-
Hur menar du nu? Snodde du inte frivilligt?Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 18:27:30 följande:Jag betalade naturligtvis varan när jag upptäckte det. Det är väl SJÄLVKLART! Man snor väl inte nåt för 65 spänn. Hade jag snott något frivilligt så hade jag snott ordentligt så det är värt straffet ;) det här var det värsta jag vart med om, nåt så fruktansvärt pinsamt
-
-
Står längst ner: Staffregister.
-
Kan inte hjälpa dig TS, men fyfan vad pinsamt och jobbigt, har råkat gå ut ur affären med en brödpåse en gång (ja jag är virrig) ich hann som tur var tillbaka och betalade den innan jag råkade ut för samma sak som du..
Hoppas det löser sig! -
Men du hade ju inte lämnat sista stället du kunde betala på? Min kompis som är vakt säger alltid att dom tar snattarna när dom är på väg ut, när dom gått förbi sista stället att betala på.
-
Är du helt ostraffad sedan tidigare?
Det slutar nog i ett strafföreläggande i så fall. Det hamnar i belastningsregistret men du slipper komma till tingsrätten för rättegång.
Se http://www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/Strafforelaggande/
Har du kvittot kvar på det du betalade för (inte nödvändigt, men kan vara bra för att visa att du köpte dyrare och liknande varor som du betalade vid samma tillfälle) och vidhåller att det var ett misstag att få med cremen utan att betala så kan du ju låta bli att skriva under straffreläggandet eller kontakta åklagaren/utredaren. Du kan förklara för den som utreder brottet att det var ett misstag. Då kan de antingen lägga ner det om de bedömer att det inte kommer att leda till någon fällande dom, eller så går det till domstol och du får förklara för tingsrätten att det var ett misstag. Tingsrätten bedömer sedan om det förelåg något uppsåt eller inte, alltså om de tror på dig när du säger att det inte var meningen. Du kan då frias helt och inget syns i belastningsregistret, eller så står det att du dömts för snatteri. Straffet blir i så fall troligtvis lite böter. Har du redan betalat eller lämnat tillbaka varan så har affären antagligen inget skadeståndsanspråk, hade du inte betalat och varan hade varit osäljbar eller något sådant så hade du troligtvis också fått betala tillbaka värdet på den om affären yrkat på det.
Döms du eller godkänner ett strafföreläggande så stannar det i ditt fall antagligen kvar i belastningsregistret i 5 år.
Se http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/ -
Om man blir störd av ngt i en butik och håller i en vara, stoppa den aldrig i fickan. Lägg den var som helst men inte där.
-
Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-13 20:46:46 följande:Åh tack! Hoppas min hemska historia kan få andra att tänka på vad dom gör (omedvetet) i affären. Vissa saker går på ren rutin.Det är lätt hänt om man blir distraherad och sedan glömmer bort att den ligger där..Ett litet tipsAnonym skrev 2012-01-13 20:51:13 följande:
Om man blir störd av ngt i en butik och håller i en vara, stoppa den aldrig i fickan. Lägg den var som helst men inte där.
-
Men jag trodde att det som hamnar i belastningsregistret står kvar där livet ut? Men jag kanske har fel?Anonym skrev 2012-01-13 20:35:24 följande:Är du helt ostraffad sedan tidigare?
Det slutar nog i ett strafföreläggande i så fall. Det hamnar i belastningsregistret men du slipper komma till tingsrätten för rättegång.
Se www.aklagare.se/Lattlast/Vad-gor-en-aklagare/.../
Har du kvittot kvar på det du betalade för (inte nödvändigt, men kan vara bra för att visa att du köpte dyrare och liknande varor som du betalade vid samma tillfälle) och vidhåller att det var ett misstag att få med cremen utan att betala så kan du ju låta bli att skriva under straffreläggandet eller kontakta åklagaren/utredaren. Du kan förklara för den som utreder brottet att det var ett misstag. Då kan de antingen lägga ner det om de bedömer att det inte kommer att leda till någon fällande dom, eller så går det till domstol och du får förklara för tingsrätten att det var ett misstag. Tingsrätten bedömer sedan om det förelåg något uppsåt eller inte, alltså om de tror på dig när du säger att det inte var meningen. Du kan då frias helt och inget syns i belastningsregistret, eller så står det att du dömts för snatteri. Straffet blir i så fall troligtvis lite böter. Har du redan betalat eller lämnat tillbaka varan så har affären antagligen inget skadeståndsanspråk, hade du inte betalat och varan hade varit osäljbar eller något sådant så hade du troligtvis också fått betala tillbaka värdet på den om affären yrkat på det.
Döms du eller godkänner ett strafföreläggande så stannar det i ditt fall antagligen kvar i belastningsregistret i 5 år.
Se www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gall.../ -
Nej fängelse lär det inte bli, men möjligen en prick i registret som inte ser så bra ut. Sen blir det förmodligen böter på runt 1500:- såvida inte fallet blir nedlagt i brist på bevis. Rätt ofta det blir det. Rådet jag vill ge dig är att inte snatta igen. Det är så himla onödigt och den där sminkgrejen för 65 kr blir lätt en brutalt dyr sak..
-
Nä men en prick i belastningsregistret och böter kan inte vara roligt heller för något man gjorde "i bara farten" utan att tänka sig för.. :/JohnDoe skrev 2012-01-14 14:08:02 följande:Du kommer få böter, runt 2500 inklusive det som ska till brottsofferfonden. (har jag för mig) Inte en chans du får fängelse för snatteri.
Men TS, försök att inte tänka på det så mycket. Pricken försvinner om fem år och du kommer kunna ta banklån ändå, du borde kunna få jobb också om du bara berättar hur det var om dom undrar.. alla mer eller mindre har en prick för nånting (tex fortkörning). -
Tyvärr så är det så att många som snattar även handlar helt vanligt och det gör att de som snattar av misstag hamnar i samma kategori. Dvs misstrodda.Tigerliljaaa skrev 2012-01-14 13:35:30 följande:om du handlade för nästan 300 så borde det vara tämligen lätt att visa upp det kvittot för polisen och säga det här rä vad jag handlade för varför skulle jag då snatta en pryl för 65? det var ne olycka och jag var på väg till förbutiken för att betala cremen när väktarna kom.
hade jag varit plis som hade hand om det här ärendet hade jag skratat åt väktarna och lagt ner det.
Hur många snattare köper någonting samtidigt? och för en summa som 300 dessutom? -
Fast är man minderårig ser ju det annorlunda ut, väljer butikschefen att göra en anmälan så blir det ju socialtjänsten som kopplas in. Straffet blir ju att de ringer föräldrarna så får de ta hand om alternativt straff för dig, samt betala för det du tog.virre85 skrev 2012-01-14 14:28:52 följande:Jag blev tagen för snatteri som liten, fick en knäpp på fingret typ. Fick åka till polisen men butiken gjorde ingen anmälan om jag gick tillbaka och bad om ursäkt. Sedan blev jag portad i 6 mån.
Det blir nog inte så farligt..
Fast finns snatteri längre, är det inte stöld nu för tiden?
Är man vuxen så får man stå för sina handlingar själv.
Snatteri är det till ett visst värde har jag för mig vet inte vilken direkt summa som räknas som stöld.
I vilket fall som helst så är det fel, och det vet man ung som gammal. -
Skit i alla elaka kommentarer. Berättar du samma sak för butikschefen så drar han säkert tillbaka anmälan.. alltså att du väntade ett viktigt samtal, du hörde telefonen ringa och slängde ner både väskan och jackan på golvet för att leta rätt på mobilen som du inte kunde i hitta i väskan, och i all hast råkade du lägga den i väskan osv osv.. (allt finns ju dessutom på övervakningsvideon)Anonym (ångrar mig så) skrev 2012-01-14 15:27:36 följande:Jag vet inte ens vad jag ska säga, kan inte alls förstå hur du kan tro det var medvetet. Jag har sovit sammanlagt ca 1 timme inatt för att jag legat och tänkt, tänkt och tänkt. Jag har iaf fått bokat möte med butikschefen nu och ska träffa honom på måndag eftermiddag och då ska han ha med sig övervakningsfilmen, känns skönt.
Berättar du det för butikschefen så tror inte jag att h*n fortsätter "bråka" med dig om ynka 65:-
Var bara lugn och förklara allt från början till slut.
Lycka till ! -
Usch stackare, förstår att det inte var roligt för dig.
När du stod i kön sedan för att betala, när de tog dig, hade du den fortfarande i väskan eller höll du den i handen då? Jag menar, om du stod med den öppet i handen låter det ju helt galet att de tog dig.
Ursäkta om du redan svarat på det, har inte läst alla inlägg. -
Min syster åkte fast för snattning förra året. Det hon tog ett linne värt 250:- och fick 2700:- i böter... Hon lär inte göra om ett igen. Så ångerfull och skamsen.
-
Du skriver i ditt inlägg att du erkände brottet! varför berättade du inte som det var för poliserna i förhöret??? om du nu inte hade uppsåt att ta den..