Inlägg från: Majken33 |Visa alla inlägg
  • Majken33

Gravid trots PCO

Annika84 skrev 2013-09-15 21:43:18 följande:
    Jag har PCO-S. Jag slutade med p-piller i maj 2013 och började äta LCHF-kost då, eftersom jag läst att det fungerar då man vill ha igång ägglossningen. Jag har nu haft 3 ägglossningar mellan maj-september. Jag plussade igår!!!!  Tänk, efter tredje försöket!! Så länge man får ägglossning har man lika stor chans att blir gravid som vem som helst.

Jag är helt säker på att LCHF-kosten har gett ägglossning. Detta eftersom jag under två omgångar tidigare har haft paus med p-piller, då har jag inte haft diet och inte heller ägglossat. 
    Gud vad roligt att höra. Det här hoppas jag också på. 

Hur långa cykler fick du? Jag har fått spontan mens en gång nu men det var på dag 36 så min gynekolog trodde inte att jag hade haft ägglossning...  
  • Majken33
    majsan1980 skrev 2013-11-08 14:21:44 följande:
    Vi kör varannan dag nu Jag har ju mens varje månad med någon veckas skillnad. Så antar att jag ibland har ägglossning men kanske inte varje månad. Får köra på och hoppas på att det händer något.

Kul att du fått tre barn, Grattis!
    Åh det här känner jag också igen mig i. Så himla svårt att veta när ägglossningen är (eller om jag ens har någon alls) och försöker ha sex varannan dag men det blir inte alltid så. Tänker alltid att det är så himla typiskt om vi då skulle råka missa... 
  • Majken33
    stw89 skrev 2012-09-19 12:09:29 följande:
    Det här är ju nästan komiskt! Den 26 mars var jag till gyn med massa frågor om PCOS och hur lång tid man skulle försöka själva att bli med barn och när man kunde få hjälp om det inte fungerade. Detta för att förbereda oss lite mentalt eftersom vi då tänkte starta bebisverkstaden nu i september i år. Men när jag kom hem från gyn i mars så bestämde vi oss för att köra igång direkt, det kändes bättre än att gå och bygga upp en "förväntan"/"prestation" typ om att "i september kör vi".

I alla fall så sa gyn när jag var där i mars att i vanliga fall så får man försöka bli med barn i ett år innan man får hjälp, men vi kunde höra av oss när vi hade försökt i "bara" ett halvår. Men vi skulle ändå höras av i september när vi hade tänk starta verkstaden, så att vi kunde göra en extrakoll att allt såg bra ut med PCOS:n och så.

Vi har inte blivit gravida under de här 6 månaderna som vi har försökt, så nu tänkte jag ringa för att tala om hur det ligger till. Men så har jag också gått och haft ont i magen, som kramper, under de senaste 4-5 dagarna samt mått illa sedan måndags kväll på kvällarna, nätterna och morgnarna. Tänkte att det var väl så att mensen var på väg (5 v sedan förra idag)  med världens PMS. För PMS har jag fått sedan jag började med LCHF-kost och fått igång mina ägglossningar lite mer regelbundet... Inatt vaknade jag och mådde så illa att jag tänkte att "nu kräks jag!!!" Tog jättelång tid innan jag kunde somna om, med hink bredvid sängen.

Så nu på morgonen gjorde jag ett test och höll på att smälla av - JAG ÄR GRAVID!!! Det visade ett svagt streck, men oh ja, det är ett streck! Kunde inte hålla mig, så ringde maken på en gång som knappt kunde tro det han heller. Så häftigt! Vi blev gravida på egen hand, på 6 månader. Tack vare LCHF!

Så nu får jag väl ringa gyn av en annan anledning... Hihi!   
    GRATTIS!! :) 
  • Majken33
    Annika84 skrev 2013-09-15 21:43:18 följande:
    Jag har PCO-S. Jag slutade med p-piller i maj 2013 och började äta LCHF-kost då, eftersom jag läst att det fungerar då man vill ha igång ägglossningen. Jag har nu haft 3 ägglossningar mellan maj-september. Jag plussade igår!!!!  Tänk, efter tredje försöket!! Så länge man får ägglossning har man lika stor chans att blir gravid som vem som helst.

Jag är helt säker på att LCHF-kosten har gett ägglossning. Detta eftersom jag under två omgångar tidigare har haft paus med p-piller, då har jag inte haft diet och inte heller ägglossat. 
    Gud vilken härlig tråd för mig med PCO och också funderar på om LCHF fungerar... 

Har ätit LCHF i snart två månader och fick min första spontana mens redan efter en månad (den första på ett år).

Vill så himla gärna bli gravid. Och det vore så kul om det kunde ske av sig själv. Men har fått recept på Pergotime nu så funderar på att äta det ändå.

Det är svårt att veta vad som ger störst chans. Vill ju tro på läkaren men kliniken där jag går verkar inte tro på LCHF.   
  • Majken33
    majsan1980 skrev 2013-11-12 07:31:32 följande:
    Ja det funkar inte alltid med varannan och precis som du säger, då känner man ju verkligen tänk om man skulle missa… usch jobbigt… Vi har ju inte försökt så länge än men vill ju så gärna ha en bebis så det är jobbigt :(
    Var in på din presentation och tycker att vi har mycket gemensamt. 

Jag och sambon hade precis samma inställning i somras och körde oskyddat sex och blir det så blir det. Jag hoppades redan då men hade ingen/oregelbunden mens. Gick till läkaren och fick veta att jag hade PCO i augusti och sen dess har vi sagt att vi vill försöka. Och då kanske vi behöver hjälp tyvärr... 

Jag studerar också och det här är första gången jag/vi på riktigt vill försöka få ett barn tillsammans.  

Försöker tänka med lite längre perspektiv och att det inte är så noga att det blir just den här månaden. Men till våren kanske. Eller tänka att jag får vara gravid i sommar. Det vore fint. Glad 
  • Majken33
    majsan1980 skrev 2013-11-12 16:28:58 följande:
    Jag gick in på din sida också, ja vi verkar ha mycket gemensamt. Jag har mens varje månad även om den ibland är oregelbunden, allt från 29-45 cykel. Är jättesvårt att veta när man har ägglossning på grund av detta vilket är jättejobbigt. Hur oregelbunden mens har du och när det uteblir hur länge kan den då hålla sig borta?

Kul att du också studerar, hur långt i utbildningen har du kommit? Jag funderade ett tag om man skulle vänta tills jag har studerat klart men är ingen bra ide då jag kommer vara allt för gammal och med tanke på att jag har pco så är det inte en bra idé.

Eftersom man studerar så tänker man ju att det inte är så bråttom om det inte blir denna månad men samtidigt vill ja ju sååå gärna Svårt att sluta tänka på det.
    Slutade med p-pillar i oktober 2012 och hade ingen riktig mens fram till augusti i år (Hade en blödning mindre än en dag i typ jan och april) så då gick jag till läkaren. Efter en Provera-blödning så har jag nu fått mens spontant en gång (förra månaden) och då blev det 36 dagar. Jag blev så glad för min egna mens men min gynekolog sa att de brukar räkna med att man inte har ägglossning om cykeln är mer än 35 dagar(?). Så nu vet jag inte vad jag ska tro om framtiden. 

Har ätit LCHF i två månader nu också och vill gärna tro att det har hjälpt till att "kicka igång" kroppen. Men var till läkaren igen igår och hon verkade inte tro att jag hade haft ägglossning eller skulle få det den här månaden. Så då blir jag sugen på att äta pergotime i alla fall för att stimulera ägglossningen. Även om det bästa hade varit att slippa mediciner... 

Jag har pluggat i 1,5 år och har 2,5 år kvar. Jag prioriterar familj framför allt men det går ju uppenbarligen inte att planera barnverkstaden så vi får se hur det blir med allt om/när det händer Glad Jag har läst in några extra kurser som jag har tänkt att kunna räkna in i utbildningen ifall jag blir mammaledig. (Åh, första gången jag skriver den meningen... gud vad jag längtar) 

• Majken33
    majsan1980 skrev 2013-11-13 18:09:26 följande:
    Hoppas verkligen det går vägen för dig. Jobbigt när cykeln är så krånglig :( Jag har som sagt mens men vet ju inte om jag har ägglossning varje månad.  Men pergotime är väl bra för att få igång ägglossningen, skulle jag kunna tänka mig om vi inte lyckas. Får väl ge det ett halvår i alla fall. Fast de säger ju att man ska vänta och söka hjälp efter ett år när man är under 35 år. 

Jag prioriterar båda, vill både ha barn och bli klar med min utbildning. Jag har gått ett år snart och nu är det rätt lagom att bli gravid tycker jag  
    Jag prioriterar också utbildningen - så klart Glad Jag tycker att det är sjukt kul att plugga och vill verkligen slutföra och få min examen men det gör inget - eller jag vill gärna - att det kommer ett barn emellan.. 

Min bästa kompis berättade att hon var gravid igår. På första försöket och hon är fortfarande osäker på om hon vill ha barn... Blir lite avundsjuk men försöker inte jämföra mig med henne. Vill bara vara glad för deras skull! 
Svar på tråden Gravid trots PCO