Vad anser ni om att göra 2 ultraljud med 2,5 veckas mellanrum?
Hej..
Jag va på ett privat ultraljud idag som jag bokat själv, och är vecka 16, som jag själv beräknat..
Jag bokade denna tiden när jag var väldigt orolig för att något skulle vara fel, och ville ej avboka nu, för jag förväntade
mig att det skulle vara ett bra ultraljud..
Vilket fall som helst, väl på plats berättade gynekologen dom inte alls erbjuder bla bla, men hon kollade och hon sa att det var ett fint foster, det såg bra ut, jag kunde själv avgöra vad hon höll på med när hon kollade, t.ex mätte huvudet, och såg hjärtat slå osv, så det var en otrolig känsla och riktigt lugn..
Men vilket fall som helst, nu har jag ju inbokat för vanlig rutin ultraljud om 2,5 vecka, då kommer jag alltså vara i v.18+6 enligt beräkingar..
Tiden och dagen de gett oss passar inte, så jag har tänkt boka om, och jag ringde barnmorska för att få råd, men hon va mest otrevlig och hjäpte inte alls till, ifrågasatte varför jag gjort ultraljud (som jag ju visserligen nu i efterhand känner va ganska onödigt eftersom jag hade förväntat mig mycket mer information, och de sa inget heller om det när jag bokade tid eller hade telefonmöte med gynekologen själv...)
Så det jag nu vill ha hjälp ifrån er, förllåt för lång text, det är det här med att det är ganska tätt mellan ultraljuden..
Den jag var på idag höll på kanske 2-3 minuter, så det va ju väldigt kort tid, men vill ej utsätta min bebis för massa strålning, men tror ni det är någon fara att jag går så pass snabbt igen, med bara 2,5 veckas mellanrum?
Kommer ju visserligen boka om tiden, men kanske de bara ger mig dagen efter t.ex, så det är ju inte så stor skillnad..
Vd hade ni gjort, har ni några personliga erfarenheter? Borde jag boka om ultraljjudet senare, t.ex när jag är i vecka 20?
Barnmorska jag pratade med för rådgivning påpekade att man kollar i vecka 18 just av den anledningen för att kunna avbryta graviditeten om det finns fel, men det är väl ändå mitt val om det skulle vara något?
Och tiden de har gett mig är ju precis i slutet av vecka 18 ändå..
Så ialla fall, erfarenhet med att göra täta ultraljud, tror ni det är något dåligt för bebisen? Kommer ju INTE gå på några fler förutom de man blir kallade till eller om det skulle vara något annat sjukvården rekommenderar..