKEA... 
  • momster

Vi har en spjälsängen med höj och sänkbar sida efter min lillebror så den är ju ganska gammal men toppen. Hade även en ny till dottern när hon var liten (nyfödd) och den var bara bra så länge hon kunde ligga högst upp sen bytte vi till den med sänkbara sidan för jag tyckte de var så bökigt att lyfta ner henne annars, nådde inte riktigt ner. Jag är 162 cm lång. Så jag rekommenderar starkt de MED höj och sänkbar sida.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av spjälsäng med höj-och sänkbar sida!!!