• Scream2

Ska ALLA försöka räddas?

Såg ett engelskt program idag, om barn födda i v 23. I England gör man allt för att rädda barnen och det är endast upp till föräldrarna när man ska avbryta, OM man öht ska göra det, trots att barnet lider och det finns ingen chans till att det ska överleva. Man fick följa två par som hade lite olika åsikter om man säger så, och lite olika sätt att framföra dom.
    I Holland sätter man öht inte åtgärder på barn födda i v 23. De får lugn och stilla somna i famnen hos sina föräldrar. 

I England var det en mkt stor procent barn som föddes i v 23 endast 9 av 100 kunde åka hem från sjukhuset (de andra avled inom olika tidsperioder) endast 1 av dessa 9 levde ett liv utan handikapp. 

Sen kom en accpect...de intervjudade en 26 årig tjej, född i v 26, mentalt helt ok, med fina betyg, men hade bara förmåga att röra en arm. När hon räknades som vuxen blev hon utlängd från sjukvården. Det fanns ingen rehab/träning/sjukgymnastik osv. Hon var inte önskvärd längre...men som hon framförde, jag var väldigt önskvärd när jag föddes, en mirakelbaby, men nu är jag inte värd nåt.....

I englad läggs många många 1000 pund på att rädda för tidigt födda barn (iom hög andel prematurer också då) men det läggs inte ner några pengar på förebyggande vård (hög andel prematurer bland samhällets "bottenskikt") så att kvinnor skötte om sig bättre tex, och när barnen väl kom hem, med ofta då svåra skador så var det köer till sjukgymnastik, köer lite överallt och läkare kände sig handfallna...

Så ett flertal läkare menade att så länge man inte tar hand om de barn som överlever på ett humant och värdig sätt ska man inte heller försöka rädda livet på dom under kanske inte alltid etiska former (när föräldrar vill fortsätta behandling som inte ger nån effekt tex). 

Hur är det i Sverige? Hur många procent av barn födda i v 23 växer upp utan skador? Får de barn som fått bestående men all hjälp, och även en när de blir vxuna eller behövs det mer resurser? Ska man verkligenf försöka rädda alla förtidigt födda barn? Eller ska man göra som i Holland, konsekvent?

Ja inte är det lätt..                  

• Svar på tråden Ska ALLA försöka räddas?
  • memis

Nej det tycker jag inte att man ska kunna.. Tror eller vill tro att det finns en anledning till att det mesta händer. Frågan hade givetvis blivit så mycket svårare om jag någongång tvingas vara med om det och kanske aktivt göra ett helt omöjligt utan att få hjärtat krossat. 

• Apocalypso

Nej, det finns viktigare saker att lägga resurserna på än förtidigt födda.

Only weak men fear strong women!
  • Tahu

Hade en kollega med dotter född i v 23 hon anser nog att dottern absolut skulle få alla möjligheter hon fick och hon lever och har det bra. Min systerson föddes i v25 helt fantastisk 4 åring som mår hur bra som helst! Så varför ska inte alla få möjligheten, då vet man ju att man gjort allt man kunnat iaf!

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Lavish

Jag tycker inte man ska låta bli p.ga pengar trots dåliga odds. Då kan vi väl lika gärna lägga ner all sjukvård för dem över 85 också för de ska ju ändå dö.

Men jag kan hålla med om att det finns ett stort etiskt problem i hur många lidanden de små barnen utsätts för gentemot så dåliga odds att det ska löna sig för dem.

• liji77

Det finns en tråd som riktar sig till föräldrar till extremt för tidigt födda barn. Den kan vara intressant att läsa kanske.
    Jag själv är mycket partisk, kluven och känslomässigt engagerad i frågan.
    Jag vet faktiskt inte riktigt var jag står i denna fråga.
    Det enda jag kan säga är att om man en dag står där med en liten varelse med varm klibbig hud, så skör att du ser blodkärlen under. Den lilla varelsen får plats i din ena hand och är så full med slangar att du knappt ser hur varelsen ser ut. Men det lilla hjärtat pickar på, kroppen är varm och de små fingrarna griper om ditt finger när du lägger dit det. När den lilla varelsen är ditt barn, ja hur tänker du då?   

Ja, man tänker allt och inget. Man känner allt och inget. Hopp och förtvivlan, hopp och förtvivlan, så ser det ut.

Det enda jag vet att jag har en uppfattning kring det är att även små bebisar känner samma smärta som alla andra efter en operation. Så någonstans måste det finnas en gräns för vad man utsätter de små barnen för.   

• Tahu
    Lavish skrev 2012-01-13 21:58:14 följande:
    Jag tycker inte man ska låta bli p.ga pengar trots dåliga odds. Då kan vi väl lika gärna lägga ner all sjukvård för dem över 85 också för de ska ju ändå dö.

Men jag kan hålla med om att det finns ett stort etiskt problem i hur många lidanden de små barnen utsätts för gentemot så dåliga odds att det ska löna sig för dem.
    Håller helt med om det översta du skrev, men inte det andra. Anser att om några kan överleva har de också rätt till livet!

Blir lite ledsen av TS och flera kommentarer, för vem har rätt att välja vilka barn som får chansen att leva? DE kämpar ju, varför skulle inte vi hjälpa. Har en fantastisk systerson som jag är tacksam för att ingen dömde ut innan han fick chansen. Solig
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Lavish
    liji77 skrev 2012-01-13 22:03:02 följande:
    Det finns en tråd som riktar sig till föräldrar till extremt för tidigt födda barn. Den kan vara intressant att läsa kanske.
    Jag själv är mycket partisk, kluven och känslomässigt engagerad i frågan.
    Jag vet faktiskt inte riktigt var jag står i denna fråga.
    Det enda jag kan säga är att om man en dag står där med en liten varelse med varm klibbig hud, så skör att du ser blodkärlen under. Den lilla varelsen får plats i din ena hand och är så full med slangar att du knappt ser hur varelsen ser ut. Men det lilla hjärtat pickar på, kroppen är varm och de små fingrarna griper om ditt finger när du lägger dit det. När den lilla varelsen är ditt barn, ja hur tänker du då?   

Ja, man tänker allt och inget. Man känner allt och inget. Hopp och förtvivlan, hopp och förtvivlan, så ser det ut.

Det enda jag vet att jag har en uppfattning kring det är att även små bebisar känner samma smärta som alla andra efter en operation. Så någonstans måste det finnas en gräns för vad man utsätter de små barnen för.   
    Ja, men kanske kan det vara skönt då att som i Holland att beslutet redan är taget att ingen vård kommer ges? Utan man får istället en fridfull stund att hålla sitt lilla barn medan de lever, utan slangar och sånt, och ta farväl, klappa, smeka och så vidare. Än en smärtsam och panikfull kamp för både barn och föräldrar som ändå slutar i samma konsekvens.

Men säkert inte för andra, vissa kommer nog alltid bära en bitterhet om det är så att deras barn inte får chansen.
  • Tahu
    liji77 skrev 2012-01-13 22:03:02 följande:
    Ser poängen, men människor med stora smärtor hoppas fortfarande på livet till en viss punkt. Det handlar ju inte om veckan någon föds, utan om det finns en chans att just den bebisen klarar sig!
  • Scream2
    Tahu skrev 2012-01-13 22:06:57 följande:
    Håller helt med om det översta du skrev, men inte det andra. Anser att om några kan överleva har de också rätt till livet!

Blir lite ledsen av TS och flera kommentarer, för vem har rätt att välja vilka barn som får chansen att leva? DE kämpar ju, varför skulle inte vi hjälpa. Har en fantastisk systerson som jag är tacksam för att ingen dömde ut innan han fick chansen. Solig

Varför blir du ledsen av TS? 

• Lavish
    Tahu skrev 2012-01-13 22:06:57 följande:

Ja, de man tänker på är väl alla de barnen (de allra flesta) som ändå dör efter att ha utsatts för en massa smärtsam vård.
Svar på tråden Ska ALLA försöka räddas?