• Anonym (orolig)

Tappar hår - 20 år (kvinna)

Det hela började en kväll för ca. 2 månader sedan då jag stod framför spegeln och borstade håret. Upptäckte väldigt snart att jag hade en kal rund fläck någon cm in i håret. Den kala fläcken var då i storlek mellan en 10a-1krona. Ingenting har vuxit upp för att stanna. Man kan se lite hårsäckar, men såfort jag ens får ett pincettgrepp runt hårstråt så släpper det. Är fortfarande kal liksom.

Nu idag satt jag och "pillade" igenom håret och märkte ganska snabbt att 4-5 långa hårstrån följde med fingrarna varje gång jag drog, även om jag faktiskt var väldigt försiktig. Tittade mig snabbt i spegeln och nu har den kala fläcken blivit lite större än en femma. Så antagligen var det från samma ställe det släppte ännu en gång.

Vad kan detta vara egentligen? Håret är fast och stadigt förövrigt, men inte runt denna fläck.

Fick barn för 6 månader sedan, men det kan väll inte ha något med saken att göra?

• Svar på tråden Tappar hår - 20 år (kvinna)
  • lövet2
    Anonym (orolig) skrev 2012-01-14 14:54:50 följande:

Fick barn för 6 månader sedan, men det kan väll inte ha något med saken att göra?

Jo, i princip alla tappar massor av hår under det första året efter förlossningen. Däremot är det vanligaste att det tappade håret är mer jämt fördelat över hela huvudet, så du har haft otur. Prata med en hårfrisör kanske i första hand, för de är vana vid det där problemet ...
  • Anonym (Dr. Frääs)

Låter som alopeci, kanske?

www.alopeci.se/node/6

utdrag:

Alopeci betyder håravfall, oftast på huvudet. Alla åldrar drabbas Det finns ingen möjlighet att förutse vem som får Alopeci. Sjukdomen uppstår lika ofta hos kvinnor som hos män och den kan starta vid vilken ålder som helst även om ca 60 % utvecklar sjukdomen före 20 års ålder. Det finns inte heller någon kulturell disposition för sjukdomen. Människor över hela världen har blivit drabbade. I Sverige räknar man med kanske 150.000 människor.

Men det som gör Alopeci så ovanligt är att det uppstår utan förvarning! En dag upptäcker du kanske en hårtest på kudden, ibland märker du ingenting, men en kal liten fläck syns på huvudet. De flesta beskriver den som av en 5-kronas storlek. Den kala fläcken kan bli stor väldigt fort, men det kan också ta veckor, månader, ja till och med år. För en del blir fläcken större, för andra förändras den inte alls, och hos en del försvinner den. Och ibland försvinner fläcken och kommer igen senare. Men några kommer att förlora allt hår på huvudet, kanske allt hår på kroppen.

I samband med Alopeci uppstår ibland en påverkan på naglarna, de blir sköra och kan se rispade ut från nagelbandet och utåt.

Några andra symptom finns vanligtvis inte, och i bästa fall behöver man bara "vänta ut det". Olika benämningar används för dessa olika former av håravfall. Alopecia areata står för fläckvis håravfall, var det än förekommer på kroppen, Alopecia totalis när en person förlorat allt sitt huvudhår, Alopecia universalis beskriver förlusten av allt hår även på kroppen.

Människor med Alopecia areata, totalis eller universalis är vanligtvis vid utmärkt hälsa. Av den orsaken betraktas denna åkomma som medicinskt godartad.
    --

En läkare kan ge dig bättre besked.
  • Anonym (orolig)

Tack för länken och upplysningen!

Har inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara det. Får kontakta vårdcentralen på måndag.

• Anonym

Det kallas alopecia areata och beter sig precis som du beskriver det. Det är en autoimmun sjukdom, idiopatisk. Oftast löser det sig och försvinner av sig själv, finns inga mediciner eller botemedel. Stress påstås vara en påverkan, så det kan vara läge att slappna av. Även om det inte finns bot, så kan det vara en bra ide att gå till läkare. Ta ett blodprov, kolla upp bla sköldkörteln.

Svar på tråden Tappar hår - 20 år (kvinna)