• stw89

Gravid trots PCO

Pennyn skrev 2012-03-05 12:04:35 följande:
    Är ny här på forumet. Har också PCO och försökt bli gravid sedan 1 år tillbaka utan att lyckas. Jag undrar om det här med diet med lågt kolhydratintag, gäller det även om man redan är normalviktig eller till och med smal? Någon som vet?

Hej! Jag har också PCOS. Mina problem har varit acne, behåring och sjukt oregelbunden mens (typ var 3:e till var 14:e vecka) och oftast utan ägglossning. I september började jag med LCHF och har sedan dess fått "regelbunden" mens (varierar mellan cirka 28-35 dagar nu) och även fått igång ägglossning. Jag mår mycket bättre i det stora hela, det enda jag nu kan klaga på är den PMS som jag fått till följd av ägglossningen. Maken som påpekat detta, mitt humör bl.a.... Och jag får en vidrig mensvärk... Men vi tycker båda två att det är klart värt min PMS, eftersom jag faktiskt har ägglossning och mens "på riktigt" nu. För då kan vi ju snart få starta bebisverkstaden Glad

Så testa och se om det funkar för dig med! 
  • stw89

Det här är ju nästan komiskt! Den 26 mars var jag till gyn med massa frågor om PCOS och hur lång tid man skulle försöka själva att bli med barn och när man kunde få hjälp om det inte fungerade. Detta för att förbereda oss lite mentalt eftersom vi då tänkte starta bebisverkstaden nu i september i år. Men när jag kom hem från gyn i mars så bestämde vi oss för att köra igång direkt, det kändes bättre än att gå och bygga upp en "förväntan"/"prestation" typ om att "i september kör vi".

I alla fall så sa gyn när jag var där i mars att i vanliga fall så får man försöka bli med barn i ett år innan man får hjälp, men vi kunde höra av oss när vi hade försökt i "bara" ett halvår. Men vi skulle ändå höras av i september när vi hade tänk starta verkstaden, så att vi kunde göra en extrakoll att allt såg bra ut med PCOS:n och så.

Vi har inte blivit gravida under de här 6 månaderna som vi har försökt, så nu tänkte jag ringa för att tala om hur det ligger till. Men så har jag också gått och haft ont i magen, som kramper, under de senaste 4-5 dagarna samt mått illa sedan måndags kväll på kvällarna, nätterna och morgnarna. Tänkte att det var väl så att mensen var på väg (5 v sedan förra idag)  med världens PMS. För PMS har jag fått sedan jag började med LCHF-kost och fått igång mina ägglossningar lite mer regelbundet... Inatt vaknade jag och mådde så illa att jag tänkte att "nu kräks jag!!!" Tog jättelång tid innan jag kunde somna om, med hink bredvid sängen.

Så nu på morgonen gjorde jag ett test och höll på att smälla av - JAG ÄR GRAVID!!! Det visade ett svagt streck, men oh ja, det är ett streck! Kunde inte hålla mig, så ringde maken på en gång som knappt kunde tro det han heller. Så häftigt! Vi blev gravida på egen hand, på 6 månader. Tack vare LCHF!

Så nu får jag väl ringa gyn av en annan anledning... Hihi!   

• stw89
    asteri skrev 2012-09-19 20:55:46 följande:
    stw89: Wow, jag får rysningar, stort GRATTIS!!!! Vad spännande! Hoppas du får en fin graviditet. Själv har jag 3 veckor kvar nu till BF. Vet din lyckokänsla :)

Hihi! TACK! :) Ja, nu snurrar många tankar i huvudet - så spännande och häftigt! Åh, härligt! Lycka till med förlossningen :)
    Martina1984 skrev 2012-09-19 21:02:09 följande:
    Jag har också PCO, har blivit gravid 5 gånger på 6 år och har nu två underbara ungar. Jag har fått igång ägglossning med LCHF-kost =) Lycka till allihopa!

LCHF i våra Hjärta:an!!!
    hyschad skrev 2012-09-19 21:10:51 följande:
    Jag har PCO och jag väntar vårt första barn om 6 veckor. Vi försökte att bli gravida i två år, sökte hjälp och jag fick diagnosen PCO. Fick då tabletter för att mensen skulle komma igång och också pergotime. Vi var väl ganska skakade utav beskedet att det inte skulle bli så enkelt som vi först trodde så därför började inte jag med tabletterna på en gång utan att vi skulle få smälta hela sammanhanget först. I samma veva köpte vi ett hus som vi började att renovera och sa då att när vi har flyttat in i huset så skulle jag börja med tabletterna. Jag hann aldrig börja med dem utan de ligger fortfarande kvar i sängbordet. I oktober är det ett år sedan som jag fick min diagnos och jag blev gravid några månader efteråt trots allt.

Tror det är bra att köpa hus! Vi flyttade från en trång liten etta på 34 kvm till ett hus på 216 kvm i juli i år och nu testade jag ju positivt :) tror det släppte då liksom ;)
Svar på tråden Gravid trots PCO