• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • tuborg

Tack för era svar!

Efter vad jag förstått på min gynekolog så borde det i vårt fall inte ta så lång tid för mig att få tabletterna utskrivna, eftersom jag redan gjort flera olika prover och min sambo har lämnat spermieprov, och alla våra prover är analyserade och ser bra ut.

Önskar er båda lycka till i era fortsatta försök och hoppas att era drömmar snart går i uppfyllelse =)

• tuborg

Kanske beror det även på vilka symptom man har, som jag har förstått det så verkar PCO och PCOs kunna yttra sig på olika vis och man kan vara olika hårt drabbad. Kanske det är så att för vissa av oss gäller det bara att hålla ut, det kommer att gå utan tabletter men tar tid...medan andra av oss har fler symptom och därför är mycket svårare och de måste ha mer medicinsk hjälp. Detta säger jag utan att veta, men efter att ha läst lite om det både i böcker och på nätet, samt pratat med andra som också har pco har jag uppfattat det så.

• tuborg

Tack för alla svar! Kan ju konstatera att de flesta av er tycker att vi borde börja med tabletterna direkt, men som sagt så har vi bestämt att prova själva ett tag nu.

majja80: Tack för tipset! Själv så går jag ner med hjälp av Dukan-dieten, då jag inte riktigt tror på att det är bra med allt fett i GI och LCHF. Men det viktigaste är ju att min hittar något man själv känner funkar och man mår bra av =)

• tuborg

Baby81: Det här med pco och pcos verkar vara individuellt. Men i mitt fall innebär det att jag har för många ägg, vilket leder till att äggen häller tillbaka varandra i mognadsprocessen. Detta innebär i sin tur att jag har oregelbunden mens, vilket gör att en ägglossning är svår att beräkna när den är. Det är inte ens säkert att jag har ägglossning varje cykel. Men jag tröstar mig med att träffar jag och min sambo ägglossningen har vi samma chanser som ett "friskt" par till at det ska blir en befruktning av ägget, vilket är 15% per cykel. Det finns även hjälp att få viaz exempelvis pergotime, läkemedel som läkaren kan skriva ut och som piskar igång en ägglossning där man då vet vilken dag ägglossningen sker. Risken i mitt fall är dock att flera ägg kan mogna och lossa samtidigt då, vilket inte är bra, allt för stora risker om det blir för många ägg som befruktas. Vill man inte ha läkarhjälpen direkt kan man använda sig av ägglossningstest som ju kan köpas på exempelvis apoteket. Du skrev att du behöver gå ner i vikt, vilket säkert kan stämma, övervikt är ett symptom på pco. Mitt tips om du vill ha en diet som funkar (iallafall för mig när det gäller vikten) så är mitt tips Dukan, efter den franske läkaren Pierre Dukan. Gick i höstas ner från 92,5 till 83,5 och sedan jag gjorde en nustart i början av januari har jag gått ner från 83,5 till 74,2 genom att äta den mat som förespråkas i dieten. Här på denna tråden är det många som förespråkar lchf, men personligen tror jag inte att det är bra att stoppa i sig så mycket fett som man gör i den dieten. hoppas detta besvarade några av dina funderingar. Annars så är det bara att fråga så lär du snart få fler svar.

• tuborg

Hej alla som läst/följt/skrivit i denna tråd. Vill bara ge lite hopp till alla er PCO/PCOs:are där ute genom att berätta att jag och min sambo nu lyckats bli spontangravida, alltså helt utan medicinsk (eller annan) hjälp. Baserat på 28-dagarscykel går jag i morgon in i 15:e veckan, nu har jag ju visserligen inte 28-dagarscykel, men baserat på mina senaste cykler så har vi iallafall kommit förbi de värsta 12 första veckorna. Vad jag vill med detta inlägg är att ge er andra där ute lite hopp och att det kan gå.

Ge inte upp!!

Lycka till!!

Svar på tråden Gravid trots PCO