• Bohman

Hur mycket får man tjäna med hobbyverksamhet?

Hur mycket får man tjäna innan man måste skatta vid hobbuverksamhet.
    Det var juh 50.000kr, men många säger att det höjts...
    stämmer det?

♥(¯`°?.¸ ♥ www.mammabohman.blogg.se ♥¸.?°´¯)♥
  • Svar på tråden Hur mycket får man tjäna med hobbyverksamhet?
  • stjierna

Prata med skatteverket. Det är inte bara omsättningen som avgör om du har hobbyverksamhet el företag.

• Bolaget

Vinst på hobby skattas från första kronan, däremot behöver man inte redovisa moms förrän man omsätter mer än 30.000 per år.

De 50.000 du tänker på är att det är skattefritt att sälja personligt lösöre upp till det beloppet i vinst.

• Bohman

Okej, ja vinner gör jag ju inte på det alls.
    Snarare tvärtom!
    Tack för svar!

• Loreena

Men det är bara om man går med vinst som man måste skatta antar jag? Jag har tagit en kull på min hund och räknar jag alla kostnader jag haft för hunden, så som inköp, försäkringar, diverse hälsoundersökningar och kontroller, meritering, kostnader i samband med kullen etc. så så har jag snarare gått back.

• Bolaget

går du back så blir det naturligtvis ingen skatt. MEN det är du som har bevisbördan om skatteverket skulle vara intresserade. Det gäller alltså inte bara att du räknar på dina kostnader utan att du har sparat dina kvitton.

• majlinsa

Vad är skillnad mellan hobbyverksamhet och sälja privat? Tex en kull m hundvalpar som nändes ovan.

• jassikan

Djuruppfödning räknas som en hobbyverksamhet.
    Hobbyverksamhet handlar om att en hobby, oavsett typ, ger inkomster/överskott av något slag.

• Bolaget
    majlinsa skrev 2012-01-15 09:18:23 följande:
    Vad är skillnad mellan hobbyverksamhet och sälja privat? Tex en kull m hundvalpar som nändes ovan.
    Inte att sälja privat utan att sälja privat lösöre. Med det menas att du säljer sådant du först köpt och använt själv och sedan säljer. Om du säljer dina begagnade kläder, böcker du läst, skivor du inte längre spelar, eller den där hemska vasen du fick av moster Agda eller golfklubborna du skaffade när du började spela golf men nu aldrig använder längre så är det ditt privata lösöre du säljer,
  • jassikan
    majlinsa skrev 2012-01-15 20:11:08 följande:
    Ahh.. Så om jag gör en tårta till någon måste jag skatta om rätt ska vara rätt?
    Jepp, om du tjänar på det (du tar mer betalt än ingredienser och dyl.)
  • Scharff

Men var ska man skatta dom pengarna och redovisa de man tjänar på sin hobby?

• Glass

Man kan även vara förutseende och deklarera inkomster och utgifter inom sin hobby, även om det inte går plus. Då kan man ha det tillgodo om man ett år skulle gå plus och därmed slippa skatten

• Stormorsan

Det är nya regler från 1 juli 2013.

Det nya är att 30 000 kr regeln är borttagen.

4.4 Begreppet ekonomisk verksamhet De regler som gäller begreppet yrkesmässig verksamhet och som ska tillämpas för tid före den 1 juli 2013, innehåller en beloppsgräns på 30 000 kr för sådana verksamheter som inte utgör näringsverksamhet enligt IL. Denna beloppsgräns försvinner när begreppet ekonomisk verksamhet införs. Det betyder att en verksamhet kan anses som en ekonomisk verksamhet oberoende av omsättningens storlek.

4.5 Omständigheter som kännetecknar en ekonomisk verksamhet

– Att verksamheten aktivt marknadsförs på ett ändamålsenligt sätt.

Den omständigheten att personen har utgifter för marknadsföring och kan visa att han gör verkliga försök att skaffa kunder är en indikation på att personen bedriver, eller har för avsikt att bedriva, ekonomisk verksamhet. Ett exempel är att det finns en hemsida där det är möjligt att köpa varor eller tjänster.

Allt hämtat härifrån  http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2013/stallningstaganden2013/13138648113111.5.64a656d113f4c759701bdc.html 

• Stormorsan
    Glass skrev 2013-08-07 19:19:15 följande:
    Man kan även vara förutseende och deklarera inkomster och utgifter inom sin hobby, även om det inte går plus. Då kan man ha det tillgodo om man ett år skulle gå plus och därmed slippa skatten
    Det får man ändå om man följt anteckningsskyldigheten och kan visa underskott tidigare år.

• jassikan
    Stormorsan skrev 2013-08-07 20:08:55 följande:
    Det är nya regler från 1 juli 2013.

Det nya är att 30 000 kr regeln är borttagen.

4.4 Begreppet ekonomisk verksamhet De regler som gäller begreppet yrkesmässig verksamhet och som ska tillämpas för tid före den 1 juli 2013, innehåller en beloppsgräns på 30 000 kr för sådana verksamheter som inte utgör näringsverksamhet enligt IL. Denna beloppsgräns försvinner när begreppet ekonomisk verksamhet införs. Det betyder att en verksamhet kan anses som en ekonomisk verksamhet oberoende av omsättningens storlek.

4.5 Omständigheter som kännetecknar en ekonomisk verksamhet

– Att verksamheten aktivt marknadsförs på ett ändamålsenligt sätt.

Den omständigheten att personen har utgifter för marknadsföring och kan visa att han gör verkliga försök att skaffa kunder är en indikation på att personen bedriver, eller har för avsikt att bedriva, ekonomisk verksamhet. Ett exempel är att det finns en hemsida där det är möjligt att köpa varor eller tjänster.

Allt hämtat härifrån  www.skatteverket.se/rattsinformation/stallnin... 

Då lär blanketten för redovisning också se annorlunda ut.
  • myway

Som exempel att göra en tårta och sälja kan sluta illa också om du inte har ett livsmedelsgodkänt kök eller vad det heter.

Svar på tråden Hur mycket får man tjäna med hobbyverksamhet?