• Anonym (Orolig mamma)

Min 6-åring är ännu inte torr

Vår dotter fyllde nyss 6 år och hon håller sig inte torr. Det är allt från ett litet läckage på en 5-krona till en full nedkissning. Vi har varit hos en barnläkare när hon var 4,5 år och då blev det lite bättre. Hon pratade med henne om att man måste gå på toaletten och att man har en kissblåsa som sänder signaler osv. Innan det vägrade hon ofta att gå på toaletten. Barnläkaren sa att det troligtvis berodde på omognad och var inget fysiskt fel på henne. Vi fick ett kisschema som vi kämpade tappert med.

Jag tycker att det är konstigt att det inte går över någon gång. Vi har skällt, mutat och låtsas som om det regnar. Inget hjälper. På natten är hon mestadels torr. På helgen när hon fått dricka mycket saft eller dricka brukar vi ta upp henne på toan innan vi vuxna lägger oss, annars blir det blött. Är orolig för att det kan vara någon slags maktkamp hon utövar. Pappa blir väldigt arg och hon blir ju så ledsen och vågar inte visa när hon kissat på sig. På skolan säger hon heller inte till. Min andra fundering är om hon inte känner att  hon har tid. Att hon är så uppe i leken. Säger vi inget (tillrättavisar henne) så uppfattar vi lite att hon inte har något större problem med att hon kissar på sig, att hon inte bryr sig.

Vi är nu rädda för att hon ska börja bli retad i skolan. Har upprepade kontakter med skola och fritidspersonal om att hon behöver stöttning och bli påmind med toabesök, men ibland tror jag ärligt talat att det glöms bort. Hon har varit lite efter i utvecklingen och har nyss gjort en utredning i skolan som visade på att hon har koncentrationssvårigheter och att det visade tecken på att hon kan få problem med läs- och skrivkunskaper. Pappa och hans bror har även dessa problem. Kan det ha med detta att göra?

Ska vi ta kontakt med barnläkaren igen eller behövs det kanske en psykologkontakt? Pappan har väldigt svårt att hantera detta och i mina ögon är han för hård mot henne. Tänker att vi kanske behöver hjälp där med.

• Svar på tråden Min 6-åring är ännu inte torr
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Att kissa på sig, dag eller natt eller både och är först och främst en fråga om ålder men också en fråga om utveckling. Vidare finns det starka ärftliga påverkansfaktorer.
    Vissa barn har svårare att  lägga märke till när de blir kissnödiga och därför misslyckas de oftare än andra med att hålla sig torra.
    Det är utomordentligt viktigt att inte moralisera, anklaga och uppfostra i den här frågan.
    Det man kan göra är att underlätta för barnet tills mognaden gör att de själva kan hantera sitt kissande.
    Självklart kan man underlätta för dem genom att påminna innan de går och lägger sig etc eftersom effekterna, dvs att bli blöt, blir som ett straff för något de inte kan hjälpa.
    Bestraffningar, överdriven uppmärksamhet och att bli utskämd inför kamrater tar på självkänslan och är definitivt inte att rekommendera.
    Försök i stället att hjälpa er lilla flicka med skydd i sängen, hjälp med torra byxor etc så kommer detta att växa bort, förhoppningsvis utan att det gjort för mycket skada.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 6-åring är ännu inte torr