• Svar på tråden Skatt utifrån BMI!
  • Anonym

Dålig idé. Det är många smala som kostar samhället massor. Alla rökare är ju inte tjocka. Alla som får cancer är inte tjocka etc.

• Anonym (Kiss me)

BRA idé! Var och en får bära sina egna kostnader.
    tycker man kunde tänka likadant på flyget, vikt på personen+bagaget ska vara maxat -inte på bagaget bara.

• Lena

Man har även högt BMI om man har mycket muskler. BMI fungerar rent generellt dåligt. Bättre att köra högre moms på onyttiga saker och lägre på nyttiga rena råvaror

25% godis, glass, chips, dricka, fikabröd
    12% det mesta
    0% råa grönsaker och frukter och rått kött och fisk och torkade baljväxter.

• Anonym (Jessica)
    IsDimma skrev 2012-01-13 17:58:19 följande:
    Så allra bäst skatt från anorektiker då?
    Se det såhär: Mer samhällsresurser kan läggas på anorektiker.
  • Majken

Ska rökare också betala utifrån lungkapacitet och idrottare utifrån sina skadedokumentationer då? Ska psyksjuka också betala högre skatt eftersom de oxå i slutändan kan kosta samhället rätt mycket pengar? Och var skulle de med högre BMI vägas och mätas? Ska vi ha fullt av kontrollanter som kollar av ALLA människor med ett sk "riskbeteende"??

Nej, fullt omöjligt i praktiken och inget jag vill ställa upp på!

• mamma till tre busungar
    Anonym (Jessica) skrev 2012-01-13 17:54:44 följande:
    www.dn.se/debatt/skatt-pa-lask-och-godis-beho...

Det finns förslag på sockerskatt. En bra idé tycker jag, men vore det inte ännu bättre om man beskattades utifrån sitt BMI? Ju tjockare människa, desto högre skatt just för att den kommer kosta samhället mer i form av vård. Vad tror ni?
    Jag tror att det vore en väldigt dålig idé som inte hör hemma i ett modernt välfärdssamhälle. Men visst beskatta gärna den onyttiga maten (godis, snacks etc) och sänk skatten på nyttiga varor!
  • zygoma girl

Och eftersom högutbildade är friskare än lågutbildade så få man lägre skatt ju fler högskolepoäng man tar!

• Anonym

Haha, så muskulösa, tränade personer kostar samhället mer än otränade som bara har fett och knappt muskler? Skulle inte tro det. Att man väger mycket betyder inte att man är tjock. BMI är inte ett tillförlitligt mått.

• Anonym (eller hur??)

Ja eller så dör jag när jag är 45 år i en hjärtattack och då kostar jag inte samhället så mycket. Medan det finns nån smalis som blir 90 år och har behövt på på äldreboende sedan den var 70 bast för den fick alzheimers...

Så vem kostade då mest i slutänden???

Svar på tråden Skatt utifrån BMI!