Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

    Om lärare

    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan
    Det tycker inte jag. 12,5 ska fördelas mellan förarbete (planering, hämtning och iordningställande av material, med mera), efterarbete (återställande av salar och material, rättning av prov, lektionsskrivelser, dokumenterande av närvaro, elevprestationer, med mera) och slutligen övriga arbetsuppgifter (ansvarig för planering av studieresor och studiedagar, inhandling och service av IT-utrustning, kompetensutveckling och arbete med den nya läroplanen och tillämpning av den nya skollagen, med mera).

    Händer det något "oförutsett" eller utöver det vanliga kan det gå många timmar till detta.
    Kalle och Pelle bråkade - dokumentera vad som hände, prata med de inblandade, ringa och maila deras föräldrar, prata med rektor och övriga inblandade personal. 
    Tova och Emil har fått olika diagnoser efter utredning - Ny planering för dessa efter deras nya förutsättningar, leta reda på annat material till dessa utifrån vad läroplanen ger utrymme till, prata med övriga inblandade pedagoger, prata med deras föräldrar, dokumentera allt. 
    Är barnet i den ålder att det ska ha betyg måste det skrivas en åtgärdsplan ifall läraren misstänker att det kanske inte når godkännt/E - skriftlig dokumentation om var problemet ligger, vilka åtgärder som ska sättas in och hur dessa åtgärder ska appliceras och tidsramar. Om barnet efter utsatt tid fortfarande riskerar att inte uppnå godkännt betyg (E) ska hela proceduren med åtgärdsprogrammet starta om från början. Och detta ska ske med VARJE elev som riskerar att inte uppnå betyget.

    Sen allt annat småtjafs som nästan alla lärare gör trots att de inte räknar in det i arbetstiden - tittar på dokumentärer för att se ifall det går att använda i undervisningen, går på museum av samma skäl, läser saker på nätet som kanske skulle kunna vara till nytta för undervisningen, med mera.

    Att planera ett bra prov till en klass så att alla ska kunna visa sina kunskaper efter sina förutsättningar tar kanske 2-5 timmar, att rätta 30 st av dessa prov kan i vissa fall ta 15 timmar, per klass och prov.  
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Om lärare