• QueenObscene

Hör det till normal hyfs att säga TACK?

En familj jag känner framstår som oerhört konstiga i sitt sätt för mig - när de får något så säger ingen av dem någonsin TACK. Varken barnen eller de vuxna.
    Inte tack för maten, ger man dem något i present säger de inte tack heller. Oavsett vad det är de får.

Jag tycker att det hör till normal hyfs och en god uppfostran att man säger TACK när man går från bordet, får något eller om någon berömmer något man gjort.

Håller ni med? Inte? Skriv gärna varför eller varför inte!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 17:37
    Oj, vad röstningsalternativen blev konstiga. Men ni ser ju hur ni ska rösta...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hör det till normal hyfs att säga TACK?
  • Emma1986

Jo jag har blivit lärd att säga tack o jag tycker man ska säga tack.

Vardags hyfs tycker jag!

Bättre o säga de en gång för mycket än inte alls.

• Hallonröd

Ja...det hör till allmänt folkvett, hyfs och artighet att man säger tack! Det fick jag lära mig av mina föräldrar och det lär  jag mina barn!

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • annca

Mja... tack för maten tycker jag inte är helt nödvändigt, inte uppfostrad med det och förväntar mig inte det, men självklart säger man tack för presenter, komplimanger etc.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Äppelpaj80

Annat- Jag tycker man alltid bör tacka för presenter osv men inte nödvändigtvis för maten. Tycker det är viktigt att tacka när man äter borta då någon faktiskt bjudit på maten men inte hemma.

• QueenObscene

Varför ska man inte tacka för maten hemma? Det är ju någon annan som lagat den och det borde man väl ändå vara tacksam för?
    Jag är i alla fall uppfostrad med att tacka för maten som pappa eller mamma lagat...
    För tillfället är det ju nästan alltid jag som lagar mat, och då tackar jag rent logiskt inte för maten, men min sambo gör det om jag har lagat den... Och det har jag aldrig "tvingat" honom till, det kommer tydligen naturligt för vissa.

• Havsjungfrun

Självklart! Som lärare märker jag att det inte alltid är normen dock. Tycker att det är otacksamt när man bjuder på något eller ger bort något och mottagaren inte ens kan bemöda sig med ett tack. Maken har dock inte lärt sig på samma sätt och det märks på hans systers barn. Tack är ju ett av de första orden ett barn lär sig så det är väl bara att uppmuntra det. Samma sak med att tala om vem det är som ringer när man ringer upp någon.

• Momat
    QueenObscene skrev 2012-01-13 19:13:45 följande:
    Varför ska man inte tacka för maten hemma? Det är ju någon annan som lagat den och det borde man väl ändå vara tacksam för?
    Jag är i alla fall uppfostrad med att tacka för maten som pappa eller mamma lagat...
    För tillfället är det ju nästan alltid jag som lagar mat, och då tackar jag rent logiskt inte för maten, men min sambo gör det om jag har lagat den... Och det har jag aldrig "tvingat" honom till, det kommer tydligen naturligt för vissa.
    Jag brukar säga tack även om jag själv lagat maten. Cool Om jag upptäcker mitt "misstag" så lägger jag till "tack för sällskapet" eller något liknande, för tacket kommer så automatiskt då man reser sig från bordet. Det är inte alltid jag kommer ihåg att det är mej man ska tacka.
  • Eisa

Nej jag ser inte meningen med tomma ord som hänger kvar för gammal skitnödig etikettregels skull.

• QueenObscene
    Eisa skrev 2012-01-14 09:10:47 följande:
    Nej jag ser inte meningen med tomma ord som hänger kvar för gammal skitnödig etikettregels skull.
    Fast för den som gjort maten är det väl inte alltid tomma ord? Jag blir glad om jag bjuder folk på middag och de tackar för maten, det betyder väl att de uppskattade det, eller?
    Så menar i alla fall jag när jag tackar någon för maten när jag är på middag...

Tycker inte att det är något fel med etikettregler på en sådan basal nivå, däremot tycker jag att det är ett handikapp att inte kunna tacka för saker, man framstår som oerhört bortskämd, otacksam och likgiltig enligt mig.
  • S vali s

Jag kan inte annat än att hålla med dig, när tacket kommer per automatik utan att man reflekterat över vad man säger så käns det bara som ett tomt ord som man bara rapar ur sig

Och, jo jag tackar för maten, kaffet eller vad det nu är jag har blivit bjuden på men jag tackar inte mig själv för maten jag själv  har lagat    
    Den late får brått när det blir kväll
  • FruLiNi
    Men visar du uppskattning och tacksamhet på något annat sätt då?
  • Glimma76
    Ungar som inte lär sig att tacka ses som ohyfsade, vilket blir negativt för dem själva i slutändan.
  • gryning2

Ja, jag försöker lära barnen att tacka. Det uppfattas lätt som oförskämt om man inte tackar för maten och för annat. Likaså försöker jag att få sonen att be om saker på ett trevligt sätt. Han kan t.ex. skrika "Ge mig papper!" om han är kladdig om händerna vid bordet och då brukar jag påminna att han ska säga "Kan jag be att få ett papper" istället. Eller "Kan du vara snäll och hjälpa mig" om han vill ha hjälp av oss. Jag tror man gör barnen en stor tjänst genom att träna sånt hemma. Det är viktigt att man uppfattas som en väl uppfostrad och trevlig person tycker jag.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Pleco

Klart man tackar en person som har gjort något för en som ex. lagat mat, hållit upp en dörr, gett en present. Så svårt är det inte. Förstår verkligen inte folk som inte tackar, irriterande som tusan. Jag tackar alltid, för att jag vill. Tackar för fasiken maken om han gett mig en skön stund i sängen till och med, hahaha.

Att få ett tack och att tacka får mig att känna mig bra inombords.

• KimPossible

Eh, ja. Man säger "tack" när någon annan ger något till en eller gör något för en. 

Svar på tråden Hör det till normal hyfs att säga TACK?