• jmynt

Gravid trots PCO

Jag har också Pco och fick höra av en gyn-läkare när jag var 16 att jag aldrig skulle få några barn. Idag är jag 25 år och har tre barn, helt utan hjälp av läkemedel. Vikte har hjälpt en del tror jag, men efter första barnet var det som att kroppen började fatta hur den skulle fungera. Från att ha haft mens ungefär 2 ggr om året och då utan ägglossning, till att idag kunna räkna ut villken dag och vilken tid (morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt) mensen ska komma. Det är alltid fyra veckor mellan. Så för mig har det inte bara varit att få min högsta önskan uppfylld utan dessutom som en bonus fungerar mina hormoner och min kropp som de ska.

Det finns hopp så länge man lever så ge inte upp!!  

• jmynt
    Rufsi 406 skrev 2013-11-05 09:28:42 följande:
    Hur lång tid efter första graviditeten tog det innan äl kom tillbaka för dig?
    Fyra, månader, hade bara haft en mens innan jag blev gravid igen. Jag slutade amma vid fyra månader efter som hon då ratade min mjölk och vill hellre ha annat. Om man hel amma dröjer det ju oftast längre tid. Men tvåan minns jag inte när först ägglossningen var men nu med trean fick jag tillbaka mensen när hon var sex veckor (äl vid fyra veckor) men ammade då inget alls pga av att jag äter mediciner som jag inte kan vara utan.
  • jmynt
    majsan1980 skrev 2013-11-04 13:57:20 följande:
    Är det någon av er som har pco som lyckats bli gravida utan någon hjälp, alltså på egen hand och efter det lyckats på egen hand med barn 2?

Jag har fått reda på att jag har lite äggblåsor på äggstocken, men har inte gjort hel undersökning. Gynekologen sa det var pco men att det inte skulle va problem för mig att bli gravid mer än att det kan ta lite längre tid. Har rätt regelbunden mens, kan va försenad med en vecka eller en och en halv vecka ibland.

Har varit gravid en gång för 10 år sen, då oplanerat och gjorde en abort. Visste inte på den tiden att jag hade pco.
    Nu vill jag bli gravid. Förra gången hände det inget på ett år. 
    Jag har lyckats få tre barn helt på egen hand (ja och med gubbens hjälp såklart) trots att jag fick diagnosen pco som 16-åring och läkarna sa att jag aldrig skulle få några barn. Även efter första barnen sa läkarna att vi skulle vara glada att vi hade fått ett barn för några fler skulle det inte kunna bli. 

Jag hade innan jag blev gravid mens ca två ggr om året, och då oftast utan nån ägglossning. Men en liten teori, om man har sex varje dag från mens tills man ska ha mens nästa gång, då borde man ju pricka ägglossningen om man har någon och funkar det inte första gången så kör en månad till. Det är ju tur att man kan njuta medans man försöker. 

hoppas du lyckas snart!!     
  • jmynt
    majsan1980 skrev 2013-11-08 14:21:44 följande:
    Vi kör varannan dag nu Jag har ju mens varje månad med någon veckas skillnad. Så antar att jag ibland har ägglossning men kanske inte varje månad. Får köra på och hoppas på att det händer något.

Kul att du fått tre barn, Grattis!
    Du ska se att nog inte dröjer så länge, har du mens så pass regelbundet så borde det ju vara så att du har ägglossning regelbundet också. Till mig sa läkarna att jag bara fick mens utan ägglossning för att det gått så lång tid sen förra mensen och slemhinnan då blir för tjock och måste stötas ut = mens.
Svar på tråden Gravid trots PCO