• Queenie70

stäng grinden!

På mitt barns dagis har vi efter mycket om och men fått dubbelgrindar som fungerar som en sluss ut och in från dagis. En trafikerad gata går PRECIS utanför den yttre grinden så man har inte mer än en meter att spela på om en unge råkar springa ut. ExtraGrinden installerades också för att ett barn för nåt år sedan rymt och tagit sig ända ner till centrum. Men det är då fan vad folk verkar ha svårt att förstå att dessa grindar finns där av en anledning. Nästan varje dag står ena grinden öppen och flera gånger i veckan så står båda grindarna öppna, och jag börjar lacka ur. Om man ska in och hämta sin egen unge så är det tydligen inte så viktigt att nån annans barn kan springa ut i gatan. Sån fruktansvärd självcentrering alltså. Lämnar du grinden öppen när du hämtar och lämnar och på vilket sätt rättfärdigar du detta inför dig själv?

• Svar på tråden stäng grinden!
  • Anonym

Huvudsaken är att min unge är hel och välbehållen... Typisk mentalitet idag. Säg till förskolan att låsa grindarna och skaffa dörrklocka så föräldrarna får vänta tills personalen öppnar om föräldrarna nu är så dumma att de inte är rädda om andras barn.

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-01-13 21:10:34 följande:
    Huvudsaken är att min unge är hel och välbehållen... Typisk mentalitet idag. Säg till förskolan att låsa grindarna och skaffa dörrklocka så föräldrarna får vänta tills personalen öppnar om föräldrarna nu är så dumma att de inte är rädda om andras barn.
    Skulle nog bli väldigt svårt praktiskt att genomföra men nån slags böter till de föräldrar som inte stänger kanske. Övervakning med kamera för att komma åt syndarna Förlorade dagisrättigheter under nån vecka eller så, kanske skulle få folk att kamma sig.
  • Lattjo

Jag stör mig också på grindar som inte är ordentligt stängda. På jäntans dagis är det bara en grind men det finns kedjor på alla yttergrindar så man måste stänga den med för säkerhets skull. Varenda dag jag hämtar är kedjan inte på. Jag fattar inte, det är inte svårt för barnen att få upp grindarna men kedjan är svårare men folk bryr sig inte helt klart. Mycket irriterande...

• Coyote

Jag stänger och låser ALLTID grinden, inte bara på mitt barns förskola, utan alla förskolor och liknande som jag är på besök på. Jag låser den helt, även med kedjan, som många verkar tycka är onödig. Kommer det en förälder efter mig så står jag kvar vid grinden tills denna kommit fram eller helt enkelt gått in, så låser jag själv sen.

Eftersom jag jobbar på förskola blir jag vansinnig på alla föräldrar som så högaktningsfullt skiter i att stänga grinden när de kommer för att hämta och lämna, eller de som för den delen låter och lär sina ungar klättra ÖVER grinden. Vad fan tror ni den är till för?!

• Themis

Jag stör mig på de som dessutom öppnar metallgrinden UTÅT när vi har en cykelbana direkt utanför.

Och så står grinden och slår ut i vinden, tänk vad bra om någons lite större barn kommer där och får den Wham!! i skallen...

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym

Ostängda grindar är tydligen ett problem på många förskolor.
    Det finns en sorts låsanordning till ytterdörrar.
    Det fungerar så att för att kunna öppna dörren så måste man trycka på en knapp
    samtidigt  som man öppnar dörren.
    Knappen sitter förstås så högt att barnen inte når den.

• Queenie70

Folk är helt enkelt inte riktigt navlade tydligen. Sorgligt att höra att det inte bara är på lillens dagis som folk slarvar.

• AnnaGreta 378

Nej, jag lämnar aldrig grindarna öppna, däremot svär jag ofta över att de är så svåröppnade (särskilt med en sovandes tvåårsklump i famnen). Fast grejen är väl att barn inte ska kunna öppna dem...

• Jaramla

samma hos oss. och jag vet vilka det är som ALDRIG stänger. med ganska stora barn förstås, som hämtar dem i bil som de parkerar precis utanför grinden. men jag som kommer med två ganska små varav den ena mer vild än tam blir tokig på det där! då har ändå förskolan satt upp en stor skylt med "tänk på barnen stäng grinden" men det hjälpte dessvärre inte...

• Coyote
    Anna-Greta skrev 2012-01-13 21:40:24 följande:
    Nej, jag lämnar aldrig grindarna öppna, däremot svär jag ofta över att de är så svåröppnade (särskilt med en sovandes tvåårsklump i famnen). Fast grejen är väl att barn inte ska kunna öppna dem...
    Jepp! Grinden SKA vara trög att öppna, men jag vet hur jävla irriterande det är när man står där med en unge på ena armen och ett ton kläder på andra och ska försöka få upp skiten...
  • Nattis90

Samma sak på min sons gamla dagis :S Kan inte människor tänka på andras barn oxå och inte bara deras egna ? Å blir arg bara jag tänker på det ! Säg till personalen att dom ska sätta upp en tydligt skylt vid grindarna !

• Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-01-13 21:33:18 följande:
    Ostängda grindar är tydligen ett problem på många förskolor.
    Det finns en sorts låsanordning till ytterdörrar.
    Det fungerar så att för att kunna öppna dörren så måste man trycka på en knapp
    samtidigt  som man öppnar dörren.
    Knappen sitter förstås så högt att barnen inte når den.

Men? Ska barnen inte få vara ute då?
  • Anonym (snälla)

Nej, jag fattar inte detta heller! Jag blir förtvivlad på alla föräldrar som lämnar grinden öppen, eller inte bryr sig om att fälla ner säkerhetsbygeln - för att det är så jobbigt att fälla upp den igen på tillbakavägen. Men fattar dom inte att om de inte fäller ner säkerhetsbygeln så finns det ju barn som lätt kan öppna grinden? En del gör detta trots att de ju ser att det är massor av barn ute? Andra gör det för att det tror att förskolegården är barnfri. Det är en förskola: räkna inte med att gården är barnfri!
    Alla ni som tänker att det är ok att slarva lite med grinden när ni bara ska inom några minuter och hämta ett glatt litet barn, tänk om, snälla. Hämtningen kan ta mycket längre tid än ni förväntat er, och även om det bara tar några minuter så krävs det inte längre tid än så innan olyckan kan vara framme. Gården behöver inte vara tom bara för att ni inte ser några barn. Ibland får äldre barn springa ut på gården för att hämta saker, eller för att springa av sig lite energi och de syns inte alltid. Ibland släpper andra hämtande föräldrar ut sina barn på den trygga gården, medan de själva ammar eller klär på ettåringen, eller vad som helst. Barn kan också få för sig att rymma ut till gården på oväntade tider. Och ibland hinner en annan barngrupp gå ut medan ni hämtar ert barn på eran avdelning, och tänk om pedagogen skulle glömma att gå och titta så att ingen har slarvat med grinden det första hon/han gör. Stäng alltid grinden lika noggrant. Även om det betyder att någon annan snart måste öppna den igen. Grinden finns där för barnens skull.       

• Queenie70
    Coyote skrev 2012-01-13 21:43:50 följande:
    Jepp! Grinden SKA vara trög att öppna, men jag vet hur jävla irriterande det är när man står där med en unge på ena armen och ett ton kläder på andra och ska försöka få upp skiten...
    Hos oss tror jag faktiskt att det är de med de riktigt små barnen som ska ut och in med vagn som är de största syndarna. De kanske bara tänker utifrån sitt eget perspektiv med då de har så små tottar som inte i första taget lunkar ut från det inre huset, medans vi som har busiga 3-4 åringar i huset närmast grinden mycket väl ser hur nån unge får för sig att smita iväg.
  • Anonym (Grr)
    FlörtJag arbetar på förskola och detta är något vi märkligt nog får tjata om.

Många skiter i att stänga grinden när de hämtat sitt/sina barn. De tänker väl
    att nu är mina barn i säkerhet så nu kan jag spara lite av min energi och strunta i att
    stänga grinden. 

Vi har ofta hört barn påminna sina föräldrar att de måste stänga efter sig så vi har lärt
    några vad som är rätt och fel     
  • Queenie70
    Anonym (snälla) skrev 2012-01-13 21:46:36 följande:
    Nej, jag fattar inte detta heller! Jag blir förtvivlad på alla föräldrar som lämnar grinden öppen, eller inte bryr sig om att fälla ner säkerhetsbygeln - för att det är så jobbigt att fälla upp den igen på tillbakavägen. Men fattar dom inte att om de inte fäller ner säkerhetsbygeln så finns det ju barn som lätt kan öppna grinden? En del gör detta trots att de ju ser att det är massor av barn ute? Andra gör det för att det tror att förskolegården är barnfri. Det är en förskola: räkna inte med att gården är barnfri!
    Alla ni som tänker att det är ok att slarva lite med grinden när ni bara ska inom några minuter och hämta ett glatt litet barn, tänk om, snälla. Hämtningen kan ta mycket längre tid än ni förväntat er, och även om det bara tar några minuter så krävs det inte längre tid än så innan olyckan kan vara framme. Gården behöver inte vara tom bara för att ni inte ser några barn. Ibland får äldre barn springa ut på gården för att hämta saker, eller för att springa av sig lite energi och de syns inte alltid. Ibland släpper andra hämtande föräldrar ut sina barn på den trygga gården, medan de själva ammar eller klär på ettåringen, eller vad som helst. Barn kan också få för sig att rymma ut till gården på oväntade tider. Och ibland hinner en annan barngrupp gå ut medan ni hämtar ert barn på eran avdelning, och tänk om pedagogen skulle glömma att gå och titta så att ingen har slarvat med grinden det första hon/han gör. Stäng alltid grinden lika noggrant. Även om det betyder att någon annan snart måste öppna den igen. Grinden finns där för barnens skull.       
    Precis det argumentet fick jag av en mamma häromdagen som tyckte att jag inte skulle stänga grinden bakom mig för att hon snart skulle ut med barnvagnen. Att det ju inte var några barn ute på gården.
  • Anonym (galet)

När min son gick på dagis förekom det här problemet. En dag när jag skulle hämta honom var de ute och lekte, jag gick in för att hämta hans grejer, när jag kom ut igen var han borta. Grinden var stängd men de som hade gått innan mig lät honom gå med ut??? Varför släpper man ut en treåring utan att en vuxen är med?
    Behöver jag ens nämna att jag var fly förbannad?Demon 

• tezzlann

Ser att det var längesedan detta var uppe...

ville bara skriva av mig.

idag var vår dagisgrind öppen och Min son höll på att springa ut på parkeringsplatsen som är bäckmörk!

mina nerver har inte lugnat sig än.

Jag är så himla besviken och arg!!

Svar på tråden stäng grinden!